Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Hjälp med val av mindre hjullastare

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

tomtrix (trådstartaren)

#1 » 15:45:08, 29-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bestämt mig för att investera i en mindre hjullastare för diverse sysslor på gården, främst markarbeten men även för att flytta runt ved och sjösätta/ta upp båten (vikt med vagn ca 1.5ton).

Försöker hitta något kring 200' plus moms, gärna en bit under. Var länge inne på att köpa mig någon kinamaskin (typ Caise ZL16) men har börjat fundera om det inte är bättre att satsa på en beggad maskin istället typ L25/30.

Vad tycker ni? För att klara mig inom budget behöver en beggad maskin vara runt 8-10 år gammal och ha minst 5000 timmar verkar det som, hur är skicket på de maskinerna då? Vad bör vara gjort/vad kan jag förvänta mig att få lägga ner på service?

Övriga synpunkter eller tips på liknande maskiner som bör övervägas mottages tacksamt!
tomtrix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:25:41, 29-04-2013
Maskintyp: Hjullastare



magloman

#2 » 23:06:55, 29-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Historien upprepar sig.

Brukar löna sig i längden med en "full-stor" hjullastare med fler timmar än en nyare mini.

Gissar på att en L50, L70 eller 4300B skulle vara ett bra val.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tomtrix (trådstartaren)

#3 » 11:45:27, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Historien upprepar sig


Har försökt söka i ämnet men inte hittat så mycket?

Brukar löna sig i längden med en "full-stor" hjullastare med fler timmar än en nyare mini.

Gissar på att en L50, L70 eller 4300B skulle vara ett bra val.


Okej, utveckla gärna? Bättre hållbarhet på dessa än en mindre maskin antar jag då? Men samtidigt så måste jag ju köpa en "mer sliten" maskin för att komma ner i samma pengar om jag ska ha en större maskin jämfört med en mindre?
tomtrix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:25:41, 29-04-2013
Maskintyp: Hjullastare

Bengt Erik Eriksson

#4 » 17:51:32, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

tomtrix skrev:[
Okej, utveckla gärna? Bättre hållbarhet på dessa än en mindre maskin antar jag då? Men samtidigt så måste jag ju köpa en "mer sliten" maskin för att komma ner i samma pengar om jag ska ha en större maskin jämfört med en mindre?


Tanken är nog så att en liten maskin är mer eftertraktad och dyrare medan en stor men lite mer sliten kan klara dina uppgifter utan att svettas det minsta dvs den kommer hålla ändå...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

nisse

#5 » 18:04:27, 30-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån här http://www.blocket.se/alvsborg/Hjullast ... m?ca=3&w=3 och tycker den är alldeles OK för hemmabruk. Riktig smidig storlek och ingen elektronik alls i den. Inte min i annonsen, men den klarar din budget i alla fall. Det är hydrostat på dem.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

gandalfwhite60

#6 » 08:47:14, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Precis som dem säger är, en större äldre maskin orkar mer, men kan vara såpass tung att den lämnar oönskade märken på gräsmattan.
Glöm inte soppa förbrukningen, den fällde mitt avgörande till kinesens fördel.

Jag valde en kines åt mig själv, dels för att man får något att skruva på emellanåt, men också för att mina gårdsarbeten täcks av ZL06, och jag kommer in överallt med den. Min budget låg på en BM6** nivå, och med en sådan maskin kommer jag inte in överallt, och bränsleförbrukningen skiljer mycket.
tillgång till reservdelar och priset,
Användarvisningsbild
gandalfwhite60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:34, 25-04-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: ZL06 :D

dimorep

#7 » 09:09:12, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska köra så pass mycket med en lastmaskin att bränsleförbrukningen är en avgörande faktor (eller en viktig sådan) vid val av maskin. Så är man redan över hur mycket en "kines" bör användas, sett till långvarig och säker drift.

Sett till tillgång på reservdelar (nya eller beg.) så borde en svensk eller tysk maskin vara klart överlägsna, speciellt när det gäller några år g:a maskiner.


