Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Petroleum- /fotogentraktorer och alternativa drivmedel

25 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Krjohans (trådstartaren)

#1 » 08:21:27, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det sk motorpetroleumet, eller fotogenet, sedan länge är historia så måste man alltså ersätta detta med något annat i gamla traktorer. Har försökt sätta mig in lite i ämnet och hittat en del "recept" på nätet, en del säkert bättre än andra:

- Ren bensin : Fungerar bra tills traktorn uppnått arbetstemperatur, men lär sedan börja koka pga uppvärmningen. Hur mår motorn av att köras enbart på bensin? Läste någonstans att den går "hårt" och slits snabbare?

- Diesel + bensin : Denna blandning verkar ha varit vanligast förekommande, åtminstone till för några år sen. I dagens läge innehåller dock dieseln RME och bensinen etanol och dessa ämnen läs inte ska blanda sig med varandra?

- Jet A-1 + bensin : Vet inte om Jet A-1 innehåller RME, men jag tvivlar starkt på det. Om inte så borde ju detta kunna vara ett bra alternativ att blanda med bensin (plus lite smörjning då)?

- Gräsklipparbensin + diesel : Gräsklipparbensin, eller alkylatbensin som det egentligen heter, lär inte innehålla etanol över huvudtaget. Denna bensin borde då alltså kunna blandas med diesel och användas i petroleummotorer som förr i världen?

- Mineralterpentin : Läste någonstans att det skulle gå att köra på mineralterpentin eftersom oktantal och värmetal ungefär motsvarar petroleumets. Någon som har erfarenheter av detta?

- Lyspetroleum/ lampfotogen + bensin : Även denna blandning lär användas. Lyspetroleum i sig fungerar inte pga för lågt oktantal, men blandat med bensin lär det gå. Någon som testat detta?

Detta är dom alternativ jag funderat på. Berätta gärna om ni testat något av dessa och hur det isf har fungerat :)

1 person gillar det här inlägget.
Krjohans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:14:32, 25-05-2017
Ort: Åboland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 361D



torbjorn_forsman

#2 » 10:08:41, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska ju skilja på å ena sidan fotogenmotorer av tändkuletyp (semidieslar) och å andra sidan ottomotorer med tändstift, som är avsedda för fotogendrift.
Den senare sorten, som väl är vanligast i fotogentraktorer, går utan vidare att köra på vanlig modern bensin. Förvärmningen sker ju inte förrän i insugningsröret där bränslet redan är blandat med luft och mer eller mindre förgasat. I Sverige slutade motorfotogen att säljas i början av 1960-talet, medan många fotogentraktorer fortfarande var i dagligt bruk. Ägarna fick då en kompensation av staten, en engångssumma på några hundra kronor per traktor som skulle motsvara den bensinskatt de fick betala under traktorns återstående livslängd.
Tack vare den kraftiga förvärmningen i insugningsröret går det utmärkt att köra en sådan motor på E85. Eventuellt måste man byta till ett större huvudmunstycke i förgasaren, men ofta räcker blandningsskruvens inställningsområde till för att få korrekt blandning även på E85. Precis om vid fotogendrift får man använda bensin vid kallstart.

Ser man däremot på tändkulemotorer, så är det dieselolja (eller för den delen RME eller HVO) som är mest lämpat som modernt bränsle för sådana. På den tid sådana motorer var aktuella så var de ju kända som "allätare" som gick på nästan vilket bränsle som helst, ju billigare desto bättre. Vanliga tändkulebränslen var dels oraffinerad råolja och dels s k solarolja, som var återstoden sedan man hade raffinerat bort bensin och gasol ur råoljan. Nere på kontinenten var det vanligt att tändkulemotorer kördes på stenkolstjära, och i Sverige byggdes det några stora anläggningar under kriget för att raffinera fram ett lämpligt tändkulebränsle ur trätjära.

