Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Tillfälligt tappat oljetryck i 4200

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Eccoes (trådstartaren)

#16 » 22:30:38, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade manometer inkopplad när vi testade idag och den gav inget utslag, så jag tror inte det är något fel på sensorn, det är något annat som spökar.

Jag skulle kunna försöka få tag i en annan manometer med mindre område, typ 0-7 bar och testa en gång till, så det inte blev något fel på mätningen idag, för det känns konstigt om den inte har något tryck när det sprutade ur hålet när vi drog runt den på startmotorn.

En annan grej, om man ska bogsera maskinen, räcker det att man skruvar isär axlarna eller kan den ta skada? Sträckan det handlar om är ca 300 meter men jag vågar inte chansa, då lär man väl åka på en till smäll och behöva renovera converter också och då börjar en ny maskin bli i samma pris som reparationerna..
Eccoes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:31, 22-01-2021
Ort: Jämtland, Lorås
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200 -81



osla

#17 » 07:37:29, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

300 meter hade jag iaf dragit den utan att göra något
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#18 » 07:52:38, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämplig manometer går ju att låna från någon tryckluftpryl, så det är sällan man behöver lägga ner mycket arbete för att få fram en sådan för ett tillfälligt prov. Kolla i förväg med tryckluft eller vatten från vattenledning, att manometern verkar fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eccoes (trådstartaren)

#19 » 11:33:05, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra idé, jag borde kunna sno ihop en koppling genom att slakta en luftpåfyllare och eventuellt har jag en slangnippel som är 1/8 NPT, annars tror jag det är samma koppling på fettsprutan.
I värsta fall så ser jag till att köpa en manometer och slang med koppling imorgon när jag ändå ska in mot Östersund och kan svänga förbi Hydroscand!

Inom kort är väl hela maskinen totalrenoverad. Packade om alla hydraulcylindrar förra helgen, sen händer det här.. Man kanske inte ska skämma bort maskinerna så mycket ? :skratta3:

1 person gillar det här inlägget.
Eccoes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:31, 22-01-2021
Ort: Jämtland, Lorås
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200 -81

osla

#20 » 13:55:09, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker ju med nipplar och gummislang med slangklammer, det behöver ju inte vara pressade kopplingar
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#21 » 22:43:23, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara värt att tänka på att 1/8" NPT och 1/8" R är så lika varandra att de passar ihop utan vidare. Toleransområdena överlappar varandra, så t o m en mätingenjör med tillgång till en stor verkstadsindustris alla gängtolkar kan inte avgöra säkert om en viss 1/8" rörgänga egentligen är tänkt som NPT eller R.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eccoes (trådstartaren)

#22 » 11:33:45, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För tillfället så är maskinen skickad till en mekaniker så jag har ingen möjlighet att testa vidare. Blev lite snabbt ivägskickad då det gick en tom lastbil förbi igår. Lillen får åka i stil till verkstaden! :vissla:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Eccoes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:31, 22-01-2021
Ort: Jämtland, Lorås
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200 -81

Eccoes (trådstartaren)

#23 » 13:24:17, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekanikern har tagit bort oljetrycksventilen men kan inte se något fel på den, men frågan är om någon vet var man kan beställa ett renoveringskit till den med fjäder osv, helst inom EU då frakten från England blir galet dyr..
Kan tänka mig att fjädern sett bättre dagar.
Det var iallafall inget skräp i sumpen, såg fint ut där!

Det var lite små skador på oljepumpen så det blir en ny monterad, men enligt meken ska inte det gjort att vi tappade oljetrycket, men det skulle vara fint att få tag på en oljetrycksventil eller renoveringssats så man vet att den är helt OK, så man kan testa trycket innan man går vidare och börjar riva motorn.

I övrigt så kommer maskinen få nya motorkuddar, renoverad bakaxel då den var galet glapp och lagning av sprickor i midjan
Som det verkar kommer företaget vi köpte maskinen av ta ett visst ansvar och betala en summa då maskinen skulle vara helt genomgången innan vi köpte den, vilket den inte verkar varit..
Eccoes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:31, 22-01-2021
Ort: Jämtland, Lorås
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200 -81

Eccoes (trådstartaren)

#24 » 16:32:30, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering.
Nu är det en ny oljepump, oljetrycksgivare och renoverad oljetrycksventil monterad och oljetrycket är 3,2 bar med varm olja.
Däremot är det något kabel-brott någonstans då oljetryckslampan tänds efter en stunds körning och glöder lite, trots att trycket är bra när det är mätt med manometer.
Nya motorkuddar fick det också bli då dom gamla var ganska slut.

Det tråkiga var att vi upptäckte ett rejält glapp i bakaxeln (tråkig extra utgift) så den är också renoverad nu med nya tappar och bussningar.
Lite sprickor i midjan kommer också lagas framöver.

Dock tyckte mekanikern att motorn gick lätt att dra runt för hand, så han var fundersam på om motorn börjar vara slut?
Jag har inte kört någon 4200 innan min, men jag har aldrig känt att motorn saknar kraft eller går dåligt.

Ned till ett par minusgrader hoppar den igång hyfsat snällt utan förvärmning (förvärmningen är ur funktion) och är det 10-15 minus och man kör den på motorvärmaren 30-40 minuter innan startar den också direkt, så frågan är om motorn verkligen är slut?
Nu behöver jag verkligen traktorn under vintern, men ska man våga köra vidare och sen se till att göra ett kompprov framåt sommaren och sen gå vidare därifrån?
Eller är det så att man kan dra runt motorn hyfsat lätt för hand och jag inte behöver vara speciellt orolig?

Många frågor men det verkar vara flera av er som har bra koll på perkins-motorn som sitter i den här maskinen.

1 person gillar det här inlägget.
Eccoes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:31, 22-01-2021
Ort: Jämtland, Lorås
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200 -81

Björn.O

#25 » 18:12:55, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är det bara köra på. Går den fint och har bra oljetryck så är den nöjd.

3 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

jampo

#26 » 02:10:24, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med motorvärmare när det är kallt ,det är aldrig fel.
Bak axelglapp får alla maskinägare leva med för att det inte smörjs så smörjan kommer på plats.
Jag använder alltid motorvärmare på vintern. Det brukar vara kallt då.
God fortsättning på traktor ägandet.

3 personer gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

Eccoes (trådstartaren)

#27 » 10:33:39, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glappet i bakaxeln behövde verkligen åtgärdas, det glappade 1 dm framåt och bakåt när maskinen var upphissad, men nu är det som sagt fixat med nya tappar och bussningar i större storlek.
Till sommaren ska jag börja se över elsystemet, det mesta fungerar idag men kablarna börjar bli väldigt spröda.
Tryckgivaren för transmissionen fungerar inte och den vill jag ha igång igen. Tror inte temperaturmätaren för transmissionen fungerar heller då den aldrig gått upp mot mitten utan alltid ligger strax under gröna området.

Nackdelen är väl att när man börjar riva i elen så kommer man behöva dra om allt.

Det enda positiva i den här historien är att firman jag köpte maskinen av tog ett visst ansvar och stod för 32500:-, jag har inte fått resterande belopp fakturerat så jag vet inte vad kalaset slutar på, men känns skönt att inte behöva betala allt själv.

5 personer gillar det här inlägget.
Eccoes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:31, 22-01-2021
Ort: Jämtland, Lorås
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200 -81


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Björn.O och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se