Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Tyskt eller kinesiskt? - hjullastare

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hjullastare och minilastare här

aries (trådstartaren)

#1 » 15:30:40, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Går i funderingar att skaffa mig en liten hjullastare, ca 3-5 ton.
Har kikat lite på äldre tyska maskiner, fram till -94 , bla. Schaeff, zeppelin, O&K, zettelmeyer mm.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Maskinen kommer mest användas till snöröjning åt mig själv, så det är ingen panik ifall den havererar, bara det finns delar. hur är reservdels tillgången?
Om jag inte har helt fel så är det hydrostatdrift på dom, hur är hållbarheten på dom?
Att maskinen bara gör 20 knyck gör mig inget, har oftast inte så bråttom :)
Vad kan det kosta att få en transporterad från tex. Tyskland till Norrbotten?

Andra alternativet är att köpa en ny eller bättre begagnad kina lastare, men av någon anledning känns det inte lika lockande.

Min budgett är på ca 100 kkr, +- ett antal procent. betalar hellre mer för en fin maskin än lite för en kass.

Hur hade ni gjort?
Eller har ni kanske andra förslag?

Med vänlig hälsning, Åke
aries
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:58, 18-08-2011
Ort: Kiruna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S -75



gandalfwhite60

#2 » 20:50:46, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:cool:
Bättre sent än aldrig hoppas jag :)
Jag satsade slantarna på en kines ;)
Varför?
Hade 100k att sätta på en maskin, för dem slantarna får man idagsläget en 40 år gammal maskin? och med tiden kommer reservdelarna att ta slut?
Med en "ny" maskin, har man åtminstone någon chans att få tag på reservdelar åtminstone ett tiotal år framåt= säkrare funktionallitet?

Det jag köpte var en ZL06, den kommer att användas huvudsakligen till snöröjning ca: 40 timmar per år.
Fördelarna med en kines är att dem är basic maskiner, inge mycket lull lull, visst en ny volvo eller komatsu slår dem med hästlängder, men för husbehov torde den räcka :) eller?
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

zetor 7045

#3 » 20:59:53, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog ändå satsa på en begagnad tysk en nån ny kines :smile:
man har nog hört en hel del negativt om kina grejerna då hydraulslangar spricker efter en stunds användning :sad: ,värre att få tag på reservdelar än till nått känt märke.Men visst kan det finnas helt bra kinagrejor också!
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

gandalfwhite60

#4 » 21:10:08, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hydraulslangarna byter jag rakt av, dem håller inte för vårt nordiska klimat, samma med batteri och vätskor i maskinen, har ca: 100 liter olika oljor och glykol väntande på dess hemkomst :)
Men orsaken till varför jag valde en kines är för att jag tror den har större chans att fungera efter dessa småbyten. slang mm. är förbrukningsvara och tilllverkade för den marknaden (kina), ingen säger någonting om volvo eller andra maskiners slangbrott mm iof. färre brott tack vare enhetlig standard :)
Senast redigerad av gandalfwhite60 21:23:47, 26-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

LeifAndersson

#5 » 22:03:28, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det främsta skälet till att satsa på en begagnad Europeisk maskin är just tillgången till reservdelar. Min erfarenhet är att det är ingen konst att få tag i reservdelar till Kinesen, bara man kan vänta... Att de sedan inte passar när de väl dyker upp gör inte saken bättre. Så länge det inte dyker upp någon stark och uthållig importör så har man inga som helst garantier för att det ska gå att hitta reservdelar ens på kort sikt till dessa. Vi försökte hjälpa ett par gamla kunder som köpt Kinesiska "smålastare" de var av olika fabrikat och representerades av olika importörer, men de var båda av mycket tvivelaktig kvalitet och strulade massor redan efter kort tid. Gemensamt för både importörerna var att när det talades om garantier och reklamation av reservdelar som inte passade var intresset väldigt svalt. När vi och sedan en annan servicelämnare backade ur, och vägrade att befatta sig med dessa maskiner i allmänhet och importörerna i synnerhet, såldes de via nätauktionsföretag och brukarna köpte nya europeiska maskiner som ersättare. Den ena bestämde sig för en Tysk minilastare som gått i dryga två år nu, och den andra för en Engelsk som nu har närmare tre år bakom sig. Båda har gått mycket bra med bara små driftstörningar som säljarna fixat utan minsta problem.
Tycker du att det är lite "ballt" att ha en maskin kan du absolut satsa på Kinesisk hemslöjd, men ska de använda den också så är de flesta andra alternativ betydligt bättre. Kineserna kommer säkert bara de får hålla på lite och lära sig att löpa linan ut, men idag är det alltid något som ställer till det. Men ingen kedja är som bekant starkare än sin svagaste länk, och fattas det då ett par länkar skiter det sig riktigt. :sad:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gixxsu

#6 » 22:06:07, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade satsat på en bättre beg av känt märke efter att ha sett en del kines maskiner...
Rost på kolvstänger efter bara att par år, gummi som spricker, förarmiljö under all kritik om man är över 1,8m lång, div axlar/bultar som gått av. El som gör att till och med Lucas ser ut som en expert....
Fäste som är snedsvetsade/dålig passform
Sedan är det ju frågan om andrahands värde.

Med vänlig hälsning Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

aries (trådstartaren)

#7 » 22:22:22, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla snabba svar. :thumme:

Jag har ungefär samma uppfattning om kinesmaskinerna men hoppades kanske lite på att nli omvänd.
Är kvaliten bättre på caise än på tex. Swekip som återförsäljarna påstår, eller är det samma maskiner?