Välj maskintyp / storlek efter dina behov, användningsområde och utrymme, sen utifrån det kan du titta efter lämpliga objekt som matchar din budget.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#8 » 09:24:45, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har ni som förordar en Kinamaskin ett lämpligt objekt, då kan ni fortsätta där den ursprungliga ägaren vill hoppa av efter tre veckors drift. :???:

http://www.blocket.se/kalix/Fin_traktor ... 5.htm?ca=3
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bengt Erik Eriksson

#9 » 09:38:52, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Här har ni som förordar en Kinamaskin ett lämpligt objekt, då kan ni fortsätta där den ursprungliga ägaren vill hoppa av efter tre veckors drift. :???:

http://www.blocket.se/kalix/Fin_traktor ... 5.htm?ca=3


Får en känsla av att du är bekant med detta exemplar.. Kanske lite talande att den är fotograferad i en verkstad....

Lite OT men det var fräsiga lyktor på den. Bil strålkastare monterade i egna hus.....
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

5.2 racing

#10 » 13:38:20, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har rätt många timmar i Ahlmann AS50. Underbar maskin när man kört ett tag. Dock bäst när det är trångt.
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

tomtrix (trådstartaren)

#11 » 15:34:22, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

gandalfwhite60 skrev:Hej,
Precis som dem säger är, en större äldre maskin orkar mer, men kan vara såpass tung att den lämnar oönskade märken på gräsmattan.
Glöm inte soppa förbrukningen, den fällde mitt avgörande till kinesens fördel.

Jag valde en kines åt mig själv, dels för att man får något att skruva på emellanåt, men också för att mina gårdsarbeten täcks av ZL06, och jag kommer in överallt med den. Min budget låg på en BM6** nivå, och med en sådan maskin kommer jag inte in överallt, och bränsleförbrukningen skiljer mycket.
tillgång till reservdelar och priset,


Okej, men redan en l30 tror jag inte komer behöva svettas allt för mycket för den stora mängden sysslor jag ska ha den till. Sen att det är ännu mindre påfrestningar på en större maskin visst, men samtidigt så slits ju alla maskiner bara de körs med, dvs bara för att det inte är maxlyft konstant med en maskin så är det väl många delar som slits ändå/slits lika mycket oavsett arbetsbelastning?

Bränsleförbrukningen är inte riktigt det viktigaste för mig, eller är det väldigt stor skillnad menar du?

dimorep skrev:Sett till tillgång på reservdelar (nya eller beg.) så borde en svensk eller tysk maskin vara klart överlägsna, speciellt när det gäller några år g:a maskiner.


Välj maskintyp / storlek efter dina behov, användningsområde och utrymme, sen utifrån det kan du titta efter lämpliga objekt som matchar din budget.


Jo så resonerar jag också kring reservdelarna.

Angående maskintyp så vore nog L30 (möjligtvis l35) rätt så optimal utifrån vad jag kan resonera mig fram till, men har inte haft någon hjullastare förr och kan tänka mig att man kommer hitta en hel del användningsområden som man inte tidigare tänkt på. Visst har en större maskin sina fördelar i styrka, uthållighet osv men då kommer ålder och skick in i bilden samt att jag inte vill ha en för stor best heller, storleken på l30 känns ganska lagom (man kan köra över gräsmattan utan att få två nya diken på köpet).

Men mitt branschkunnande är begränsat och därför är jag nyfiken på vad ni här har att säga om lämpligheten i att satsa på en l30 (eller liknande av samma storlek - tips på andra mottas gärna!) för de sysslor jag hittills kunnat beskriva.

LeifAndersson skrev:Här har ni som förordar en Kinamaskin ett lämpligt objekt, då kan ni fortsätta där den ursprungliga ägaren vill hoppa av efter tre veckors drift. :???:

http://www.blocket.se/kalix/Fin_traktor ... 5.htm?ca=3


Har faktiskt sneglat en del på den, men oroas en del över varför han vill bli av med den så snabbt - det ligger nog en hund begraven där.

5.2 racing skrev:Har rätt många timmar i Ahlmann AS50. Underbar maskin när man kört ett tag. Dock bäst när det är trångt.


Googlade snabbt och den verkar väl inte helt tokig, har dock inte så stort behov av att kunna vrida aggregatet och därmed blir det istället ytterligare en sak/funktion som kan gå sönder.

Tack för svaren! Ju mer jag funderar desto mer känns en volvo L30 rätt (ska jag upp till l50 verkar det behöva bli såpass gammalt/många timmar att det inte riktigt känns bra). Någon som har/har haft en sådan och kan tipsa om vad man bör syna på dem inför ett köp?
tomtrix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:25:41, 29-04-2013
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se