Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Ny här, hej på er! Och problem... :(

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Hrodebert (trådstartaren)

#1 » 17:35:30, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Jag fick med den här maskinen vid ett fastighetsköp!
Jag minns maskinen ända sedan jag var liten eftersom min morfar hade den då. Han i sin tur köpte den med havererad motor från en spannmålsfirma i närheten, motor hade han en likadan liggandes, överbliven från en skördetröska. Skopa, gafflar och lyftarm medföljde.

Ganska stark, men också ganska inkontinent. Massa oljeläckor som behöver hittas och åtgärdas.

Motorluckorna och hyttdörren finns i förvar inne i ladan!

I övrigt har jag ingen information alls, så om någon har något att dela med sig av kommer det att uppskattas mycket!

I alla fall... jag har lyckats köra soppatorsk, men lyckas inte lura ut hur man luftar. Är insprutningspumpen sugande?

Bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild
Hrodebert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:24, 16-10-2011
Ort: Götene
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough H-50



161A

#2 » 18:17:23, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen :grin:
Tyvärr så är jag inte så insatt i din maskin så jag överlåter åt någon annan att svara på det
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

rospigg

#3 » 19:45:36, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Välkommen!!

Vill du ta några bilder på motorn, båda sidorna, så kan kunniga ta skärmdump och rita på var du ska öppna för att lufta ur systemet. Min vilda gissning är att det inte sitter en IH motor i den- men jag brukar ha fel..

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Hrodebert (trådstartaren)

#4 » 20:12:05, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild


Så där. Jag har provat att lufta på filtren, men där kommer inget. Om jag däremot öppnar locken så står de fulla. Jag blir inte riktigt klok på det hela, det tycks inte finnas någon matarpump. Men jag är också nybörjare på diesel.



Fixar bilderna /Holger
Hrodebert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:24, 16-10-2011
Ort: Götene
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough H-50

Hrodebert (trådstartaren)

#5 » 20:13:24, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fniss av nån anledning vart bilderna uppåner, var god vänd skärmen :mrgreen:
Hrodebert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:24, 16-10-2011
Ort: Götene
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough H-50

Holger

#6 » 20:15:52, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit, jag fixade bilderna ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Joe

#7 » 21:36:08, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det 15år sen jag såg en payloader live, men jag har för mig att tanken satt framför vindrutan och då borde det vara självfall till motorn.

Är du säker på att det verkligen blev soppatorsk? Det kan kanske ha varit skit som har satt sig i sugsilen i tanken / ledningen till filterna.
Fick det på min dieseltruck när jag körde i en grop så att allt studsade omkring.
Tog lös slangen vid filterna och blåste bakvägen för att få bort skiten.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Hrodebert (trådstartaren)

#8 » 22:10:30, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Välkommen hit, jag fixade bilderna ...


Tack och tack för hjälpen!
Hrodebert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:24, 16-10-2011
Ort: Götene
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough H-50

Hrodebert (trådstartaren)

#9 » 22:13:54, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Nu är det 15år sen jag såg en payloader live, men jag har för mig att tanken satt framför vindrutan och då borde det vara självfall till motorn.

Är du säker på att det verkligen blev soppatorsk? Det kan kanske ha varit skit som har satt sig i sugsilen i tanken / ledningen till filterna.
Fick det på min dieseltruck när jag körde i en grop så att allt studsade omkring.
Tog lös slangen vid filterna och blåste bakvägen för att få bort skiten.


Jo, jag var också inne på att det ska vara självfall. Du har helt rätt, tanken sitter framför framrutan, och är inte begåvad med tankmätare. Medelst tumstock har jag dock konstaterat att det är 10cm soppa kvar, vilket borde rinna fram av sig självt. Jag ska prova i morgon att blåsa baklänges och se vad som händer, det kan ju vara så enkelt!
Hrodebert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:24, 16-10-2011
Ort: Götene
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough H-50

bert

#10 » 23:15:27, 16-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker själva lastararmen ser väldigt kort ut
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Hrodebert (trådstartaren)

#11 » 09:36:47, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst hjälpte det att blåsa baklänges och fylla i ytterligare lite diesel! Det verkar vara väldigt lite nivåskillnad, så det är nog lite trögt att få fram bränslet. På originalmotorn ser det ut som det suttit ytterligare ett filter längre ner, dessutom med luftningsskruv. (Jag hittade originalmotorn utanför ladan, den är den som hänger i gafflarna på bilderna).

Nu till nästa steg..
* Är det någon som har en oljetabell som kan hjälpa mig att reda ut vad för oljor jag ska ha?

* Naturligtvis finns det inga bromsar. Tidigare ägare gjorde ett försök att konvertera till tryckluftbromsar, jag vill minnas att det fungerade under en kortare tid. Nu är ju frågan vad man ska göra... försöka få liv i tryckluftsystemet, bygga tillbaka original (jag har extra kompletta nav ligger med bromsar och allt), eller kanske göra något helt annat.. handbroms finns, och den är effektiv. Handbromsen sitter i en trumma på kardanaxeln, frågan är om man kunde pilla dit en bromsskiva och ett bromsok från något lämpligt fordon. Det lär ju belasta axelväxlarna lite extra, men ändock mindre än att som nu vara tvungen att bromsa med växellådan. Åsikter?

* Snöröjning. Jag skulle vilja ha tag i ett snöblad, vad passar?

* Hjul. Däcken är helt slut. Dimensionen 13.00-24 verkar vara lite udda, svårt att få tag i begagnat. Samtidigt kunde det kanske var läge på att få på något bredare, maskineländet sjunker som en sten så fort den ser lite gräs. Några idéer?

/Robert
Hrodebert
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:16:24, 16-10-2011
Ort: Götene
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough H-50

Michael Meier

#12 » 21:54:04, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Min vilda gissning är att det inte sitter en IH motor i den- men jag brukar ha fel..

Mvh Rospigg

:wave:


Att det är en H 50D vet du ju redan, motorn är en IH (farmall) D282
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#13 » 22:06:15, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hrodebert skrev:....Jag blir inte riktigt klok på det hela, det tycks inte finnas någon matarpump.....


Jaa, så som du frågar så kan man säga att det inte finns en ordinär matarpump, dock har insprutningspumpen en inbyggd matarpump : )

och eftersom det är en pump, så skapar ju den en viss tryckdifferens och då kan man ju säga att den suger... eller något.

Det betyder att du ska lufta på filtren, för att bli av med eventuell luft, och sedan på insprutningspumpen, där du då måste köra lite på startmotorn .
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se