Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valtra direct

42 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bert

#31 » 19:27:23, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

N163 fanns väl i midjestyrt utförande
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



Scania bonden

#32 » 20:06:41, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag väldigt ringa erfarenhet av steglöst, men av det jag provat med Valtra så är lastararbeten ingen hit. Nu är det ju iof så att jag inte ändrat några inst, men jag upplevde mycket seghet i systemet, om man ändrar spaken fr framåt till back så vet man liksom inte när den växlar o börjar dra. Å andra sidan är turbinkopplingseffekten behaglig när man vill ha den.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Trigon

#33 » 20:29:46, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lilla steglösa jag provat var ju en Deutz jag hade på demo i våras och jag var i och för sig inte så imponerad av den, men det var mer vid vägkörning där det kändes som att antingen var den på eller av, det gick liksom inte att bara rulla. Motorbromsen ska väl i och för sig vara justerbar på de steglösa Valtrorna, men det finns kanske andra egenheter som inte är så lattjo. Jag får väl åka och provköra nån annan steglös Valtra nån gång som finns på närmare håll, eller ta hem en ny på demo eller nåt... :mrgreen:

Turbinkoppling har jag på min Valtra nu och jag trodde nog jag skulle ha större nytta av den även vid lättare lastning. Vid tyngre lastning i grushögar eller liknande kanske det kommer mer till sin rätt. Men vid lastning av halmbalar trycker den ändå så hårt innan det tar stopp att man trycker hela vagnen i sidled i värsta fall innan det tar stopp. Men däremot tror jag att säkert att det sparar transmissionen och kopplingen en hel del, så jag skulle inte vilja vara utan det. Turbinkopplingen är väl inte mer justerbar än att man möjligen kan ändra mängden olja en aning?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman

#34 » 20:54:20, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Och jag som började bli lite orolig att lastmaskinernas intresseförening inte skulle anteckna... :grin:

Efter som forumets teleskoplastar fantom råkade i den här tråden .
Kan för egen del konstatera att jag saknar inte frontlastaren på den traktorn vi sålde i våras .
Däremot tycker jag att hitch kroken på våran Merlo teleskopare är ett rätt användbart tillbehör.
Ju flera timmar jag kör Merlo teleskoplastare , desto mindre behov känner jag för än frontlastar traktor.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bert

#35 » 21:51:49, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upplever att turbinen drar hårdare på N-serien än på dom äldre 6x50
Har kört en del N111e med och då märker man skillnaden
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

bonnen513

#36 » 08:20:47, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

man måste ju även ha rätt växel o varvtal för att utnyttja turbinen som man vill
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mimeck

#37 » 18:38:30, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Valtra m130 måste man upp på ganska höga växlar för att man ska känna att man har turbinkoppling.

Vid vanliga lastar arbeten och liknande är det som att köra med en helt vanlig koppling. Skulle inte göra nått om den "slirade" lite mer än vad den gör.

Funkar det att tappa ut en skvätt olja ur den?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#38 » 19:18:59, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att M och N-seriens turbinkoppling uppför sig ganska lika då... för min del hade gärna traktorn kunnat få stå still på tomgång med växeln i utan nåt som ger motstånd, men jag antar att det är omöjligt att konstruera en turbinkoppling som uppför sig så och samtidigt låser ordentligt när man kommer upp till 1200-1500 rpm eller vad nu stallvarvet brukar ligga på.
Åtminstone på min gamla Fendt är det så att om man har lite mindre olja i turbinkopplingen (vet ej hur mycket, men skulle tro att man mäter minskningen i deciliter) så får den högre stallvarvtal och antagligen en aning mer slirning vid låga varvtal. Har man mer olja blir stallvarvet lägre och kopplingen stummare. På Fendten står det angivet i instruktionsboken inom vilket intervall stallvarvtalet får ligga och sen får man väl prova sig fram med mängden olja antar jag? Stallvarvtalet mäter man genom att hålla fast traktorn med bromsen och släppa upp kopplingen med högsta växeln i, sen gasar man fullt och ser vad motorvarvet stannar på. Detta ska dock inte göras längre än att man hinner kontrollera varvtalet då det utvecklar mycket värme och säkert sliter på alla sätt och vis.
På Valtran har jag inte hunnit fördjupa mig så långt ännu, kan inte minnas att jag läste nåt om variabel oljemängd i turbinkopplingen när jag kollade i instruktionsboken, jag ska leta noggrannare vid tillfälle...
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

bert

#39 » 19:29:31, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas det skiljer typ en deciliter i oljemängd mellan dom olika modellerna i 6x50 serien för där står det i instruktionsboken.
Åtminstone på dom äldre 6000 gick det och byta oljan utan och dela traktorn men vet ej hur det är på N-serien
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

bonnen513

#40 » 20:01:58, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag hällde i två dl extra och då sjönk stallvarvet från 1300 till strax under 1100.
Men vad är tomgångsvarvtal på N-serien?
På 6800 har jag 600-650.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Scania bonden

#41 » 20:37:58, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En go grej med steglöst är hydrostatkänslan man får vid körning i låg fart. När man släpper körpedalen står det stilla skotarkänsla, kan tänka mig att det är gott vid skogskörning, sen vet jag inte om jag skulle vilja ha en så dyr grej i skogen, med tanke på att skotningskostnaden är ganska rimlig.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

bert

#42 » 22:03:40, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 850 så det gör ju att den drar mer på tomgång
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hpkatteli och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se