Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Byte av midje lager på Volvo BM 4200

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

tingen (trådstartaren)

#1 » 18:34:10, 11-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska byta midje lager i min 4200 och får rek av swecon att sätta i expander både övre o undre.i min egen reservdelsbok så finns det 2 sorters ledlager..eller rättare sagt lagret är samma men det finns en std o en ÖD som jag tolkar som överdim.Frågan är då..är ÖD nåt man använder vid rep eller fanns det maskiner med ÖD från början.

Ändrade till tydligare titel /magloman
tingen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:20, 19-11-2012



wehicle equipments

#2 » 01:42:10, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns inga öd lager från början utan de kom sedan det framkom att det nedre lagret var för klent och nöttes för fort. För att montera öd nedtill så tror jag att du måste köpa en ring som monteras på översidan av det nedre lagret när du anpassa det mot ramskivan. Har gjort en sådan uppgradering tidigare. Om inte den nedre tappen behöver vara större i tjocklek än den som sitter i maskinen och inte är särskilt nött kan den lika gjärna fortsätta att brukas. Skulle det senare visa sig att den gick åt flatters så kan den utan större olägenhet bytas senare då du inte behöver dela maskinen för en sådan operation. Ang. expandertappar så har jag den uppfattnigenatt det finns ingen anledning att kosta på dessa ganska kostsamma tappar i midjelagringen då det inte är på deras utvändiga sida som nötningen i lagret i allmänhet uppkommer, utan den blir i allmännhet mellan lagerbanorna. Du kan mycket väl kolla upp prisbilden hos Rydahls, de har betydligt förmånligare prissättning och delarna brukar komma i originalkartonger samtidigt som du inte behöver föda lantmännen/Swecon i onödan.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

wehicle equipments

#3 » 02:19:25, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En firma som heter International Berings (tror Jag) har även den lager i en otrolig omfattning som är värd att kontaktas. Har köpt därifrån och erhållit mkt. god service.
wehicle equipments
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:07, 19-01-2012
Ort: Södra delen av Lappland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 10 tonnare

JHM

#4 » 07:20:42, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte lager i min 4200, köpte först billiga lågprislager men ersatte dom med skf efter provmontering. Tyckte dom glappade för mycket. Blev både xtra dyrt å tog mer tid än om ja skulle köpt bra från början.
/ Johan
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

tingen (trådstartaren)

#5 » 08:07:29, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra svar,,några billiga budget lager sätts inte i mina maskiner..Pratat med swecon om expander och det är riktigt som du säger att dom används om det är slitet i ytterkant.Nya original lager o tappar ska sättas i på min lokala swecon verkstad.
Om det nu skulle visa sig att det behövs arborras så får det bli expander men inget som tyder på det.
tingen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:20, 19-11-2012

Skogslycka

#6 » 08:56:41, 20-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan rekommendera Internordic Bearings i Nässjö.
De har nog det mesta och kan skaffa det som inte ligger på hylla till vettiga priser.

/Mattias
Skogslycka
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:53:14, 11-02-2013
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 860-00
Volvo BM 500-76


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jtn och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se