Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Justering av pump 4400/TD60B

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

Peter.B (trådstartaren)

#1 » 22:09:18, 30-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pulat med motorn på 44'an efter lite tråkiga haverier. Hade lite frågor och funderingar kring injusteringen av pumpen. Går man på VHB'n så finns ju nåt form av rör/indikator (SVO bla bla nånting) man kopplar på 1'ans utgång, och sedan skall den "precis fukta" vid 21-22 grader. Hur ser detta ut? Jag använder just nu bara en böjd liten pip. Kikar man generellt på bosch radpumpar av den typen så verkar proceduren vara att man plockar ut ventil och fjäder lägger på lite matartryck så det flödar fritt och sen ställer precis tills det är på väg att stänga/sluta droppa. Ca 1 droppe i sekunden förespråkat där jag kikade. Så justerades pumpen förra gången och det gick iaf som det skulle efteråt. Men i VHB'n till 44'an står ingenting om att plocka ut ventil/fjäder utan man verkar förlita sig på att kolla av den lilla "dutt" som kommer vid insprutning, och sen hålla precis när det fuktar. Tänker man sig då att man precis kan skymta lite disel i pipen eller hur menar man egentligen. Det blir ju lite diffust med mitt dropprör (ingen aning om hur det där verktygen som förespråkas i VHB'n ser ut). Det "kryper" tillbaka lite upp i pipen och innan man fått ned nåt igen har det väl gått 1-2 droppar och det är väl bara en 1-3 droppar eller så på ett insprut, vilket gör det hela ganska drygt att avgöra. Visst, går väl att få någorlunda, men tycker det verkar lite väl oprecist.

Plockar jag istället ut ventil och fjäder(så det flödar rakt igenom med matarpumpen) och ställer efter t.ex. 1 dropp/s som förespråkas i boken jag kikade går det att få väldigt exakt och repetitivt inställt. Men ska man gå på 1 dropp/s eller så att det bara precis fuktas då också? Och det är ju ett intervall, 21-22 grader, 21 eller 22? 21,5? Eller 22-22,5 kanske rent av? Hålla sig till senare änden av skalan kan ge nåt lite extra pulver?

Eller är det förkastligt att ställa det utan ventil/fjäder? Föreskrivs ju faktiskt inte på det viset i VHB'n. Kanske är det någon här som har ett sådant verktyg/indikator/pip som föreskrivs i VHB'n så man kunde kopiera den i så fall, för tycker inte det fungerar nåt vidare med "vanlig pip/dropprör". Å andra sidan fungerade det ju tillfredställande att ställa in som jag gjorde förra gången så det ska väl fungera. Mest lite osäker på om man i så fall också ska "bara precis fukta" eller aningen aningens mer som ca 1 droppe/s? Maskinen gick ju bra, men vill ju få det så exakt/rätt som möjligt. :smile:
Peter.B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:30, 11-05-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4400
John Deere 4040



dimorep

#2 » 17:28:11, 09-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det "röret" du menar heter stigrör (även kallat Wilbär-rör, då de tillv. sådana) och är väldigt exakta då de har en "trång passage" (liten innerdiameter vilket gör att bränslet stiger fort i de).

Inte alltid maskintillverkaren beskriver den bästa / mest optimala inställningsmetoden i sina VHB:er för sådana arbetsmoment. Det bästa är att rådfråga någon kunnig dieseltekniker om den aktuella motorn och sen välja metod efter vad de rek. samt tillg. på utrustning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Peter.B (trådstartaren)

#3 » 00:25:57, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar.
dimorep skrev:Det "röret" du menar heter stigrör (även kallat Wilbär-rör, då de tillv. sådana) och är väldigt exakta då de har en "trång passage" (liten innerdiameter vilket gör att bränslet stiger fort i de).


Ah, stigrör kallas det ju, det har jag hört, får skylla på lite problem med själva minnesbanken när jag skrev innan :mrgreen: Misstänkte att dom nog har väldigt liten innerdiameter, kan tänka mig att det nästan borde vara nedåt tiondelar för att få ett riktigt bra utslag?

Man tänker ju generellt kanske att det mest lämpliga sättet står i VHB'n, men det behöver ju givetvis inte vara så. Kommer inte ihåg nu om det var i maskin VHB'n eller motor VHB'n jag läste om pumpinställningen. Kan ju höra mig för lite och återkomma om jag får fram nåt intressant svar från någon trovärdig källa. Borde väl vara fler häromkring som sitter och klämmer på någon liten TD60? :driver:

Ska prova att använda mig av klocka också som ytterligare hjälpmedel nästa gång jag ska skruva ihop det, tar väl nån vecka till innan det börjar bli dags. (och det är inte för att ta tiden på vare sig montering eller inställning jag hade i åtanke..bara för att förtydliga... :cool: )
Peter.B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:30, 11-05-2010
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM 4400
John Deere 4040

mf33

#4 » 00:55:10, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

:vissla: Snor tråden lite:
Finns det "stroboskoplampa" som ansluts via klämma på på spridarröret och visar rätt/tillförlitligt??? Hört talas om sån men aldrig sett ngn. :back_to:
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel

#5 » 02:16:27, 10-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det inställningsröret som ska "fukta" har en plan yta upptill, halvtveksam metod.

Wilbärrör fungerar bra, har en haschvariant tillverkat av glasröret från en termometer, samma resultat som "the real deal"

Högtrycksmetoden som nämns ibland fungerar sämre på mycket slitna pumpar, det blir inget skarpt droppslut.


Strobolampor & adaptrar till spridarrör finns, men till grundinställningen fungerar de dåligt eftersom motorn måste gå om de ska fungera..

Vissa stanadyne(rotor) pumpar har den sändaren monterad från fabrik på en av tryckrörsutgångarna, gissar det är någon piezogrunka likt knacksensor för bensinmotorer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se