Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bromsar 4200B

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Kåhlens gräv (trådstartaren)

#1 » 22:02:47, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Håller på med bromsarna på en 4200b. Började med att jag satt igång ena oket som var pluggat höger fram. Samt bytt belägg bak. Har bytt olja och luftat bromsarna fram. När jag mäter på uttaget på avlastningsventil på vänstersida i uttaget så ska det bli ett visst tryck enligt boken när man kör endast på starten, det visar noll. Sätter man igång den så stiger trycket till Max 70-80 bar och sjunker drastiskt till 0 igen om man bromsar en gång. Alla tre ackumulatorer har det lilla ”blecket” kvar i sig, men har inte hunnit funktionstestat dom riktigt ännu. Lampan blinkar för lågt bromstryck, ska försvinna när det uppnår 90 bar och ska ligga på 140 bar med motor igång, uppnår aldrig det trycket.
Är det någon som har nå tips på vad det kan vara?
Den bromsar fram nu när jag har den upphissad, men inte tillräckligt..
använder 5-30 mineralolja.
MVH
Kåhlens gräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:41, 17-02-2024
Ort: Mora kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig



Edda

#2 » 05:55:51, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag hade liknande problem på min 4200b, finns i verkstadshandboken hur man provtrycker ackumulatorerna. Jag bytte alla 3, blev markant skillnad. Från dryga 60 bar till 140 bar efter bytet. Sedan bytta jag även slangar samt o-ring till fotbromsventilen(tänkte så det ej är läckage där jag tappar tryck) bromsarna funkar riktigt bra nu med ny mineralolja i.

1 person gillar det här inlägget.
Edda
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:21, 09-02-2024
Ort: Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200B

Kåhlens gräv (trådstartaren)

#3 » 20:01:41, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade isär avlastningsventilen, där det va en o ring som hade satt sig i mitten på en fjäder. Sen var det sprickor i huset runt kulorna där sliden går. En ny avlastningsventil inhandlades och det började fungera. Var ute och körde en halv dag, fungerade bra. En klocka är bytt för några år sedan, och nu satte jag dit 2 st nya, laddade på 50 bar.

Men märkte att bromsoket höger fram låg på, röret var avkört och igensvetsat så oket har ej varit i funktion på länge. Tog av hjulet och motionerade oket tills kolvarna rörde sig lätt. Efter det så skulle jag ut och åka igen, och dåliga bromsar igen.. 30-40 Bar Max nu igen. Stänger jag av den och trampar på pedalen så går det att bromsa ett par tre gånger innan trycket sjunker till noll, så tycker att klockorna bör vara ok. Men bromsarna tar skit. Kan det vara nå skit som suttit oket och kommit in i systemet nånstans ?
Den stora rektangulära varningstriangeln som ska blinka när trycket stiger över 90 bar, har slutat att blinka också i samband med detta, men lampan till vänster om den lyser konstant och klickar i relät för varningen. Lampan är hel och har provat med en ny, men den vill ej blinka ändå. Rycker man ur lampan så tystnar reläet och har 24 volt upp i kontakten.
Bifogar bilder på hur avlastningsventilen såg ut
Kåhlens gräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:41, 17-02-2024
Ort: Mora kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig

tortap

#4 » 00:01:26, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser bromsoken ut egentligen? Är damaskerna helt torrspruckna och trasiga så det är rost på kolvarna? Det såg ganksa risigt ut på min 4300 innan jag renoverade med nya kolvar. Jag hade anliggning båda fram så mitt grundproblem var egenligen skit i huvudbromscylindern, eller den var helt trasig men..., men det kan väl ändå vara värt att kolla oken ordentligt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

MN

#5 » 07:07:41, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar centralvarningen med andra funktioner som triggar den?

Har du separat oljetank för bromsarna och 2 filter för oljan + ett avluftningsfilter?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Kåhlens gräv (trådstartaren)

#6 » 08:38:27, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja separat bromsoljetank. Bromsoken går fint nu. Den bygger inget riktigt tryck, 50 bar Max nu om man varvar den. Känns som den bara spolar oljan på retur igen. Bromsar man sjunker den till noll.

