Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

BM 4300 rusar vid kallstart

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

fretchi (trådstartaren)

#1 » 22:46:12, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag startade den i förrgår så drog den upp i maxvarv nästan direkt den tände till. Som tur var reagerade den på stoppreglaget, men ville sedan inte starta igen. den fick stå en timme eller tre, fortfarande i värmaren, sen funkade den fint igen.

Idag när jag skulle köra startade den fint efter några timmar i värmare. Jag gick in några minuter och när jag kom ut så rusade motorn. Samma sak igen. Drog stoppen, kikade på pumpen och pillade i reglagen sen startade den ganska direkt efteråt. Lät den gå ett tag medan jag var ute och plötsligt hörde jag hur den sakta smög upp i varv. Pumpade på gasen en tre fyra gånger och till slut så trillade han ner på normal tomgång igen.

Vad kan göra att varvtalet ökar utan någon yttre påverkan? Trodde först på frysning men då borde den väl inte gasa av sig själv?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Björn.O

#2 » 23:41:39, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du gissningsvis TD45B i 4300:an ? Jag vet flera TD45B som har haft samma problem så det verkar rätt vanligt.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Ivar Risslén

#3 » 23:57:25, 10-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där är min Fiat traktor när jag får slut på bränsle. På den sitter det en Bosch VA fördelarpump med hydraulisk regulator. När det blir förlågt tryck på bränslet så höjer den varvtalet sedan när det kommer en skvätt till så sänker den och håller på på det viset till bränslet är helt slut eller att man hinner dra ut stoppen.
Nu vet jag inte riktigt vilken insprutningspump som det sitter 4300:an. Det är bara ett antagande som jag gör då jag hörde att motorn började varva om det kan vara någon liknande orsak.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#4 » 00:39:31, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev: .... Vad kan göra att varvtalet ökar utan någon yttre påverkan? Trodde först på frysning men då borde den väl inte gasa av sig själv?


Tankefel, det finns inget viloläge utan regleringen vill upp med varvtalet när maskin står stilla.

En form av balans uppträder när regulatorn kan reglera ned bränslemängd, saknas den rörligheten på reglagearmen som regulatorn vill påverka finns inget som dämpar varvtalsökningen, regulatorn kan inte tvinga armen/den har inte sådan kraft.

Så "felet" är att den inte kan reglera ned när den uppnått varvtalet, ofta är det en tröghet i reglagearmen på grund av bristfällig smörjning.

Reglagearmen är den som sitter parallellt med pumpkolvarna och ska reglera slaglängden (=bränslemängd) på högtryckspumparna.

Rent krasst ska du inte använda dei av den tills osäkerheten i reglagearmen är borta, å andra sidan återställ åtminstonde smörjning och lossa ett par spridarrör så orken att rusa inte finns.
Senast redigerad av Michael Meier 00:48:58, 11-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi (trådstartaren)

#5 » 00:46:36, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Då har du gissningsvis TD45B i 4300:an ? Jag vet flera TD45B som har haft samma problem så det verkar rätt vanligt.

Jo det stämmer bra. Har de fallen du känner till också bara inträffat vid kallgrader?

Ivar Risslén skrev:Så där är min Fiat traktor när jag får slut på bränsle. På den sitter det en Bosch VA fördelarpump med hydraulisk regulator. När det blir förlågt tryck på bränslet så höjer den varvtalet sedan när det kommer en skvätt till så sänker den och håller på på det viset till bränslet är helt slut eller att man hinner dra ut stoppen.
Nu vet jag inte riktigt vilken insprutningspump som det sitter 4300:an. Det är bara ett antagande som jag gör då jag hörde att motorn började varva om det kan vara någon liknande orsak.

Är väl boschpump i dessa, eller minns jag galet? Radpump i alla fall.

Michael Meier skrev:
Tankefel, det finns inget viloläge utan regleringen vill upp med varvtalet när maskin står stilla.

