Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Byta av bromscylinder på 4300

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

nogge (trådstartaren)

#1 » 17:06:55, 30-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste en gammal tråd om byte av bromscylinder på en 4300 till den nyare som sitter på senare 4400. det kom inte riktigt fram hur mycket modifieringar man var tvungen att göra, korta stången från bromsklockan var man visst tvungen till, men det är ju inte mycket jobb med.
Nu undrar jag om någon här har gjort det, för prisskillnaden är otrolig?
En repsats till den gamla kostar som en ny komplett cylinder av den senare varianten hos OIE. I tråden var det Leif Andersson och Tortap här på forumet som skrev om saken.

2 personer gillar det här inlägget.
nogge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:17, 13-10-2012
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300



nogge (trådstartaren)

#2 » 20:29:11, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen här som provat?
nogge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:17, 13-10-2012
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300

tortap

#3 » 21:38:42, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte behövt röra bromsarna nåt mer men om jag skulle behöva renovera nåt mer så byter jag bromscylinder till den nyare. En bråkdel av priset och det var väl bara att korta kolven som jag minns det. Men som sagt jag har inte provat.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

nogge (trådstartaren)

#4 » 23:01:14, 04-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte ena kretsen på min för flera år sen, och då bytte jag även bromsklocka som jag för övrigt fick tips av en säljare på Lantmännen att köpa på Volvo lastvagnar istället för hos dom.
Minns inte från vilken lastbil den passade, men jag fick korta av stången det var allt. Jätteskillnad i pris dock. Har säkert fakturan kvar om någon är intresserad. Nu är det dags för andra kretsen och då blir det nog så att jag köper den senare cylindern istället för en repsats till den gamla för samma peng.

2 personer gillar det här inlägget.
nogge
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:17, 13-10-2012
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4300


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se