Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Komatsuns reparation och liv.

63 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera hjullastare och minilastare här

88ecr (trådstartaren)

#1 » 16:40:10, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som följt mig på detta forum vet jag har ett komplext förhållande till en viss Komatsu. Den kom till företaget jag just hade börjat i, som sedan småning om blev allround med Volvo 88 vi gjort massa projekt. Sedan småfel och till sist okunniga skulle döda den en het dag trots upprepade gånger sagt kolla kylarvatnet, ej gjorde det och den skar rigtit rejält. Dyrt, och ovist dess framtid, korona tiden med saknad av delar, till sist igen gick. Oj vilken fix maskin och massa vinter uppdrag sköttes i den varma och torra hytten vare sig smällkallt eller regn.

Så roligt, men. Missljud i nån form. Vi byter olja i alla ställ. Växellådan rinner metall spån ut....

Då, delar och arbete dyrt, och finns alla delar? Tiden går. Åren går. En fest var även högsta bossen var med, började skämtsamt bjuda ut den .
Nja, va? Efter lite vad varför är den nu min! En wa 80-6 med trasig växellåda!

Just nu omöjligt ladda upp bilder.
Bild

Bild
Senast redigerad av 88ecr 13:45:09, 07-05-2023, redigerad totalt 3 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



88ecr (trådstartaren)

#2 » 16:45:43, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Frågan var, är delarna inkluderade i 42u-23-30060 och alla delar som är listade under? även andra sidan (andra bilden)?

Det är en växellåda som jag frågar på, och komplett, men de kom svar med pris, men väjde och ville ej svara är det enbart skalet eller är 42u-23-23-30060 en komplett låda?

Oftast i scheman är ju märket { eller } de som refereras till innehåll?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

mccormic

#3 » 17:06:42, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tolkar det som det är en komplett vxl låda och delarna under är lösa delar i lådan.
Så har vi upplägg i reservdelstrukturen, men kan inte svära det är så i detta fall.
Vilken tillverkare Cat?

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

88ecr (trådstartaren)

#4 » 17:07:58, 03-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar

De är en komatsu....
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Stefan1972

#5 » 08:06:58, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det normala i de flesta kataloger är att delar som står direkt under med en dylik symbol framför indikerar att de ingår i den komponenten.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

88ecr (trådstartaren)

#6 » 17:09:05, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följande reservdel skulle jag behöva guru hjälp, komatsu oem nr 42T-23-H0P33, som är en carraro aksel, vad skulle denne var som carraro ?

Ni kan tipsa varifrån man skulle få den lite förmånligare än via komatsu disken?

Detta blir en tråd om en sak som jag småningom presenterar.......
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#7 » 11:25:15, 27-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Carraro aksel som denne har, ej vetskap nu vilken typ när de är komatsu på typskylen, men de är ändå carraro
Bild
Bild
Pinjong akselns spår verkligen slitna och skall bytas, kommer som set, pinjong och taldriken. Drivakslarna skall ju ut, del 15, rigtigt klart, men blir man faktist att skilja åt så massa som i videon nedan, Bortsätt lager byten?







Där almän nyttig video vad där är in i fast min ej styrbar, inanmätet liknar ändå. Från 7,25min, rätt kompliserade mät saker och shimning, är det så?

Goglade cararo aademin och gjorde en profil där och trodde jag skulle få tillgång till mer videon, men de tydligen kostar.....

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#8 » 10:31:12, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Lite små demontering för att komma till och defintitivt här en sak som måste åtgärdas. Skulle vara intresant skicka hela lådan, även denna tapp till pakistans montörer.....

