Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo BM 4200 - ingen bromsverkan

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

jooe (trådstartaren)

#1 » 10:25:07, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har inga bromsar på en 4200. Kompressorn bygger tryck som den ska.
Det jag har konstaterat är att bromsvätskebehållaren är snustorr men det är ett läckage
det "Trycklufthydrauliska aggregatet" som sitter på den högra sidan av maskinen.
Vätskan verkar läcka från skarven på själva luftklockan. Jag gissar att det skall vara endast luft där och
det är ett läckage mellan själva kolven och cylindern på hydraulsidan som letat sig ut i klockan.
Finns det reservdelar att få tag på till detta? Mebran(3) samt packning (8).

Bild
Bild

Det känns som att det är bäst att laga läckaget innan jag börjar fylla på med ny bromsvätska.

Kan tillägga att jag är helt grön när det gäller traktorer annat än att köra dem så
jag skulle uppskatta tips om hur jag bäst går tillväga för att lösa detta.

Mvh Joakim
jooe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:35, 12-04-2023
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM4200



tortap

#2 » 11:35:32, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar finnas repsats huvudbromscylinderhttps://www.olssonparts.com/, finns även hela cylindern på BA-trading. Det lär läcka vid #8. Om bromsvätskan aldrig är bytt kan det vara vatten i bromsvätskan och rost där inne om du har otur. Bara ta isär och kolla. Lär va gammal grå sörja om inte annat och trötta packningar.

Det kan också vara vatten eller olja i luften, det kan komma olja från kompressorn om den är lite otät. Bara blåsa tankarna och se vad som finns däri.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

jooe (trådstartaren)

#3 » 12:21:05, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket!
jooe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:35, 12-04-2023
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM4200

jooe (trådstartaren)

#4 » 10:34:15, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade isär och rengjorde huvudcylindern, en repsats från BA-trading senare samt en del luftning så har jag bromsar på framaxeln. Dock blev jag aldrig av med luftbubblor från varken huvudcylinder eller hjulcylindrar. Använde mig av en tryckluftsdriven vakumavluftare, kanske jag drar in luft någonstans...

Det krävs nog samma insats på bakre kretsen, den lyckades jag inte lufta över huvudtaget. Men broms på två hjul är bättre än ingen broms alls!
jooe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:35, 12-04-2023
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM4200

torbjorn_forsman

#5 » 11:08:12, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte studerat den här konstruktionen i detalj, men det finns fall där det inte är lyckat att lufta med hjälp av vakuum. Någon kolvtätning kan fungera som backventil och släppa in luft när det blir undertryck på den sida där det ska vara bromsvätska, trots att allt egentligen är i ordning.

En sak att se upp med är att vissa huvudcylindrar har dubbla kolvtätningar längst ut på kolven, alltså närmast där tryckstången från bromspedalen går in i cylindern. I cylinderväggen finns ett MYCKET litet (kanske 0,5 mm) lufthål borrat, som mynnar mellan de båda tätningarna då kolven står i viloläge. Hålet är så litet att man kanske aldrig upptäcker det om det är smutsigt och rostigt utanpå cylindern, har någon målat den kan hålet ha råkat bli övermålat. Om det är stopp i det där hålet så kan många konstiga saker hända, i synnerhet om huvudcylindern sitter ihop med ett vakuumservo.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se