Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Vattenavskiljare Zeppelin

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Alblunac (trådstartaren)

#1 » 19:22:41, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Har denna vattenavskiljare på min nyinköpta Zeppelin ZL 80. Och som synes är det ju både en del vatten och smuts längst ner. Funderar på om någon vet hur jag riktigt ska gå tillväga för att tömma ur det oönskade. Plastskruven längst ner har jag skruvat ut, men där kom det bara diesel?? :klia:

Såg nu att jag verkar vara utan signatur, ska ta tag i det till nästa post!
Norum Västerbotten
Grizzly 700 med Avesta MS48
LM 218
Zeppelin ZL 80 -99
Yamaha Viking II -95
Alblunac
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:31:02, 27-03-2021
Ort: Norum utanför Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
Grizzly 700 & Avesta MS48



MN

#2 » 19:48:44, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en skruv upptill som håller ihop rasket. Blir typ 4 delar som ramlar isär. Är gummiringarna mellan delarna gamla så kommer skiten läcka diesel och luft beroende påvad som är sämst för stunden...
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#3 » 19:51:06, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde vara ett vanligt CAV-filter som sitter ovanför glaskoppen, skadar inte att byta det när du ändå håller på.

Det är lika bra att säga det på en gång: Var misstänksam mot de tyg- eller stålomspunna bränsleslangarna. Ofta är gummit i dem i uruselt skick fastän omspinningen ser fin ut. Om slangarna verkar fuktiga eller om det luktar diesel om händerna sedan man har tagit i dem, så bör de bytas på en gång, innan de ställer till problem med t ex bränsleläckage eller att matarpumpen suger in luft via porerna i slangarna. Ett annat dåligt tecken är om det börjar skumma om en sån där slang då man blåser i ena änden och håller för andra änden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#4 » 19:56:32, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog inget filter där utan det är bara en distans med en trattformad styrplåt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Alblunac (trådstartaren)

#5 » 21:45:49, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är väl rimligt att det bara är att skruva isär den helt. Får bedöma hur packningarna verkar, kanske lika bra att försöka byta på en gång. Och skall helt klart ha ett stort mått av misstro gentemot bränsleslangarna! Än så länge luktar den nästan för lite diesel så är rätt tät såhär långt i alla fall :razz:
Norum Västerbotten
Grizzly 700 med Avesta MS48
LM 218
Zeppelin ZL 80 -99
Yamaha Viking II -95
Alblunac
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:31:02, 27-03-2021
Ort: Norum utanför Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 218
Grizzly 700 & Avesta MS48


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se