Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Volvo L30G spaken fastnar inte i flytläge?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

eckeph (trådstartaren)

#1 » 16:02:40, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har precis bytt från Cat 906 (2005) till en L30G (2017). När jag nu börjat använda den så fastnar inte spaken i flytläget utan man måste hålla ner spaken hela tiden. När jag frågar folk som borde veta så säger dom att det är så det fungerar på nyare maskiner. Även nyare Cat 906 ska tydligen vara konstruerade på samma sätt. Stämmer detta och finns det något sätt att ordna/modifiera så spaken fastnar i flytläge? Om man läser manualen står det "Float Position (with hold function)" Detta tolkar jag som om att spaken borde fastna i "Float" men kanske "hold" har en annan betydelse?

Som kuriosa kan jag berätta att min 906 hade precis samma problem när jag köpte den men jag lyckades lista ut att det var ett relä som saknades i den (av någon outgrundlig anledning). När jag stoppade in ett relä på rätt ställe så började elektromagneten som håller fast spaken i flytläge fungera.


Tråd löst


1 person gillar det här inlägget.
eckeph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:54, 10-10-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Caterpillar 906



eckeph (trådstartaren)

#2 » 13:54:19, 05-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering utifall någon annan har samma problem.

Tydligen (enligt Swecon) kan dessa maskiner levereras utan Flytläge och min hade inte det från fabrik. Någon har installerat det efteråt. Men, Swecon säger också att den inte ska ha hold läge. Nu visade det sig efter lite felsökning att min faktiskt har hold. Problemet var att det var så mycket skit i anliggningsytan mellan ringen och solenoiden så den orkade inte hålla kvar spaken i flytläge. Efter lite rengöring så fungerar allt utmärkt!

4 personer gillar det här inlägget.
eckeph
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:54, 10-10-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Caterpillar 906


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Moreax och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se