Sida 1 av 3

Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 21:51:05, 18-01-2022
av XLNT
Fick precis min sista maskin till firman (Volvo L90E). Har nu försökt gå igenom hela instruktionsboken. När jag kom till Volvo CE.s rekommendation i instruktionsboken ang bränsle blev jag förskräckt.
Här står KLART o TYDLIGT
Maskinen får inte köras på mer än Max 5% inblandning av miljö-dieselinblandning. Om så skulle ske varnar Volvo för en hel rad skador på motor insprutningssystem förlorad effekt mm mm

Idag..(läs jan 2022 ) är reduktionsplikten ( alltså mängden inblandat miljö-bränsle i dieseln) enl ny gällande lag 30,5%. Mao kan INGA ngt äldre maskiner kan köras längre utan risk för svåra dyra maskinskador. Riskerna har bekräftats både hos Volvo o även för min privatbil (Audi A6 ) där det å det bestämdaste avråds för att köra på en så pass kraftig miljödiesel-inblandning.

Men detta räcker inte......... Inblandningen (reduktionsplikten, alltså lagkravet på oljebolagen att blanda i tall-oljor mm i dieseln ) kommer varje år från o med i år att ökas med 5%. Detta betyder när man tar del av vad som hittills bestämts att 2030 är lagkravet 66% inblandning av miljöbränsle. Med dagens inblandning (30,5%) är redan massor av motortillverkares rekommendationer med råge överskridna med 600%...... Vart ska detta sluta ???

Först ska vi finansiera en skyhög drivmedelsskatt (Världens högsta tror jag ) Sedan när vi gör detta kommer de största antalet av oss maskinägare få det ena haveriet efter det andra o med dessa kostnader lär vi INTE få någon kompensation från våra "kära" politiker.

Ja ja..... Ville endast med dessa ord få upp ögonen för Er alla på vansinnet som pågår i vårt hönshus ( läs Sveriges Riksdag ) och kan samtidigt berätta att när denna Reduktionsplikt klubbades igen i Riksdagen var 52 av 349 riksdagsledamöter närvarande. ( Vissa får löne-avdrag vid frånvaro från jobbet, men vissa slipper.)

VAR SKA DETTA SLUTA ????????

Reduktionsplikt i % av Miljö inblandning bestämt i hönshuset
Årtal Bensin Diesel
2020 4,2 21
2021 (fr.o.m 1/7) 26
2022 7,8 30,5
2023 10,1 35
2024 12,5 40
2025 15,5 45
2026 19 50
2027 22 62
2030 28 66

Många maskinhälsningar (så länge de nu kommer att fungera )

XLNT

Re: Varning Varning ALLA maskinägare......

InläggPostat: 22:01:25, 18-01-2022
av torbjorn_forsman
Jag skulle nog vilja säga att den där skrivningen i instruktionsboken är något som någon icke tekniskt kunnig jurist på Volvo har totat ihop bara för att få "hängslen och svångrem", och det är inte säkert att någon tekniker, ingenjör eller högre chef någonsin har brytt sig om att läsa texten.
Jämför det med hur många personbilstillverkare som har skrivit i handböckerna för bensinbilar för svenska marknaden, att max tillåten etanolinblandning är 5 %. Men samma biltillverkare säljer bilar med motorer och bränslesystem i exakt samma utförande även i t ex Brasilien som i många år har haft 22 % etanolinblandning, och i USA där inblandningen sedan 90-talet har varierat mellan 0 och uppåt 20 % mellan olika stater och olika mackkedjor.

Re: Varning Varning ALLA maskinägare......

InläggPostat: 22:10:57, 18-01-2022
av XLNT
Vet inte om i detta fall både Volvo o Audi använder sig av Citat-- " okunniga jurister" --slut citat för att skriva sina instruktioner ang motorer etc. Förefaller för mig Helt otroligt. Från flera håll vet jag att packnings-material etc påverkas helt o hållet annorlunda med fossil-diesel resp bio-diesel. (har själv 30-årig erfarenhet från tillverkningsindustrin i VVS.branschen med packningar gummi etc )

Men men..... Ta gärna kontakt med din egen maskinleverantör för att höra efter....(.be dem inte koppla in ngn okunnig jurist bara)

//XLNT

Re: Varning Varning ALLA maskinägare......

InläggPostat: 22:41:30, 18-01-2022
av doc2
Risk att du blandar äpplen och bananer här. ”Bio” inblandning är olika saker. I vanlig mackdiesel blandas idag 5% ”Bio” = RME = Rapsoljemethylester. Kallas låginblandning. Tror den andelen skulle ökas till 7?% ??? En ur motorsynpunkt inte helt oproblematiskt inblandning pga dess kemiska egenskaper upplösning av vissa gummisorter och risk för hartsutfällning vid längre lagring. Finns massor med trådar här på forumet om igenbeckade insprutningspumpar. Men 5% har funkat i många år nu om man har omsättning av bränsle. Det är inget nytt.
Det som har ökat i o m reduktionsplikten är inblandning av HVO Hydrogenated vegatable olja. En urrent syntetiskt framställd alifatiskt kolväte som är kemiskt nästan en ideal och dieselidentiskt produkt. Det är kemiskt svårt att skilja från vanlig diesel. Enda skillnaden är en liiite lägre energidensitet vilket gör att den i renform (HVO100) inte matchar europeiskt dieselstandard (men uppfyller t ex den amerikanska) många här inklusive mig har kört nya som gamla dieslar med den utan bekymmer. HVO har numera i flera år blandads i ”vanlig” standarddiesel redan nu har för mig upp till 40% i vissa produkter. Specifikationen för denna diesel ligger helt inom EN 590 och det är den normen som fordonstillverkaren specificerar.

