Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo L30 problem med drivning

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

JiKi (trådstartaren)

#1 » 18:49:02, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en l30 från 98 med 6000h på mätaren. Den började nyligen driva svagt framåt i neutralläget och backen upplevdes som svag. Efter senaste snöskottningen stannade jag den som vanligt och vid start samma dag igen driver den bakåt oavsett hur man försöker växla. Neutralen går ej att lägga i och att starta blir komplicerat.

Hur börjar man felsöka?

Jag har tidigare haft problem med ett relä på pumpen, men efter rengöring har det fungerat felfritt ett år. (Då kunde man inte få den att köra framåt)
JiKi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:21, 02-02-2023
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30



JiKi (trådstartaren)

#2 » 17:03:39, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering. Konstaterade efter att jag kontrollerade Hydrauloljefiltret att det var metallspån där. Varav Hydrostatpumpen behövde bytas, hydrostatmotorn kontrollerades och rengjordes, likaså hela hydraulsystemet.

Dagens tips är att vara uppmärksam på symptomen, som så här i efterhand funnits ett bra tag. Man märkte framför allt innan oljan nått arbetstemperatur att det dröjde lite innan byte mellan fram/back och det skedde på ett lite ryckigt sätt. Känns mjukt och fint nu med ny hydrostatpump. Vet egentligen inte om man hade kunnat förebygga ett haveri, möjligtvis minskat kontaminering av hydralsystemet om man demonterat i tid. Driver din l30 framåt i neutral är haveriet nära.

2 personer gillar det här inlägget.
JiKi
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:21, 02-02-2023
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30

AN

#3 » 17:27:34, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det löste dej.
All förändring beror ju oftast på något, och ju tidigare man reparerar ju billigare brukar det ju bli.
Funderar på om det var en sådan jag hjälpte en kollega lite med. En Rexroth A4 pump med en A6 motor.
Det är ju rulllager till oket/Swash plate pumpen, och dessa rullarna skapar märken i lagerbanorna på dem. Då kan de bli lite tröga med att reglera hastigheten fram eller back. Sedan börjar rullarna kila fast sej, då kan de ju bli lite låsta i en hastighet. Sist lossnar rullarna, då är det färdigkört.
Han hade tur, rullarna hade inte skadat något i pumpen mer än lagret. Några rullar hittades i tanken och en eller två hittades i axellagret på hydraulmotorn :uupps:
Nu kan jag inte säga att det är samma transmission i din, men har för mej att det var en L30, eller kanske L35 som var bortåt 20år gammal vi grejade med.
Men det var ju samma där, man tänkte att det nog bara var lite tillfälligt att maskinen bråkade. Jag gör exakt samma, så du ska inte ha dåligt samvete, detta gäller nog de flesta :smile:

En lite bra artikel om ämnet:
https://www.insanehydraulics.com/letsta ... ptoms.html

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se