Det låter som att M och N-seriens turbinkoppling uppför sig ganska lika då... för min del hade gärna traktorn kunnat få stå still på tomgång med växeln i utan nåt som ger
motstånd, men jag antar att det är omöjligt att konstruera en turbinkoppling som uppför sig så och samtidigt låser ordentligt när man kommer upp till 1200-1500 rpm eller vad nu stallvarvet brukar ligga på.
Åtminstone på min gamla Fendt är det så att om man har lite mindre
olja i turbinkopplingen (vet ej hur mycket, men skulle tro att man mäter minskningen i deciliter) så får den högre stallvarvtal och antagligen en aning mer slirning vid låga
varvtal. Har man mer olja blir stallvarvet lägre och kopplingen stummare. På Fendten står det angivet i instruktionsboken inom vilket intervall stallvarvtalet får ligga och sen får man väl prova sig fram med mängden olja antar jag? Stallvarvtalet mäter man genom att hålla fast traktorn med bromsen och släppa upp kopplingen med högsta växeln i, sen gasar man fullt och ser vad motorvarvet stannar på. Detta ska dock inte göras längre än att man hinner kontrollera varvtalet då det utvecklar mycket
värme och säkert sliter på alla sätt och vis.
På Valtran har jag inte hunnit fördjupa mig så långt ännu, kan inte minnas att jag läste nåt om variabel oljemängd i turbinkopplingen när jag kollade i instruktionsboken, jag ska leta noggrannare vid tillfälle...