Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

4400, TD60B, motorproblem/haveri

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Peter.B (trådstartaren)

#1 » 14:17:28, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenixen, tänke hör mig lite för om stundande motorrenovering. Tänkte höra mig för ang. symptomen, samt kommande åtgärder. Är väl någorlunda på det klara med vad som behöver göras men lite input skadar inte, har ju själv aldrig skruvat i någon maskin eller motor :mrgreen:


Problem/symptom: Komp ut i atmosfär från fyran, ev. också trean, läckt ut mellan topparna. Vatten i 4'an och 3'ans cylinder (med största sannolikhet iaf, från rostangreppet i toppen), samt vatten i oljan. Vid start kylarvatten i förbränningen. (gissningsvis 3'an och 4'an då).


Teorier, spekulationer: Dåligt block, riktigt hur det här uppstår kanske någon kan förklara, dåligt dragen topp? (se bild). Man kan ju se tydligt hur det är märken efter toppen/packningen, en hel del på mitten och i princip noll ute vi kanterna på blocket.

Bild

Bild

Där toppen ligger an har det alltså "bankat" ner i blocket mot mitten mellan trean och fyran, med resultat att blocket är konkavt i tvärled. Som man kan se är det några hundradelar (rent av tiondelar) det har "grävt sig" ned där mellan 3'an och 4'an. På 4'ans foder kunde man även se lite slitningar på kanten mot 3'an, att kompression kom ut där råder inga tvivel om.

En egen teori kretsar kring att toppen dragen ordentligt mot det lite konkava blocket kan pressa/dra foderna lite snett mot foderläget?
Här får inflikas att jag p.g.a tid och resurser kört ett tag med maskinen trots vetskapen om att komp läckt ut (men inget vatten i oljan, så fort det började gå vatten i oljan fick det bli servicestopp), och det blev ju som väntat värre och värre kompläck fram till stopp. Dock gick den fortfarande på dessa cylindrar.

Eftersom det blåst rejält vid packningen och fodret på 4'an och delvis 3'an tänker jag mig att det varit fritt ut så kompen gått ut i atmosfär (och inte in i kyl, eller väldigt lite in i kyl, inget märkbart tryck/komp-blås ut i kylsystemet), men när motorn stängs av kan trycket i kylsystemet pressa tillbaka lite vatten i cylindern. Ev. kanske det tätat lite mot kylsystemet med varm motor, då det enbart varit vid start och en kort stund efter man kännt av kylar-eldandet (vit rök, lukt). Alltså, vid, gång, mindre motstånd från cylinder mot atmosfär och komp ut där trots läckage mot kylsystemet, men med avstängd motor har den i det läckaget ändå tryckt in kylvatten i cylindern.

Har annars lite svårt att få ihop det med kylarvatten i förbränningen utan komp i kylsystemet?

Vattnet i oljan: Oljekanalerna är ju rätt långt ifrån 3'an och 4'an. Det läcket gick från inget, inget, inget till ganska mycket på väldigt kort tid, (kollade oljan konstant eftersom jag fortsatte köra en del trots kompläcket). Runnit igenom cylinder 3,4 ned i tråget hade ju trots allt vatten i dom? Ev. kan det ha läckt igenom vid fodertätningen till 6'an, den såg riktigt murrig ut, men jag inbillar mig att det inte skulle gå från 0 till 100 på så kort tid.


Åtgärder: Plana blocket, justera foderlägen, och repsats från BA (förvånansvärt billigt för en hel repsats?). Topparna torde vara ok (i det närmaste nya, ca 100-150h), men mäta och provtrycka, om det behövs plana och rilla.
[EDIT] Gick tydligen inte riktigt att direktlänka till BA's katalog, men runt 9k+m för en hel repsats känns rätt billigt? Ok prylar?

Tyvärr ganska saftig kostnad allt som allt, planing av block och justering av foderlägena blir tämligen dyrt :sad: Men jag vet inte om det finns något alternativ? Jag kan få blocket planat till en rimlig kostnad, men inte justering av foderlägena. Vilket jag antar behövs om man fräser blocket? Fräsa block, i med foder, fräsa foder till rätt höjd? Blir fel med toppackningen antar jag? :(

Finns det någon bra och billig verkstad att rekommendera som planfräser/justerar foderlägen i skåneland? För det enda pris jag har nu ligger uppåt 10k, men det kanske det kostar?


Jag har säkert glömt något jag tänkte säga eller fråga här, men får väl återkomma :lmao:

// Peter
Senast redigerad av Peter.B 14:21:13, 12-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Peter.B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:30, 11-05-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4400
John Deere 4040



dimorep

#2 » 22:17:27, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foderhöjderna är säkert fel (och en orsak till cyl.läckagen), men för att åtgärda de som måste blockytan först (som du själv också var inne på också) vara i ok skick.

Jag hade låtit de som ska fräsa foderlägena åtgärda blockytan (toppdecka den) också. Tänk på om du/ni själv ska plana blocket att bara ta bort precis så mycket som behövs, för att i minsta möjliga mån bibehålla kolvarnas vändhöjd i förh. till blockplan. Alltså inga "ett par 1/10 mm åt gången" i fräsen, det optimala är att ta 1/100 mm / överfart i planslip.

Att lämna pris på foderlägesfräsning är alltid svårt om man inte sett blocket. Skiljer enormt mycket på tidsåtgången beroende på hur rent det är (fodren ska med egen vikt med lätthet kunna "trilla på plats" och kliniskt rent) och åtkomst. Men räkna med 1 h / cylinder på ett löst, rengjort och toppdeckat block. Om blocket står fritt, har lämplig arb.höjd och alla delar finns där (foder och shims), strulat något så springer tiden lätt iväg. Därav att ett pris "över telefon" kan bli den summan.

Men har topparna blivit bytta för 100 -150 h. sedan utan att skadorna synts på blocket, eller blev det inte kollat då..? :klia:

Motorrenoverare i skåne (bara scrolla ner på sidan):
www.mo-re.se/lista.htm
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Scania bonden och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se