Hur går det här då?
Passade på att mixtra lite
startmotor på en av de egna skabbgaltarna (Japanbyggd Michigan 45B) med Perkins 6.354.
Den bor på höger sida i färdrikningen, strax under vevaxelns centrum. Det gråa kladdet är ett mindre luftläckage från kompressorregulatorn.
Typ här:
Beteckningen på den befintliga, dock utbytt av föregående ägare. Oklart om den är av exakt rätt modell.
Hals & monteringsfläns sedd framifrån:
ca 89mm c/c mellan skruvhålen. Hultaforsmikrometern visar lite högt.
ca 30mm ut till kugghjulets ytterkant i vila. (11kugg om jag minns rätt)
ca 40mm
diameter på kugghjulet.
ca 89mm halsdiameter
Funderade på om en Japansk Denso JD-start skulle kunna passa, den har legat i vägen på köksgolvet en längre tid. Kanske är den från en 7810? Drevet sitter ca 20mm längre ut, men verkar ha rätt kuggtyp, diameter och antal.. Även monteringsflänsen & bultarna är förvånansvärt spot-on..
Hittade inget 20mm material med blötjärnskvalitet för enkel hemslöjd, men ett 10mm plattjärn fanns det, perfekt för knep & klåp i fält..
Duger att testa med, (med andra ord; permanent montage)
Passar fint efter lite finjustering.
Det är inte bara algerna på huven som grönskar med mer ljus i den dieseldoftande luften,, även i motorrummet har våren börjat att ge resultat.