Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hjullastare L90: Registrering och Skatt ??

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

PP (trådstartaren)

#16 » 19:48:01, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar det var snabbt svar!

När denna hastighetsregleringen nu är gjord på ett eller annat sätt, ska det kontrolleras av någon och finnas på papper vid färd eller räcker det med att maskinen helt enkelt är begränsad till 30 km/h om nu nån skulle göra en kontroll?

Låt säga att man skulle åka på "fortkörning" med motorredskap vad klassas detta som böter för hastighetsöverträdelse eller blir det olovlig körning med beska påföljder eller vad händer egentligen?
Användarvisningsbild
PP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:20, 08-12-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90D



stefansmark

#17 » 19:51:55, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning, ring Swecon och fråga hur de gör när de nyregistrerar en LGF maskin.
Men som sagt tidigare, det här är en ickefråga. Ingen kommer att sätta dit dig för att din LFG skyltade maskin går 40 kmh.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

patrik h

#18 » 20:46:10, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev tidigare så börjar det bli vanligare att blåljusen plockar motorredskap för fortkörning.
Fångar de dig i 50 med din LGF-maskin så är det nog mycket du kan åka dit på och inte bara just fortkörningen, körkortet ryker väl om du kör 20 för fort när det är 30, sen kör du med en oreggad, oskattad, obesiktigad, felskyltad, en maskin som saknar katastrofhjälpmedel som hjälpstyrning etc, så är det en påläst så kan det hela sluta VÄLDIGT dyrt.
Sen är väl risken minimal att bli stoppad och risken att bli stoppad av en trafikpolisen som vet vad denna håller på med är väl ännu mindre, de flesta vet ju inte ens om man får framföra motorredskap på motorväg eller ej...
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

PP (trådstartaren)

#19 » 21:07:15, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ska höra med Swecon efter helgen så kan jag meddela sen vad svaret blev. Kör nog helst med en fartreglerad maskin i det fallet, man vet inte om man råkar ut för nån nitiker även om de flesta kanske inte har så stor koll. Känns inte värt att riskera de påföljder som kan bli.
Användarvisningsbild
PP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:20, 08-12-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90D

eric larsson

#20 » 21:26:38, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

fått någe swar från swecon?
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

PP (trådstartaren)

#21 » 21:37:43, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, helgen har ju knappt börjat så vi får väl ge det några dar till.
Nu är det fredagskväll så det får väl bli en :bira:
Användarvisningsbild
PP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:20, 08-12-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90D

wehicle equipments

#22 » 01:11:58, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter fyrväxlade lådor så långt tillbaka som i 4300 sedan 1977 då den första modellen kom. Ang. treväxlade så är det bara en elkoppling som du kan fixa i elektronikboxen/ alternativt i växlingshandtaget för att få den fyrväxlad. Sedan går maskinerna inte fortare än ca 47 km/tim så du hinner aldrig åka på någon fortkörning heller, försök bara att inte åka för fort i utförsbacke utanför någon skola där det gäller 30, har hört att någon enstaka tagits för överträdelse i Umeå, kanske mest gäller de som åker JCB som du kan få upp i 65 km. Du får bara elände med att försöka rega en entreprenadmaskin, var glad att du får tag i en oregad, ingen skatt 1000 kr samt att du hamnar inte nödvändigvis i alla register som ägare av ett motordrivet fordon i onödan. En entreprenadförsäkring i Trygg-Hansa kostar för en maskin i din storlek, försäkrad för det bruk du ger intryck av ca 1000 kr/år, trafikförsäkrad för enskilt bruk, försäkrad för entreprenadbruk heltid tar du kontakt med Trygg-Hansa i UMEÅ, endast där och samtalar där med en kvinna, kommer inte ihåg vad hon heter men hon kan det där inom entreprenadsektorn. Hon heter visst Ann-Marie Söderström om jag inte minns fel. Har du lgf skylt får du betydligt mindre begränsningar om vad du får dra efter traktorn bl.a. så fundera aldrig på någon registrering. Har kört yrkesmässigt med 10 tons maskiner i ca 37 år och deltagit i många förarutbildningar och aldrig varit med om info som skulle innebära att vi skulle ha maskinerna 50 regade, de som varit regade så vid nyköp under de senare åren bl.a. från tyskland kan i vissa fall bara vara en fördel, bl.a. avs. vad du får dra efter maskinen samt bortfall av skatten.
Senast redigerad av wehicle equipments 01:14:14, 10-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