Jet A-1, dieselolja och eldningsolja 1 är i stort sett samma sak, det är bara detaljer i specifikationerna som skiljer. Jetbränslet har strängare krav på att vara vattenfritt och gå att pumpa i sträng kyla, dieseloljan har krav på cetantal, smörjegenskaper och numera stränga krav på frihet från svavel, eldningsoljan är i stort sett samma sak men inte lika noggrannt testad. I princip kan man säga att ett misslyckat parti Jet A-1 eller diesel, utan vidare kan kan säljas som eldningsolja.

Lampolja/lampfotogen är i stort sett samma sak som eldningsolja, möjligen har man tagit bort en del tunga och illaluktande kolväten ur den.
Mineralterpentin (kallas också t ex lacknafta eller white spirit, förr fanns det många fler varumärken på den som t ex Dilutin eller Varnolene) är en ännu något lättare fraktion, man kan säga att den ligger mellan eldningsolja och bensin i egenskaperna. Numera finns det också en variant som kallas aromatfri lacknafta, den är så att säga lacknaftans motsvarighet till alkylatbensin. Ganska luktfri och inte så hälsovådlig som vanlig lacknafta, duger bra för att förtunna färg och rengöra penslar men är helt oanvändbar för att t ex rengöra motordelar. Förmodligen är s k lampolja som säljs dyrt i enlitersflaskor ungefär samma sak som aromatfri lacknafta.

Man bör komma ihåg att motorfotogenen på sin tid var den billigaste (sämst raffinerade) oljeprodukt som det överhuvudtaget gick att köra en motor med tändstiftständning på. Den kunde vara ganska olika från gång till gång, det var nog vanligt att det ingick misslyckade partier av t ex bensin eller eldningsolja i den.

Ingenting blir dock bättre för att man blandar bensin och t ex diesel för att göra bränsle till en fotogenmotor med tändstift. Risk finns att dieseln sänker oktantalet så mycket att till och med en lågkomprimerad fotogenmotor får problem med spikning, och i och med att det finns med bensin med mycket lättflyktiga kolväten, så är brandfaran lika stor som om man hanterar ren bensin. Idag är det ju ingen större prisskillnad på diesel och bensin som motiverar att försöka "dryga ut" bränslet heller.

De fotogentraktorer som finns i min bekantskapskrets, brukar köras på bensin, en av ägarna tror jag använder E85 emellanåt också.

9 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busholle

#3 » 12:47:34, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen hade en T24 förr, då jobbade han som målare och köpte fat med kristallolja. Minns jag rätt så kostade den som oskattad bensin alltså runt 2-3 kr/litern. Då blir det lite lönt att krångla men annars för en hobbytraktor, kör på bensin.
Kristalloljan är väl förresten knappast laglig som fordonsbränsle även om trafikpolisen inte kollar bränsle så ofta längre.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

ac tc

#4 » 15:53:37, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lustigt att detta dök upp..
-pratade med en kollega på lunchen som håller på att fixa med en marinmotor som ska gå på fotogen.
Han sa att enl Nynäs petroleum så skulle en mix av 25% bensin och 75% dieselolja vara nåt som funktionsmässigt motsvarar motorfotogen.
Etanol och div biodiesel innehåll ska inte spela nån roll.
- det hör till saken att det är en ganska intelligent karl så jag litar då på vad han säger.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

johaniskogen

#5 » 18:51:42, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Grannen hade en T24 förr, då jobbade han som målare och köpte fat med kristallolja. Minns jag rätt så kostade den som oskattad bensin alltså runt 2-3 kr/litern. Då blir det lite lönt att krångla men annars för en hobbytraktor, kör på bensin.
Kristalloljan är väl förresten knappast laglig som fordonsbränsle även om trafikpolisen inte kollar bränsle så ofta längre.


