Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Kompressor bm4200

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Alcyone2 (trådstartaren)

#1 » 15:29:03, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

har en hjullastare bm4200 1980.
nyrenoverad kompressor som laddar bra.
Problemet är att den går hela tiden
och blir het.
fråga: nä uppnått tryck 8-10 bar är nådd skall den
då stoppa? i mitt fall går den hela tiden.
skall den släppa ut tryck eller vad?
kör inte traktorn, är rädd att kompressorn skall bli för överhettad.
någon som vet hur man ev ställer in den eller om något fattas.
En verkstad renoverade kompressorn för drygt ett år sedan har dock
inte använt traktorn nåt sen renoveringen, upptäckte
detta nu.
tack på förhand
Martin i Sundsvall
Alcyone2
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:51, 06-11-2023
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200



torbjorn_forsman

#2 » 15:53:17, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde finnas en avlastningsventil, precis som på t ex en lastbil med tryckluftbromsar, som ska koppla om så att kompressorn får blåsa rakt ut i luften när systemet inte behöver mer tryckluft. Det kan variera om den sitter hopbyggd med kompressorn eller som en separat enhet. Kolla om det finns någon VHB i Downloads där det är beskrivet.

Mest troligt är väl att det är något fel på avlastningsventilen - kanske hopfrusen eller hoprostad. Om kompressorn var i dåligt skick före renoveringen och kanske aldrig orkade upp i rätt tryck så kan det ju ha varit många år sedan avlastningsventilen behövde röra på sig, så det är inte alls omöjligt att den har fastnat av någon anledning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#3 » 16:30:36, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kompressorn är ventilavlastad, den är alltid inkopplad, men ska ändra ljud när den går "på lätten"

Kan vara svårt att höra på en 4200..

Kolla först att däckpumpningsventilen står i rätt läge, annars är det säkerhetsventilen som bestämmer trycket.

Regulatorn är ansluten ihop med kompressorn & spritburken, med klena rör eller slangar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BMR535 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se