När det gäller leveranstid på reservdelar så är jag inte så känslig då maskinen endast kommer att användas för eget bruk, men då är det betydligt värre ifall dom inte passar..

gandalfwhite60 du får gärna hålla oss uppdaterade med hur det går med din maskin.

Hur är reservdels tillgången till dom äldre europeiskamaskinerna?(80-90tal)
Finns det några återförsäljare av reservdelar i sverige eller måste man vända sig utomlands?
aries
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:58, 18-08-2011
Ort: Kiruna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S -75

gandalfwhite60

#8 » 22:43:10, 26-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEjsan, visst kommer jag att hålla en uppdaterad vad gäller maskinen, vad gäller kvalitén på diverse förbrukningsvaror( bultar mm) volvo m.fl. tillverkare har även dem gått genom samma "kris" för att i slutänden anamma enhetlighet d.v.s. standarder, kineserna kommer även dem att komma till den slutsatsen. Och hur svårt är det att byta ut en undermålig bult till en av samma dimension av standardtyp där maskinen kostade en tiondel?
Kanske jag ska nämna att jag är såpass gammal att jag kommer ihåg svordomarna maskinförarna öste över diverse BM maskiner på såväl 60 som 70 talet. För att inte säga priserna över nya reservdelar
Senast redigerad av gandalfwhite60 22:47:33, 26-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

OLA56

#9 » 19:30:01, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man köpa en maskin, skall man kräva en instruktionsbok på svenska, CE- märkning om den är nyare än 95. Läs gärna entreprenadtidningen 18/4 2003.
En kinesmaskin kan vara billig i inköp.
Finns instruktionsbok??
Finns riktiga CE papper??
Går det att försäkra om inte riktiga CE- papper finns?
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

OLA56

#10 » 19:32:19, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall naturligtvis vara Entreprenadtidningen 18/4 2013.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

björn h

#11 » 20:21:21, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:Går det att försäkra om inte riktiga CE- papper finns?


försäkringsbolagen kollar inte om den är CE märkt när du försäkrar maskinen. vet maskiner som är försäkrad men som inte är CE märkta :driver:
björn h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:10, 21-01-2010
Ort: mitt i Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkerman H12B, Volvo EC55B,
Volvo BM L70 2st, Hanomag 22 di, MF 550
Bolens HT 20, Toro 52,62,118,327

gandalfwhite60

#12 » 20:36:19, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

vid en söknig på ce fann jag det här
;CE-märkning är en produktmärkning inom EES. Bokstäverna CE är en förkortning för Conformité Européenne (’i överensstämmelse med EG-direktiven’). En produkt med CE-märkning får säljas i EES-området utan ytterligare krav. Förutsättningarna för att få CE-märka en produkt är att:

Produkten överensstämmer med grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö
Föreskriven kontrollprocedur har följts

För många produkter ansvarar tillverkaren själv för att kraven är uppfyllda. För vissa produkter med höga krav på säkerhet ska ett speciellt kontrollorgan säkerställa att kraven efterlevs. I Sverige är SMP Svensk Maskinprovning ett sådant kontrollorgan.

Är en produkt försedd med CE-märkning visar detta att tillverkaren eller importören har följt de grundläggande krav som återfinns i de EU-direktiv som reglerar detta. I princip innebär det att tillverkaren är ansvarig för alla skador som orsakas av den CE-märkta produkten, under förutsättning att användaren följt instruktionerna. Medlemstaterna har förpliktat sig att överföra kraven till nationella regler med bibehållen kravnivå. Det innebär att alla nationella lagstiftningar är harmoniserade. CE-märkningen infördes i Sverige den 1 januari 1994 och kallades EG-märket fram till 1 januari 1995. Gällande lag är Lag (1992:1534) om CE-märkning.

De speciella rekommendationer och krav som finns för olika produkter finns i särskilda direktiv och föreskrifter. För att uppfylla kraven i direktiven kan man välja att följa så kallade harmoniserade europeiska standarder, utfärdade av CEN, CENELEC och ETSI. Dessa är mer tekniskt detaljerade. Att standarderna är harmoniserade innebär att de är godkända mot ett direktiv.

Från om med den 1 juli 2013 skall byggprodukter vara CE-märkta mot Byggproduktförordningen.[2]
Vaad gäller försäkring etc. är det upp till ditt försäkringsbolag, CE märkning låter jag stå för sig.
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

gandalfwhite60

#13 » 20:43:49, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry lömde biten om instuktionshandbok. Hur många har en mobil/dvd/hemmabio med svensk bruksanvisning? som dem säger på engelska, what goes around comes around.
Kärnan av det hela är att hitta åf:en med själen att sälja det bästa. Visst det finns f:n så många fallgropar men om man går in i det med öppna ögon, vad sjutton kan gå fel? motor och drivlina fungerar utan dator, lyftanordning fungerar utan dator. Jämför det med en volvo där ett kretskort kostar 30 lök, och ja den biten drar garanterat fram både en och två tårar för en hem ägare.
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

nisse

#14 » 22:06:11, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korslänk till en liknande tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Problemet med en kines är att kvaliten på alla prylar brukar vara sisådär dålig. Visst kan man byta alla slang, etc, men plåt och svetssömn blir inte bättre av det. Så jag röstar klart för en äldre tysk (eller italiensk) maskin.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Turbodiesel

#15 » 22:16:37, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger en röst för Tyskland :thumme:


Låt vara att det mesta är mekaniskt på kinesen, men hur är det med kvaliteten på de bitarna?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jonas Ryrfeldt och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se