Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Bränslesystem Volvo BM 1240

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

diplomatico (trådstartaren)

#1 » 12:08:15, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har under en tid tyckt att maskinen inte varit så stark som en 1240 borde vara. Kulmen kom under snöskottning då maskinen uppvisade symptom av akut bränslebrist och stannade.
Då bränslemätaren icke är att lita på och snön nästan meterdjup utgick jag från att det var tomt i tanken. Fyllde på 60 liter och började handpumpa. Det blev utan framgång då handpumpen verkade arbeta mot vakuum.
Kontrollerade matningen från tank och blåste bakvägen och fick troligen bort en mindre plugg av smuts och avlagringar.
Vakuum kvarstod dock så det blev handskottning.

Dagen efter vidtogs åtgärder för felsökning, tanken tappades och då uppdagades det att den av mej monterade nya packningen på tanklocket var för tät och förorsakade vakuum, samt att befintligt tanklock var ett oventilerat. Att detta länge fungerat torde bero på att den gamla packningen släppte igenom luft.

Därefter uppdagades att lågtryckssystemet saknade tankretur!!! Någon gång har man kopplat bort ledningen till Thermostartstanken vid överströmningsventilen.
Det man inte gjort var att flytta tankreturen som löper från den lilla tanken och ner till ordinarie bränsletank.
Att detta kunnat fungera är en gåta. Då Thermostarten inte behövs för att starta min maskin togs tank med fästen bort och en lite plugg sattes på bränsleintaget på själva termopluggen i insuget.
Tillsammans med bränslerör som var hårdlödda och i övrigt i dåligt skick revs hela lågtryckssystemet ner. De flesta rören kapades strax efter banjoanslutningarna och det monterades 10 mm bränsleslang av god kvalitet.
Tankreturen återskapades, överströmningsventilen öppnades och rengjordes, matarpumpen renoverades med renoveringssats från OIE. Då jag nyss bytt bränslefiltren chansade jag på att dessa var användbara.

Nu fungerar systemet oklanderligt och maskinen återfick sin fulla styrka. Med detta inlägg vill jag delge eventuella andra 1240-ägare mina upptäckter och vad jag gjorde för att åtgärda felen.

8 personer gillar det här inlägget.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023



magloman

#2 » 21:54:39, 24-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra det blev genomgånget, men tråkigt det alltid ska ske vid 1m snö.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

diplomatico (trådstartaren)

#3 » 00:50:51, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Jo så är det, det brukar alltid vara bäst att börja från grunden när man tagit över en gammal maskin som gått många timmar.
Ovanpå det har det ju varit en längre period med rejäl kyla och då brukar problem med bränsle och tryckluft mm visa sej.
diplomatico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:14, 11-11-2023


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se