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 22:47:18, 18-01-2022
av Jörgen.k
Jag ställde frågan till Swecon i somras om min L30G gick att köra på HVO100. Fick detta till svar:

Bild

Bild

Bild

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 23:10:45, 18-01-2022
av XLNT
TACK för ditt svar Jörgen.K

I och för sig är jag inte den bästa på engelska men enl vad jag förstod av ditt svar i denna fråga så blev mina farhågor till stor del bekräftade. Här skriver Volvo klart o tydligt att skador som uppkommer på att insprutning mm, läckage i bränslesystem, urtunning av olja med sämre smörjegenskaper pga körning med bio-drivmedel är INGET som omfattas av garantin.

Ja ja... kommer själv att göra mitt yttersta för att få en officiell kommentar av i mitt fall från Volvo (som jag har flest av). Hoppas detta kan leda till ngn klarhet för alla som kanske inte har tänkt på vad detta kommer att skapa i framtiden

Bästa maskinhälsningar

XLNT

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 23:12:37, 18-01-2022
av doc2
HVO räknas av Volvo inte som ”Bio”diesel och kan köras rent och i alla blandningar med mineraloljebaserad diesel.

Det lustiga är ju om gemene man idag vill slippa ”Bio” inblandning helt på ett enkelt sätt åker man till närmsta mack som säljer HVO100 som per definition är utan RME.

Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 23:17:10, 18-01-2022
av doc2
Nej XLNT (du hann svara medan jag sa skrev mitt inlägg ovan)

Volvo texten handlar om risker med FAME (där RME är den vanligaste varianten)

HVO godkänns i alla aktuella och tidigare fordon.

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 23:17:36, 18-01-2022
av Jörgen.k
doc2 skrev:HVO räknas av Volvo inte som ”Bio”diesel och kan köras rent och i alla blandningar med mineraloljebaserad diesel.

Det lustiga är ju om gemene man idag vill slippa ”Bio” inblandning helt på ett enkelt sätt åker man till närmsta mack som säljer HVO100 som per definition är utan RME.


Precis exakt så. 100% HVO är godkänt av Volvo att köra på!

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 23:20:12, 18-01-2022
av Viktorputts
Reduktionsplikten startades 1 juli 2018 så det var väl ingen nyhet om du ska köpa en maskin nu 2022?

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 23:45:37, 18-01-2022
av XLNT
Som avslutning i detta ämne denna kväll önskar jag bara fråga en sak

'ÄR DET NÅGON HÄR SOM MED SÄKERHET KAN BERÄTTA VAD SOM BLANDAS I DAGENS DIESEL ( Diesel årgång 2022 ) ??? ÄR DET ENDAST HVO, ELLER ÄR DET FLERA INGREDIENSER; ELLER VAD ??

Enligt tidigare inlägg så har flera här menat att HVO är 100% godkänt för VOLVO. (dock inte VAG som tidigare nämnts ) men vad som skulle vara intressant är ju trots allt veta vad som nu kommer som miljö-inblandning

Väl mött senare
XLNT

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 23:48:56, 18-01-2022
av torbjorn_forsman
Vad som blandas i varierar beroende på mackkedja, och den informationen brukar gå att hitta på respektive kedjas website. Antingen i produktdatabladet för deras dieselbränsle, eller någon annanstans.

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 00:22:22, 19-01-2022
av magloman
Alla vag euro6 är ok med hvo100

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 00:35:44, 19-01-2022
av XLNT
Har nu varit runt lite på olika dieselleverantörers hemsidor o klart är då att alla har olika inblandningar av miljö-soppor. (förmodligen det som är billigast.) Klart är iaf att de flesta anger att inblandning av RME är ganska vanligt Mao så används ibland Hvo till stor del o ibland är inslaget av RME större. Här är det mycket svårt att få klara direkta svar från varje enskild leverantör. Detta medför ju att det blir mkt mkt svårt att försöka tanka o köra o hålla reda på det som är bäst för maskinerna

kopia fr Cirkle K.s hemsida

På en majoritet av våra stationer innehåller miles diesel upp till 42% biodiesel (7% RME (rapsmetylester) och 35% HVO (förnybar diesel).

// XLNT

Re: Varning ALLA maskinägare, högre inblandning i mackdieseln av biobränsle än vad Volvo föreskriver

InläggPostat: 00:50:02, 19-01-2022
av stefansmark
Jag tror inte att det någonsin kommer att bli ett problem oavsett om petro-dieseln är utspädd med rme eller hvo, det viktiga är bränslehygienen och omsättningen på bränsle.
I informationen från volvo står det också tydligt att rme kan lösa upp gammalt skit som finns i bränslesystemet, har du då en äldre maskin och tankar rme kan det lätt bli stock i filter etc. Det är inget fel, det är normalt och felen kommer att försvinna när du byter filter och rengör systemet.