Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Komatsuns reparation och liv.

63 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

88ecr (trådstartaren)

#46 » 07:03:49, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Hydraul schemat, kanske. Förklaring från pumpt 2, 16cc kommer nedanstende 2/3, obsa ventilen är sådan som ej sluter totalt, kanske, när den skiftar.

https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... -3-8r-60l/

När ovan nämda ventil strömlös, då går den mot nedanstående ventil som delar bort överflödig olja mot tank, fläktkretsen är ju nu med 8cc, den flyger ju iväg med dubbelt flöde. Frågan här, halverare, skulle den klara sig? Eller mekansikt ställbar?

https://www.piippohydraulic.com/Tryckko ... ppa/pPD12/
Alternativt https://www.piippohydraulic.com/downloa ... 34T_SE.pdf

När förstnämda ventil 2/3 aktiveras av prosessorns styrlådas signal kapat, när sågen eller matning är i användning så ger den sitt hela 16cc in i en T koppling som är i samband med komatsuns tredje funktion. Vill minnas tredje funktionens slangar är halv tums, och fri retur för dränering av motorer samt choke ventiler.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



88ecr (trådstartaren)

#47 » 14:43:28, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu pumppen äntiligen på kommande, flödes delaren, nu med 16cc, så full gas, ditåt 40L/min. Halv tums 50/50 delare maks 40, allt ok, men minim i flow 25L/min.
Tomgång så är de ju ledigt tmo under 15L/min. Är de risk då för att allt rymmer till tanken och kylfläkten står still?


Edit, i bilderna från boken och även i verkligheten, en ventil på linjen till fläkten, ventilen i reservdel tryck ventil, i elshemat magnet valve fan drive, Hmm,
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#48 » 11:55:32, 12-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Lite framåt i duggregnet. Funderade hel del hur, massa tips, och med vad som fanns i knutarna ditåt och på med ferrarin, kollat el och hydraulik, den lever och di viktigaste fungerar, oproppade stödfots ventiler samt i utskjutets hydraulik en nippel av samt enbar ditåt svetsat på bocken begränsade mer köra. Men den sitter väl och öron samt stagning klarnade, kranens fundament centrum blir nära rakt ovanpå snabbfästet. pvg ventiler på kranen, öppet system, kan dess tanksida som sådan trycksättas? Vet ej vilken ända där är nu. Om så, skulle underlätta samt onödiga ventiler, samt därtill billigare framåt med bygget.

Bild
16cc pumpen anlände, mer studier så är där ledig sug anslutnig i tank filter klustret så föränklar hur säkerställa tillräkligt olja åt den nya större pumpen. Flertal aha och jess upplevelser som endel fått till pappers, måste för säkerhets skull ha en övertycks ventil för om snabbkopplig öpnas och ventil aktiveras... En del ventiler hemma, endel ännu i butik, samt mäta och bestämma storlekar på nipplar samt slang framskrider, sakta.

En stor sak här nu även klarnar, rätt enkelt. Mest störande i prosessorn som sådan den nu med en stor pump matats med är matningen hiskegeliga fart med on/off, knyckigt samt oeksakt söka måttet. Men nu, om detta blir färdigt, ena pumpen ger 65l/min plus den nya pump via yttre ventil kopplar in 40l/min kan ju med dröj rele få liksom ramp kontroll hur den rusar iväg samt därtill, fotgas naturligt, som i countyn enbart fullgas med handgas, Kan få kontroll vid mått sökning.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#49 » 14:58:28, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu tilräkligt med saker hemma att ta itu med pump byte 8cc till 16cc. första motgången, torks, 50 bultskallar var av låg grunda skallen och en sklle ju bråka, men knipex räddade situtaionen. Där ser ni de tredje hålet, sugsidan gemensam och 8cc har ej insug alls annat än de som rinner från 28cc.
Bild
8cc vänster, 16cc höger, har hemma fäns osv halv tum för sug till 16cc, därtill tog jag lite med vinkelslip samt fil i godset för att en del iaf kan sugas från 28cc.