Så "felet" är att den inte kan reglera ned när den uppnått varvtalet, ofta är det en tröghet i reglagearmen på grund av bristfällig smörjning.

Reglagearmen är den som minskar slaglängden (=bränslemängd) på högtryckspumparna.

Rent krasst ska du inte använda dei av den tills osäkerheten i reglagearmen är borta, å andra sidan återställ åtminstonde smörjning och lossa ett par spridarrör så orken att rusa inte finns.

Fast hur uppnår den rusvarvtal då? Den kan ju inte gå från normal tomgång till gas-i-botten genom att något kärvar. Då borde ju effekten snarare bli tvärtom.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Björn.O

#6 » 00:54:03, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är bara vid kallgrader det är så. Och jag har nog inte hört nån riktig lösning på problemet. Men prova med Redline RL2 dieseltillsats om du ska köra vidare.
På en L50 som gjorde så fick jag värma pumpen med värmepistol så funkade det.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Michael Meier

#7 » 00:56:46, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du tvingar pumpen att stänga av bränslet till spridarna, går regulatorn in och önskar fullt ös redan vid en varvtalssänkning på 50rpm,

Ända från den stund du drar i stopreglaget tills fem veckor senare när du vrider om nyckeln, så har regulatorn önskat fullt ös, regulatorns önskning om fullt ös dämpas endast om reglagearmen är lös och ledig, den armen står alltid i läge maximalt bränsle när motorn är avstängd.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 01:03:24, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och den sitter inte omgiven av bränsle, så någon smörjande tvåtaktsolja i bränsletanken hjälper inte det minsta, titta mera på smörjoljesidan vad som är orsaken till felet, har du kikat på hur mekanismen vid högtryckspumparna blir smord? Antingen ska du hålla reda på det eller så cirkulerar det smörjolja från motorn i pumpen, regulatorn har ofta en annan nivå på smörjoljan, så den brukar vara separerad från pumpsmörjoljan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Björn.O

#9 » 01:07:20, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl samma regulator ( RQV) på de sexcylindriga motorerna, men det är bara fyrorna som verkar ha detta problem. Så jag tänker att kärvningen sitter i pumpen, inte regulatorn. Men det är bara en teori.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Michael Meier

#10 » 01:18:38, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns egentligen inget som heter tomgång, utan du uppväger regulatorns önskan om fullt ös med en lika stor önskan om ett bestämt varvtal, belastar du motorn på tomgång så vill regulatorn ögonblickligen ha full bränslemängd, det enda man gör med gasreglaget är att dämpa/uppväga regulatorn.

Reglagearmen går naturligtvis genom gaveln till regulatorn men 99,9% av reglagesystemet sitter i själva insprutningspumpen, dock inte på bränslesidan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#11 » 09:51:26, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den rusar, går motorn på alla cylindrar då?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mangan

#12 » 11:38:46, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, det var intressant. Min td45kce rusade vid start nu i veckan, minusgrader. Innan jag han springa ut och stoppa luften så gick den ner igen. Det är inte exakt samma pump som td45b, utan innehåller reglage för turbotrycket (aneroid?).

Motorn går dåligt, inte alltid på alla cylindrar. Jag tror pumpen kärvar, och borde servas.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

tortap

#13 » 14:04:39, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bonnalösning. Ta kupévärmaren från hytten och sätt den att blåsa på pumpen istället. Kanske nån press över hela baken så blir det lite mysig stämning där inne.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

fretchi (trådstartaren)

#14 » 14:49:27, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min går jättebra på alla burkar. Den varvar inte hejdlöst heller utan som om man trampar gaspedalen i botten. Den svarar även på stoppreglaget.

Den är smord via motoroljan. Man kunde ju kosta på sig ett extra oljebyte för all del.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Hidsmekolek

#15 » 14:59:43, 11-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara nåt med att pumpen överfylls av smörjolja? Borde ju vara nån dränering till oljetråget, kanske geggar igen med kondenskladd eller nåt..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se