Matarpumpen är inringad nere till höger. Du kan ta lös den och ha den hängande i luften samtidigt som du handpumpar från själva handpumpen och sen testa hur det är med pumpen som går via kamnocken. Går att handpumpa den också.
Prova samtidigt att lufta ur vid den inringade banjon på enhetspumpen för cylinder 1. Det kanske finns nånting högre upp också? På de lite nyare finns det banjonipplar nedanför och ovanför enhetspumparna. Hur som helst kommer du säkert få luftblandad diesel när du luftar. Matarpumpens
tryckstång går att ta lös. Är det diesel innanför den? I så fall läcker den garanterat ner i oljetråget och späder ut oljan.
I och med att matarpumpen suger genom vattenavskiljaren finns det ett flertal platser den skulle kunna suga
luft ifrån.
Du kan till exempel sätta en sugledning direkt till matarpumpen från en dunk diesel vid sidan av. Fungerar det då vet du ju
ungefär var felet är. Kan den ändå inte suga endast diesel utan det blir luft ändå prova att få hävert från dunken så matarpumpen inte behöver suga då kommer det troligtvis att bli luftfritt vid avluftning. Då är det pumpen som läcker.
En ny pump kontra en gammal som läcker är oerhört snabb på att pumpa fram
bränsle. Innanför det svarta locket med en
skruv på sitter det förresten en liten
sil.