wehicle equipments

#23 » 01:24:32, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge dej aldrig in i samtal med Swecon du kommer bara att få ett massa irrelavant information som till slut leder dig till att inte törsa åka med en hjullastare över huvudtaget. Det är låt mig säga ingen som kan totalt sammanfoga ett svar som skulle kunna vara 100% riktigt utifrån alla de frågeställningar som du har. Köp din hjullastare och ring kvinnan i Umeå och svara enbart kort och koncist på de frågor hon ställer, bl.a. om i vilken omfattning du kommer att hantera maskinen, framför inga funderingar som inte sannolikt är relevanta utan beställ försäkringen utifrån den information du får från henne, den personen har sysslat med entreprenadförsäkringar säkert i minst 20 år. Ta med dej maskinens chassienummer, det är allt du behöver och ev. maskinvikten, ca 12,5 ton.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

PP (trådstartaren)

#24 » 10:04:28, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var matnyttigt skrivet!

Min tanke var ju att göra det hela enklast möjligt, dvs köra klass II med LGF skylt. Sen var ju bara tanken att det hela går rätt till så man slipper en kalldusch vid nått tillfälle. Känner att jag inte orkar med böter, bli av med körkort å sätta sej på skolbänken för alla behörigheter igen.
Det är ju lätt att säga "ja men så gör ju alla andra" men när de står och vinkar av en från vägen med sina "inspektör" uniformer så är det inte mycket diskussion utan man får bara höra att "det ska du veta".
Körde t.ex. med bilen i november nu i höstas och bäst var det är så står dom blåvita och pekar av mej från vägen. Så ska det ju sedvanligt blåsas, sen blir det några varv kring bilen ..sen kommer det: "Det var inte bra med belysningen" ...hmm tänker man och frågar: vilken belysning? "De extra positionsljusen i extraljusen" ...jaha säger man då, hade inte en aning om att det var otillåtet. Var och varannan bil kör ju med dessa lampor. Sen att jag kört genom bilprovningen med dem tre gånger det brydde han sej föga om. Utan fick förklarat att detta var förenat med böter men att jag får ett protokoll med anmärkning och skulle ta bort lamporna så fort jag kom hem!
Kan vara ett exempel på nitiker i trafiken samtidigt som bilprovningen inte reagerar. Även om jag nu omedvetet hade gjort fel med de där lamporna så kan jag ju tycka att lagens man har lite större problem i dagens samhälle att ta tag i...
Det blev lite sidospår från maskinfrågan, men jag känner det angeläget att veta vad som gäller innan man sätter sej och kör i trafiken.
Tackar för svaret wehicle equipments men jag provar nog att höra lite med Swecon iaf. :smile:
Användarvisningsbild
PP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:20, 08-12-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90D

patrik h

#25 » 12:39:55, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va väl i senaste Trailer det stod om två Bulgarer som bogserad varandra (Lastbilar) i 90km/t, en svensk lastbilsförare ringde och anmälde det, Polisen kom och de rapporterade in att det inte såg konstigt ut...

Den svenske föraren som anmälde det hela blev ett tag senare ålagd med böter för att han hade några diodljus monterade i fronten... Lika inför lagen... :klia:

Tilläggas bör att poliserna som gjorde kontrollen av bogseringen nu själva är under utredning för att de inte gjort sitt jobb.
Senast redigerad av patrik h 12:40:35, 10-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

wehicle equipments

#26 » 03:28:37, 11-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang. dina diodljus så är det enbart godkänt att ha sådana när lamporna är monterade minst 1,5 meter över marken! DVS. de flesta lastbilar får! Obs. du får aldrig heller åka med något blåaktigt sken inuti din bil heller.