Centralvarningen la av i samma veva det slutade att fungera. Det är bara den runda bromslampan som lyser konstant och reläet klickar. Den stora centralvarningen kommer det ström till och tar man ur lampan så slutar reläet klicka.
Kåhlens gräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:41, 17-02-2024
Ort: Mora kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig

Patrik C F Eriksson

#7 » 10:22:43, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju även vara pumpen som är sliten.
Kan du se ifall du har oljeflöde på returen när han försöker bygga tryck?
Och sen veta att han verkligen försöker bygga tryck.⅜
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Patrik C F Eriksson

#8 » 10:26:27, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vart feltänkt, har du flöde från pumpen när den bygger upp 50 bar?
Du måste T in dig på tryckslangen och kunna strypa den samtidigt som du ser flödet,
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Patrik C F Eriksson

#9 » 10:29:00, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men med försiktighet, utan säkerhetsventil kan det gå tokigt..
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

Kåhlens gräv (trådstartaren)

#10 » 12:13:35, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag tagit lös returledningen på avlastningsventilen. På det röret sitter det en retur som går till redskapslåset samt en ifrån fotbromsventilen.
Jag lossade först ledningen ifrån fotbromsventilen, där kom det ingenting på tomgång, bara när du bromsade och släppte upp, så det verkar ju ok. Sen hade jag röret lös ifrån avlastningsventilen och pluggade i den änden, och hade returen öppen på avlastningsventilen och startade motorn, ingenting kommer där ur med motorn igång eller när du bromsar.
Dom säger att bromsarna inte fungerat på jättelänge, kan pumpen blivit dålig nu när den har fått jobba lite ? Känns ju långsökt att avlastningsventilen gått sönder igen backventil nummer 5 (gemensam) i avlastningsventilen hade gått sönder i den förra ventilen. Samt så var det en spricka i sätet där en av kulorna till avlastningssliden låg.
Kåhlens gräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:41, 17-02-2024
Ort: Mora kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig

Kåhlens gräv (trådstartaren)

#11 » 16:38:35, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu helt plötsligt byggde den tryck till ca 130’bar, men slutade att fungera sen igen. Kan fotbromsventilen kärva ?
Kåhlens gräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:41, 17-02-2024
Ort: Mora kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig

gustav9797

#12 » 18:54:28, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig pedalventilen har en returanslutning så ja det kan nog gå fel inuti den. Dags för renovering av den också!
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Turbodiesel

#13 » 19:10:01, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför gamla & nya delarna till pedalventilen, det var fel fjäderlängder & allmänt dålig finish för några år sedan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Edda

#14 » 01:52:07, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att du har en dålig hydraulpump eller att nån slide har fastnat i fotbromsventilen.Skulle först ha trott att någon backventil i avlastningventilen kärvar men den är bytt sa du. Kan ioförsig vara dålig fjäder eller felmonterade delar i fotbromsventilen. Fotbromsventilen är i övrigt väldigt simpelt byggd, sitter 1 o-ring i den som tätar vid slide pinnarna. Säg till om du vill ha artikelnr hos Momentum så sparar du dryga 8tkr om resten ser ok ut i ventilen. Du kan inte lyckas mäta upp trycket på något sätt nära pumpen ?
Edda
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:21, 09-02-2024
Ort: Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4200B

Kåhlens gräv (trådstartaren)

#15 » 10:01:17, 21-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade isär fotbromsventilen igår, såg fint ut inuti och rör sig som de ska, sen om allt satt rätt början innan jag tog isär det vet jag inte, men det var likt enligt boken iaf, satt ihop de å ingen skillnad.
Däremot så gasar man mycket så kan den gå upp till 100-130 bar, kan bromsa 2 gånger kanske, sen är de nere på 20 bar och sen lär man bygg upp tryck igen, men inte säkert den når 100 bar efter det direkt. Klockorna är stumma i membranen, dom känns ok. provade på dom 2 klockorna som satt där tidigare och dom är slappa, man känner att dom är slut.
Vad är det för art nummer på Momentum? Är det hela fotbromsventilen ?
Ja avlastningsventilen är bytt, den var inte billig så den borde fungera kan man tycka.
Kåhlens gräv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:22:41, 17-02-2024
Ort: Mora kommun
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se