Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

David Braun 995 som stannar.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MF702 (trådstartaren)

#1 » 20:38:09, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min far har en DB995 som tjuvstannar när den står på tomgång. Sedan är den hopplös att få fart på. Det går inte alls utan startgas. Om man stänger av den på vanligtvis är den inte svårstartad. Den kan stanna även om den går på ett högt tomgångsvarv. Men den brukar inte stanna när man kör. Det känns som ett fel på insprutningspumpen på något vis.

Nu vägrar den starta helt. Är det någon som har en bra teori om vad det kan vara för fel?
MF702
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:11, 09-09-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF702



Ivar Risslén

#2 » 21:33:13, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att den inte suger tjuvluft på något ställe mellan bränsletank och matarpump. Kolla att matarpumpen funkar som den ska och lufta hela bränslesystemet.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

MF702 (trådstartaren)

#3 » 22:25:42, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant tycker jag att problem med matarpumpen snarare borde ge symptom när man belastar motorn.
Men luft teorin är kanske rimmlig, jag har inte så mycket erfarenhet på den punkten.
MF702
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:11, 09-09-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF702

magirus

#4 » 22:36:15, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, bränslerelaterat är väl ett bra tips att börja kolla på.

Finns det nån glaskopp att kolla när den stannar? Är koppen tom då är det nåt knas med matningen.

Se efter om det är skit i tanken, kolla om det sitter nån sil i ev bränslekran. Byt ut slangar på sugsidan.
Känn efter om det blir vakuum om du håller för sugledningen med ett finger, det ska "fastna" när du handpumpar. Fastnar fingret är pumpen OK.
Sitter det nån sil i pumpen? ISF rengör. Kolla så de inte är skit i backventilerna i pumpen.

Tryckledningen upp till filtret o sen vidare till insprutpumpen, är dom torra?
Länge sedan det byttes filter? ISF byt.

Sen är det att lufta o se om där kommer nåt bränsle.
Gör det det så kör på startmotor o lossa ett spridarrör något varv, det ska komma fram litt diesel.

Ett annat fenomen som jag råkar ut för ibland på min traktor är att stoppreglaget vibrerar ut och därmed blir traktorn svag o vill tjuvstanna om reglaget vibrerar ut "för långt".

Om nu felet kvarstår torde en renoveringen av insprutpumpen vara en god idé.

Lycka till :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

MF702 (trådstartaren)

#5 » 08:39:28, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glaskoppen är fylld med bränsle även vid stopp. Filtren är bytta i ett försök att lösa problemet. Det syns att det strömmar bränsle när man handpumpar. Stoppspaken är i rätt läge även vid problem.

1 person gillar det här inlägget.
MF702
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:11, 09-09-2016
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF702

magirus

#6 » 13:37:18, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, tjuvluft på sugsidan kan driva en till vansinne för det är svårt att upptäcka så jag föreslår en koll av slangar o rör samt kopplingar samt en koll av pumpmembran ooch backventiler i matarpumpen.
Flera gånger har jag råkat ut för precis just detta och numera gör jag alltid en koll/byte av slangar när det racklas!
Lycka till :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

ATK

#7 » 21:57:15, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade liknande problem då satt det lite skit i en banjoskruv på bränsleledningen.

1 person gillar det här inlägget.
ATK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 18-08-2008
Ort: Jönköpingstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se