Kristalolja är ju desamma som lacknafta osv
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krjohans (trådstartaren)

#6 » 22:25:55, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det enklaste, dvs bensin, är för en gångs skull det bästa då? Tänk att det kan vara den vägen också :)
Tack för ingående svar, detta var precis vad jag hoppats på!
Krjohans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:14:32, 25-05-2017
Ort: Åboland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 361D

QV_

#7 » 22:50:58, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den David Brown från 53 som jag ägde en gång itiden startade och gick bra på bensin den första minuten. Men förvärmningen till drivmedlet var ihopsvetsad med grenröret så det vart för varmt för bensin. Hittade ingen bra kombo som gillade värmen. E85 fanns inte då.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#8 » 00:23:32, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett eller annat år sedan googlade jag fram info om någon liten stationärmotor med tändstiftständning en bekant hade fått tag i. Den såldes i två utföranden, dels för bensin och dels för fotogen med något lägre effekt. Om jag förstod (och minns) rätt var enda skillnaderna att fotogenutförandet hade förvärmning av insuget och dubbla topplockspackningar för att sänka kompressionen. Instruktionerna sa att fotogenmotorn gick köra på bensin som den var, men man rekommenderade att sätta förvärmningen ur spel och byta till enkel topplockspackning om man permanent skulle köra på bensin.

Jag ser ingen anledning till att andra fotogenmotorer (med tändstiftständning) skulle kräva några större ingrepp för att fungera på bensin, såvitt jag vet är det samma principer som gäller men med lägre kompression för att fungera med de låga oktantalen, och förvärmning för att hjälpa fotogenen förångas så den kan brinna vettigt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Ludde eriksson

#9 » 06:27:50, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skiljer nog en del beroende på fabrikat av motor, en del går bra att köra på bensin o andra inte.
I min ungdom var det Ferguson TED 20 som gällde, märktes inte om man glömde ställa över till fotogen annat än att bensinen var slut nästa gång
man skulle kallstarta :djaevul:
Men en bekant har gårdens gamla Case från 40-talet o kör på veterantraktorplöjningar med, där går det bara ett drag i taget med plogen,
sedan är det paus för kylning som gäller. Går inte alls bra på bensin vid arbetstemperatur på motorn :insomnia:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#10 » 20:10:16, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Det skiljer nog en del beroende på fabrikat av motor, en del går bra att köra på bensin o andra inte.
I min ungdom var det Ferguson TED 20 som gällde, märktes inte om man glömde ställa över till fotogen annat än att bensinen var slut nästa gång
man skulle kallstarta :djaevul:
Men en bekant har gårdens gamla Case från 40-talet o kör på veterantraktorplöjningar med, där går det bara ett drag i taget med plogen,
sedan är det paus för kylning som gäller. Går inte alls bra på bensin vid arbetstemperatur på motorn :insomnia:


Kan det tänkas att förgasare, bränslepump eller någon bränsleledning blir för varm för den lättflyktiga bensinen, så det blir ånglås efter en stunds hård körning?
I så fall kanske nån slags värmesköld för att skydda dem från strålningsvärme från grenröret skulle kunna lösa problemet. Eller, som på många äldre bensinmotorer, ett tjockt värmeisolerande mellanlägg i flänsarna mellan bränslepump/motorblock och förgasare/insugningsrör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#11 » 21:11:51, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är några år sen då var där nåt reportage i tractorpower om vad som behövde göra för och få en typ t21 och gå på e85
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

fretchi

#12 » 21:13:47, 23-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid problem med körning på bensin borde E85 med fördel kunna användas. Minns att det en varm sommardag blev isbildning på förgasarens spjällhus när jag körde på E85 i min T31.

Jag behövde bara skruva ut bränslemunstycket ca ett varv så gick den lika rart på E85 som bensin. Orkade inte kladda med det i längden då kallstarterna var lite besvärligare.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

frippis

#13 » 10:12:58, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räckte det inte att använda startgas vid kallstart?
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

ls76

#14 » 12:54:12, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:Räckte det inte att använda startgas vid kallstart?

Jo, det bästa sättet att ta död på motorn, så är du av med problemet.
Hälsn.
Bosse

3 personer gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#15 » 19:37:45, 25-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:
frippis skrev:Räckte det inte att använda startgas vid kallstart?

Jo, det bästa sättet att ta död på motorn, så är du av med problemet.
Hälsn.
Bosse


Kan du specificera närmare hur det skulle gå till när det, som i detta fall, är frågan om ottomotorer?
Att det går att förstöra dieslar genom att på omdömeslöst sätt tillföra startgas eller andra eldfängda saker i insugningsröret är ju välkänt, men ottomotorer är en helt annan sak.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Kovjoki och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se