Med ögonmått såg allt ok ut, lägger den dit. Första bildens synliga insex bultskalars brickor tog imot. Litye filning samt jag löste på dem. drog fast, ej mitt tycke hårt, diverse saker ihop. Sedan börjar motgångarna. Kopla in diverse ventiler lyckades ej, jag ju köpt 1/2 bsb. Komatsu av hanomag, milligänor ju. Nå vi prövar, går de att flytta den, olja kommit ju ut, när pumpslanga bort, men sprutede ju olja massvis.



Bild
Misstanke akseln för lång för denne pump och sedan spräkt flänsen.

Som jag redan skivit denne pump en rexroth bosch special för komatsu. Denne del ej en reservdel. Prinsip lätt del iaf där ej skulle vara fälns hals på den Nån form av gjutlegering är det för sprödd spricka är de. Prinsip ej nu hiskelig press, nu bara fel instalerad, därför brusten. JB veld elle dylikt, löda ihop?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

AN

#50 » 22:25:01, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt med nu, men var du tvungen att demontera pumpen för att montera den? Så sprack den i montaget?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

88ecr (trådstartaren)

#51 » 07:23:23, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog lättaste vägen, trodd jag. Pump komplekset, som helhet, är ju ej stanadard för komatsu, de kan ni läsa i denna topik. Pumpen jag demontera, lämnade jag pumpflänsen fast i maskinen. Nya, större, samma serie, borda vara ett-ett serie utbytbar med nya större, bara nån sentiometer längre. Bultfästen ok, slät yta båda in i, borda gå. Men jag mätte aldrig akseltappens längd, lite mystisk som jag trodde var bara tight , men den var för lång,
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#52 » 14:46:50, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Efter hel del surfning, bison metall epoks nu limmad och i press. Efter bilden änn fler pressar och säkerstält den är rak. I instruktionen skrivet fördel med varmt så härdar de bättre. Kakelungnen som brunnit ut varm och skönt nu länge frammåt. Återstår att se hur de går......

Materialet likson gjut, som är slipat, brustit rakt, ej krökt på nåt sätt. Finsprött kristalliskt var de. 8cm brätt och 15mm tjokt så yta är där och den blir ju i mellan raka ytor. En massa olika en bättre än andra, men viken?

Den jag nu använde, tvåkomponent lovar upptill 220kg/cm2 drag

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#53 » 16:34:27, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta forum nu ej hela tien fungerat, så de höll ej, limmningen.

Gjorde en av flatjärn ett lock så den har ej kylfläkt nu. De kom snö, de gick, tempen steg, men ej till tappen samt hytt värmen på maks. Sen sa de poks och dimma hela bak partiet. Suck. Allt lugna ner sig, häller i vätska, de kommer ut bakom bränsle in sprutar pumpen, för en stund hår resande, varför där, dit borda ju ej vara nåt, spruket block. Sen efter lite undan röjning, ser jag i frost pluggen ett rör med en slang, därifrån har slangen sprukit. Sangen går till bränsle insprutnings pumppen med en returslang som går till toppen. Vad för funktion vet jag ej. Fick ny slang, fingerfärdighet i mörknet, ny vätska i, prov runda, den spottar ur sig igen. Visa sig vara för löst spänt. Häller igen i vätska, får den att gå, hytt värmen på fullt, så går den.

Flänsen för jag i morgon till svarvaren......

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#54 » 14:12:33, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Läropeng, denne brustna gavel, den var ju ej av då när den större pumpen klämdes dit. Jämför med bilden nere, de syntes ej utan gavel 2mm skilnad.
Trots ja i skriftlig format, gaveln samt fläns bör tas i akt att akseln är 2mm längre, men det synligen glömdes, lika tjock som oginalet. Så en liten slip och fil övning så är nu nya pumpens aksel ner slipad så korsnyckel ligger lika som i brustna orginalet.

Bild
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Jac

#55 » 14:41:55, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns många firmor i utlandet som skryter över att dom är duktiga på att hitta ersättningspumpar, https://www.whitehouseproductsltd.com/advanced-search
är en av dom. Dom har en fet pdf katalog med ersättningspumpar till alla möjliga maskiner som är kul att bläddra i.
Går också att söka på Komatsu i länken ovan.
Vad jag har hört fixar dom även pumpar långt utanför katalogens räckvidd, ordna ersättningspumpar är deras huvudsyssla.