Bild
Bild
Bild
Lite identifiering av akseln, fram och bak akslar helt olika utsende kan de vara 24.22?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Stefan1972

#9 » 12:42:49, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

svarade tidigare om detta? har du flera trådar? Googlar man lite så verkar det som komatsu har en speciell utväxling som ej finns på normala carraro axlar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

88ecr (trådstartaren)

#10 » 18:30:11, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, talat med en sido reservdels leverantör, jm parts, han fick även söka hel del för att få fram med komatsu reservdels nr över till carraro nr. med enbart nr så ca tredjedel förmånligar som carraro. Så för att säkersälla fören jag beställer pinjong öppna och räkna tänderna, för komatsu har ju ej upgett tandmängd/utväxling. Som sagt, akselns id platta är bortta så ingen nytta fall om. Fram aksel ser annorlunda ut, bultkragen fattas hel som ses här. 24,22 är det ej, men troligen 28. 25, för sådan känner gogle. Mest för att jag skulle vilja ha tag på servis manual, momenten de viktigaste, var limm osv. Förvisso, ovan stående videos ypperliga vägvisare,

Studerade lite mer paketet från komatsu, som ej räkning ens kommit än, så där är mer delar inkluderat än jag i hast räknat med, tex akselns främre pendel lagring komplett inklusive vagga, bara att trä på pinjongen och bultta på. Detta i sin tur underlättar, för jag behöver ej dela nya växelådan, för bulltarna som den är fast i pendelvaggan, är inn i växelådan. Nu är dom ju där redan.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#11 » 18:52:40, 28-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

42t-23-21110 är komatsu bak aksel i denne komplett, 25 lim slip, 30kmh version. Rätt få relevantta saker i gogle om denne.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#12 » 13:10:53, 22-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Nu då bakakseln legat i gräset och i etapper fyndat delar, men nu ej bilder när den var delt idelar, tom och differentialen ut. Nu differentialen i med 510 loktite efter nogran putsning in i. Differentialen var på verkstad, lagerbyten samt kughjulsbyte för att splies var slut på pinjong akseln. För många iväklade mät saker samt schimning lite obekant så bäst att ge sådant som kan.

Nu till följande funderingar hur osv drivmotor, växellåda samt akseln skall fås ihop och på plats. Akseln är pendel, bak är en lös bock, fram är bocken integrerad på växelådan, så de skall komplett när di skall på plats. Hydraul motorn väger ju hel del och ska överst. Lämna bort den kan vara en rätt besvärligt de även i fält förhållanden att få dit sen efteråt. Som komplett, så är den framtung samt instabil? och går ej som sådant under på rätt led. Om man lirkar dit den, då kan de vara knepit att få den på rätt köl under maskinen.

En lösning, kanske, bygga ihop motor växel och aksel som ett element brevid maskinen, sen tillkalla kran och lyfta komatsun på akseln.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr (trådstartaren)

#13 » 20:18:01, 22-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Ihopplockat. Ser ni hur framtungt de blir.

Bild
Funderat med truckgaflar släde att dra den dit osv. Goda råd. Vag gör man ej med en County.......

Bild
Ditåt far den. Lite mogångar men tre punkts lyftning och alltid di två andra på stadigt bockat, så då kunde man lyfta de man kunde, 2-10cm ber gång. Spänbandet drog den till baka, andra änden igen i Countyn.


Motgångarna, den skides av, dvs växelådan är ju endast instucken på/i bakakseln, växelådan har ju främre fästen. De andra, styr hylsolna, dom var ju med i nya lådan, även i maskinen, lite strid med knipex så kom di nog bort
Senast redigerad av 88ecr 20:27:42, 22-07-2023, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

magloman

#14 » 20:24:57, 22-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där hade ett betonggolv och palldragare varit fint. Inte alltid man har de bästa förutsättningar att skruva.
Bra du har maskin att lyfta med iaf.

Starkt jobbat, intressant att följa.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

88ecr (trådstartaren)

#15 » 20:31:57, 22-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar. De skulle ha varit lättare. Alla mina nuvarande betong ytor är taket lite nära för dessa maskiner. Tur nu torrt i gräset, menar stod av diverssse sjunker ej in i jorden.

Dit den skildes av, di hade 35ton travers, di had burit av maskinen från akseln då.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se