Det verkar dessutom som att du inte riktigt litar på att du ska je sjutton i att kontakta Swecon. Det finns knappast någon vägregistrerad L 90 A eller L 90 B på marknaden. De som finns att köpa har redan LGF skylt.Ska du hitta en reg. maskin då kommer du inte undan med ca 200 till 250 tusen för din maskin utan då hamnar du i betydligt nyare exemplar som oftast ligger runt 600 - 750 papp. Dessutom blandar du regelverket för personbilar gentemot hjullastare vilket verkar ge stora bryderier för dej alldeles i onödan.

Du kan troligtvis aldrig bli bötfälld för att du har framfört en hjullastare, då ska hitta på något som någon annan aldrig tidigare lyckats med för att du skulle kunna möjligtvis bli bötfälld för. Till sist låter din rädsla för att något osannolikt skulle drabba dej och då tycker jag att du ska utesluta att skaffa dej en hjullastare på den grunden av all den osäkerhet som du upplevs grubbla över.
Senast redigerad av wehicle equipments 03:30:28, 11-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

PP (trådstartaren)

#27 » 10:36:12, 11-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska vi se, nu blev det ett par inlägg till...

Har nu pratat med Swecon om principen för detta ...och dom bits inte om nu någon var orolig för detta :smile:

Helt riktigt som tidigare sagts så är risken för att "åka dit" ganska liten MEN om man ska följa reglementet så är de maskiner som går fortare än 30 km/h motorredskap klass I. Det går alldeles utmärkt att framföra som klass II men ska då som tidigare nämnts hastighetsregleras till max 30 km/h. Detta behöver bara göras på ett eller annat sätt, man är inte skyldig att få det kontrollerat eller ha papper på det vid färd.
Kör man nu med sin LGF skylt på allmän väg och mot förmodan blir kontrollerad för hastighet eller kanske är inblandad i olycka och vid koll konstateras att maskinen kunde köras i 40 km/h så är vi inne på det där med olovlig körning och det slutar precis som patrik skrev med en väldigt dyr nota.
Den vill iaf inte jag riskera att vara med om!

Summan blir då att det regelmässigt inte var så svårt men att få har koll på hur det funkar i praktiken.

Vi får se framöver, har väl inte bestämt än men kanske en L90 C eller D kunde vara intressant med som stefansmark skrev med lite mer vikt och den nya tilten. :thumme:
Användarvisningsbild
PP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:20, 08-12-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90D

baklastare642

#28 » 19:30:55, 11-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl bli en pionjär och tjacka en L90 30+ km/h maskin och regga in den och berätta för oss hur det gick till och vad det kostade.
Det kunde bli bra intressant att veta.

LM 1240 som kom runt 72 hade väl också en 4 växlad 40 km/h växellåda.

Fö är jag nog också av den sorten som tycker det är onödgt att väcka de (statliga) björnar som sover...
Senast redigerad av baklastare642 19:31:56, 11-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

PP (trådstartaren)

#29 » 20:08:23, 11-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloy baklastare642, jag vet inte riktigt det där med pionjär...
Det måste halkat in nått missförstånd på vägen, det där med registreringsplikt gäller ju bara så länge maskinen inte är fartreglerad och ligger i klass I. Det går att registrera den i klass II med om man tänker sej att bruka den som trafiktraktor, annars är den inte registreringspliktig.
Med de få transporter på väg jag har så behöver den inte registreras, däremot ha den reglerad till hastigheten för klassen.
Jag la ju upp den här frågan för att det vimsas ganska mycket om vad som gäller men med den lotsning som tråden gett och de svar jag fått så känns det under kontroll nu inför byte av maskin.

Propagerar inte för att nån annan ska göra nått annorlunda gentemot vad man brukar men skulle nån känna osäkerhet så har vi ju belyst frågan iaf.
Användarvisningsbild
PP
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:20, 08-12-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90D

dimorep

#30 » 21:52:58, 11-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att någon VILL vara så laglydig som möjligt och lägger ner energi på att kolla upp vad som igentligen gäller ang detta! :thumme: :driver:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se