Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Oljefunderingar i Volvo 1240 med D70

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

diplomatico (trådstartaren)

#1 » 23:09:04, 02-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid köpet av den tidigare presenterade 1240 medföljde ca 300 liter motorolja. Den är av märket Shell Rimula TX. Enligt den svårläsliga etiketten på oljefatet kan jag utröna att det mest troligt är en mineralolja med viskositet 10W men sen är texten bortnött.
Oljan är ren och klar och då maskinen och oljan kommer från samma ställe torde jag kunna antaga att maskinen tidigare fått denna olja.
MEN, enligt Shells support är den troligen 20 år gammal eller äldre. Något bra svar om den kan anses vara duglig fortfarande gick ej att få.
Utöver detta kom även oljor till axlar och navreduktioner, även dessa torde vara i samma ålderspann.

Min fundering är om det här på forumet finnes några tankar rörande oljeval och ålder på oljan.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023



fretchi

#2 » 23:22:36, 02-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör, ba kör. Ingen minns en fegis

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mccormic

#3 » 00:04:56, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rak10 använder man inte idag som motorolja, då den har ett snävare område den är lämplig som.
Är väl till converter den används.

Är väl svårt säga om den blivit förorenad, hur den förvarats ex temp skillnader med kondens
M,m

Förstår shell inte vågar säga den går använda om det skulle hända nåt haveri pga oljan är tillverkad så länge sedan.

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

torbjorn_forsman

#4 » 00:11:36, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att etiketten är skadad så kan ju oljan mycket väl vara t ex 10W-30. Man kan ju ta ett oljeprov och värma det till t ex 100 grader, och jämföra med ett prov av en olja som man vet är t ex 10W-30, och jämföra hur blaskiga de blir.

Det är knappast troligt att en vanlig mineralolja som är avsedd som motorolja, tar någon skada av att lagras i flera tiotal år. Skulle den ha dragit åt sig anmärkningsvärda mängder fukt, så märks det tydligt på att den är grumlig. Måttliga mängder vatten i oljan är för den delen inte värre än vad som anrikas i oljan vid varje kallstart och sedan går bort genom vevhusventilationen när motorn får gå ett tag med hög oljetemperatur.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#5 » 11:25:09, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade använt den oljan utan att tveka.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

diplomatico (trådstartaren)

#6 » 11:49:56, 03-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för synpunkter och svar.
Var och letade i lokalen där fatet står i väntan på vår och mindre snö.
Det finns ett antal fat med olika oljor där men bakom det fat som jag blivit lovad fann jag ett tomt fat med hel etikett.
Det visade sig vara en 15W-40. Att jag fick till 10 W får jag skylla på dålig etikett samt dålig belysning.
Bifogar bild på den bättre etiketten.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henrik holmdahl och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se