Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

LM 1240 Transmission

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

diplomatico (trådstartaren)

#1 » 00:37:53, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar febrilt efter dels Volvos beteckning på transmissionen till ovan nämnda maskin, dels om det är Volvos egen konstruktion eller om den kan vara från annan tillverkare på till exempel licenstillverkning.
I Downloads finner jag inget som direkt svarar på mina frågor så all info som kunna lösa "problemet" är välkommet.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023



Turbodiesel

#2 » 09:48:59, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ZF

Det ska finnas två typskyltar, en vid ventilblocket och en på turbinhuset.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

diplomatico (trådstartaren)

#3 » 00:08:30, 10-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar :thumme:
Jag ska kolla detta så fort det blivit barmark och plusgrader så att jag kan rengöra och få fram skyltarna.
I dagsläget är där någon centimeter tjockt lager av smuts.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023

Turbodiesel

#4 » 01:05:20, 10-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som inte funkar då?


Dessutom, bogsera den absolut inte, allt över krypfart & kort sträcka dödar lådan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

diplomatico (trådstartaren)

#5 » 08:21:57, 10-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar :thumme:
Måste erkänna att jag har missat att det är ZF då det finnes en referens i den verkstadshandbok som finnes här på Maskinisten i Downloads :generadsmily:
Maskinen har visat vissa tendenser att inte växla mellan fram och back helt och fullt, dock inte alarmerande. Det ska väl också räknas in att det varit kallt under en längre tid och då visar sej ju ofta fel och brister.

Olja och filter är nyss bytt samt då även rengöring av sugsil. Den gamla oljan var fortfarande klarröd och luktade inte bränt.

Undersökning har gett vid handen att det troligen beror på tryckluftsystemet.
Alla tre lufttankar har olja i sej, nu dränerade och ursköljda men jag misstänker att resten av systemet är förorenat. Troligen dags att renovera kompressorn.

Därför söker jag nu den information som anges, "ZF hydraultransmission, 3PW 25 H 1, 4PW 25 H 1" med referensnummer 12 3 669 5804.
Jag antar att man där kan få information om transmissionens olika komponenter och därigenom kunna utröna ev fel och i vilken komponent att börja undersöka.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023

diplomatico (trådstartaren)

#6 » 00:50:51, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha rengjort fram till och med tekniktankarna i tryckluftsystemet blev det i kväll provkörning, Den avlöpte väl, från att ha varit helt tomt i systemet byggdes trycket upp till avlastning på några minuter.
Det som oroar en del är att i den högra tekniktanken fanns också ordentligt med oljesöl. Om jag förstått det rätt är det från den tanken som växlingsventilerna i första hand får sitt tryck.
Har sökt efter den i ovan inlägg nämnda handboken men inte lyckats få tag på den informationen.
Arkiv Sörmland, som är mycket kunniga och duktiga på Volvo BM litteratur, kunde inte finna något i deras depåer.
Dom hänvisade mej då till Munktellmuseum, så jag hoppas att det kan finnas där.

I Downloads finnes denna
Volvo BM ZF Hydraultransmission 4PW 45H verkstadshandbok
Men jag undrar då vad som kan skilja 4PW 25 H1 som anges i Volvos manual om LM 1240 mot denna i ovan länk, 4PW 45H som även denna verkar vara från Volvo.

Kan någon upplysa mig om det så vore det till glädje.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023

diplomatico (trådstartaren)

#7 » 11:48:00, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter kontakt med Munktellmuséet har jag blivit lite bättre informerad.
Enligt dom är det som följer:

"Transmission: ZF/3/4 PW 25H1 fram till ch.nr: 2543.
Därefter fram till ch.nr: 2795 + 2801->3038 var det ZF/4 PW 25H1,
för att därefter avsluta med ZF/4 45H1"

Jag väntar nu svar på om dom har litteraturen jag söker.
En stor eloge till Munktellmuséet och deras medarbetare för deras hjälpsamhet! :thummar:

6 personer gillar det här inlägget.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023

diplomatico (trådstartaren)

#8 » 14:03:20, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinens transmission fungerar nu tillfredställande.
Har dock av förra ägaren (tillika förste ägaren) fått veta att en luftventil som sköter de olika växellägena har krånglat förr, särskilt under sträng kyla. Då har vederbörande fått rengöra ventilen.

Jag undrar också om en Tu-Flow 400 kompressor blir för liten på maskinen.
Det sitter en dito 500 som original på maskinen och jag har en 400 "på hyllan" som vid demonteringen var i bra skick. Enligt Bendix är respektive specifikationer enligt följande citat ur "Service data":
"The rated capacity of the Tu-Flo ® 400 compressor is 7-1/4 cubic feet per minute.
The Tu-Flo ® 500 compressor is rated at 12 cubic feet per minute."

Då tryckluftsystemet inte är särskilt stort på LM 1240 kanske skillnaden i kapacitet är försumbar. Är det någon Maskinist som har någån tanke i ämnet?
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023

Björn.O

#9 » 15:17:46, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är fram/back luftstyrt på 1240 ? Jag hade gissat att det var mekaniskt och bara hastighetsväxlarna luftstyrda som på 4200.
Det funkar säkert med mindre kompressor, är ju ingen större förbrukning när man väl har fått tryck.
Viktigt också att frysskyddsbehållaren funkar.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

OLA56

#10 » 16:36:35, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag körde dumper för drygt 40 år sedan, då fick man lära sig att sköta tryckluften.
De första åren, började man med frostskyddsvätska när det blev rimfrost - för sent!!
Efter några år kunde man.
Dränera tryckluftstankarna året om.
Börja med sprit efter semestern.
Sedan var det inga problem med tryckluften.

Har man slarvat - kan man få isproppar överallt!

OLA56

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

diplomatico (trådstartaren)

#11 » 13:25:13, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Jag ber om ursäkt för oklarheten i mitt senaste inlägg.

Fram/back är mekaniskt och växellägena är luftstyrda. Det är växellägesventilen på växellådan som troligen behöver en översyn. Jag kommer även att se över spakens innanmäte och mäta upp spelet mellan kamskiva och ventil i densamma. Just nu har temperaturen ute pendlat mellan 15-30 minusgrader i ett antal veckor så utomhusarbete som inte är direkt akut får vänta.

Ja, frostskyddet är viktigt. Det första som jag åtgärdade i somras var hållaren och backventilen till frostskyddet.
Denna typ är ju ett stort framsteg i jämförelse med den anordning som satt på äldre maskiner av olika slag. Där var ju en manuell pump som man själv fick dosera frostskyddet med. Glömde man att göra det så gick det fort att få ispropp.
Tankarna dränerar jag medan maskinen går på tomgång innan man stänger av den.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jonas Ryrfeldt och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se