I Sverige finns https://www.rpfhydraulic.se/for-maskina ... lsenheter/ som skyltar med att dom fixar ersättningspumpar till maskiner.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

88ecr (trådstartaren)

#56 » 16:50:10, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, mellan stycket i verkstad kostade ju en hel del, skulle ha borda tagit loss hela dubbelpumpen, dess fastsättning och aksel fått mått och köpt sedan vad som helst, med va som helst sedan dubbelpump, typ ditåt, billigare skulle de ha blivit. Om jag skulle ha märkt i tid, så skulle de ha tagit en timme att slipa ner akseln men de märkte jag ju ej.

Nu var jag ju och skruva dit den, men några nipplar jag borde ha hemma men ej bara hittar, finns ej, så testen blir en annan dag. Halv tums bsp till tyskarnas lik rör med kläm hylsa lik men ej till rör utan ändå slang, kanske dkol eller ces

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#57 » 19:40:55, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Vad heter denne anslutning? I hanan, (den med yttergänga) in i ca 12-13mm. I honans kona är där o ring

Hittade en sådan dubbel nippel med bsp- den som visas ovan, så fick jag nu nye större pumppen prövad, Jee, ej läckage, ej sidoljud! Den pumpen nu som i schemat överst, från pumpen till övertrycksventil, därifrån till el 2/3 ventil, som utan el far flödet till en flödes fördelare, som sedan får fläkten att rotera passligt. Alla nämdas överlopps nu tillfälligt anslutna till fri retur.

Märkte jag koplat flödefördelaren fel, prioriterar nu till tanken, men fläkten roterar. Överflödet på denne är 3/8, och de antog jag var överflöds, men det var prioriterat. Pluss nu i kölde bara slängt dit så de fungerar, så lite funderare än. Men ett stort stäg frammåt mot skogsmaskin blev det!

Nu härifrån frammåt, el dragning för bla tobakständare, diversse elventiler osv. Kranens, ferrarin, infästing hel del att svetsa, samt en ventil till i pvg, alternativt 6/2 till gripen om där är sådan on off i sanrecon.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#58 » 12:59:36, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Varit skridskois på diversse vägar varvat med blötsnö. Är det nu norska fram, bak nu blev de ju ej bild på mönstret, men varit en vinter på en mf135, som jag fick. Använde dessa på 7810 fram, är det nu 12,4? 24. Dom nu på 380 x20 lite schakel så går dom.

Dessa nu lite test, denne sesån får jag ej färigt prosessorbygget. Men nu vet jag de finns och går med kedjor i alla fyra knutar. Tätt är de i hjulhuset bak, men ej oveverkommligt ta bort stänkskärmar bak för skogsbruket.

Countyn nu några kedjor på, var diversse strid Kommer att sakta nu prosesera med countyn nu denne vinter.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#59 » 15:25:21, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nu varit regn och mestadels plussa grader, men vad kan man, nu ledig så testade hur den först oplogad skogsväg och sedan huvudtråket i skogen. Blött, snön liksom ej bär så slirigt och tungt. Lås på akslar som denne ju ej har ett stort minus. Med skopa jämna med snö, definitivt denne behöver spår till börjas sen med prosessorn. Sedan i gallring risas de ju rejält, då kanske lättare. Betydligt smalare än county, men dia på däcken små i dehär föret ej optimalt. Rymlig hytt att ha med såg och kagg, lämpligare än Ford hyttarna jag har.

3 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#60 » 15:39:25, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Nu lite mer erfarenhets sökning av skogskörning med komatsun. Har 3 kedjor, 2 fram och en bak. De är ju en hjullastare, pendel begränsat med rejäla dynor. Därtill ej difspärr och 25 prosentiga slirats sönder för länge sen. De är rätt besvärligt i skogen, ingen tjäla, slaskigt snö som varken bär eller får fäste i. Nu frusit, ännu mer besvär. Men ett par låsta träd fick jag behändigt ner med Ferrarin och testade vinch ersättare med träd som ej county kranen med prosessorn räks till, kör kranen dit går ut med scanreco, lunnar och leker allt färdigt utifrån med minimalt in och ut eller övrigt gående. Men smidigt går det, Så väskliga högdummade kedjor, på alla hjul ett måste om jag nu kommer dit tills med bygget
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se