Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo L30 svårstartat och går ojämt och dåligt

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Turbodiesel

#16 » 18:47:35, 23-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter verkligen förfiltret monterat åt rätt håll?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



kretslopp

#17 » 23:05:37, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Matarpumpen är inringad nere till höger. Du kan ta lös den och ha den hängande i luften samtidigt som du handpumpar från själva handpumpen och sen testa hur det är med pumpen som går via kamnocken. Går att handpumpa den också.

Prova samtidigt att lufta ur vid den inringade banjon på enhetspumpen för cylinder 1. Det kanske finns nånting högre upp också? På de lite nyare finns det banjonipplar nedanför och ovanför enhetspumparna. Hur som helst kommer du säkert få luftblandad diesel när du luftar. Matarpumpens tryckstång går att ta lös. Är det diesel innanför den? I så fall läcker den garanterat ner i oljetråget och späder ut oljan.

I och med att matarpumpen suger genom vattenavskiljaren finns det ett flertal platser den skulle kunna suga luft ifrån.
Du kan till exempel sätta en sugledning direkt till matarpumpen från en dunk diesel vid sidan av. Fungerar det då vet du ju ungefär var felet är. Kan den ändå inte suga endast diesel utan det blir luft ändå prova att få hävert från dunken så matarpumpen inte behöver suga då kommer det troligtvis att bli luftfritt vid avluftning. Då är det pumpen som läcker.

En ny pump kontra en gammal som läcker är oerhört snabb på att pumpa fram bränsle. Innanför det svarta locket med en skruv på sitter det förresten en liten sil.

3 personer gillar det här inlägget.
kretslopp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:54:27, 30-03-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jörgen.k

#18 » 23:41:07, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innanför locket på bränslepumpen sitter det en sil! Kolla den.

(Såg nu att jag var tvåa på den bollen)
Jörgen.k
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:03:25, 22-04-2012
Ort: Stockholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: TAKEJOB TB260
Volvo L30GS

Wighman

#19 » 22:06:10, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått ordning på kallstarten?

Jag har nyligen inskaffat mig en Altlas 65 super 2010 och har nämligen samma fel på min. Att min är svårstartad när den är kall och när man väl får igång den så ”gungar” den ner på varvtalet tills motorn stannar. Sen när man startar den igen så hoppar den igång och den håller sig igång. När motorn är varm är det aldrig något problem med att starta den osv…
Wighman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:12:14, 02-02-2022
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Wacker Neuson WL 18 2012


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se