Ljudfil inkluderad!
Maskin: Valmet 6300
Årsmodell: 1991
Timmar: 11822
Hur länge har du ägt maskinen: Sedan 2013
Jag har ett motor/bränslesystemsproblem som jag oroar mig mer och mer för. Visst reparerar jag delar på traktorn men motorer är jag inte så hemma på att felsöka.
När traktorn ska starta så "blöddrar" den innan den verkar gå bra och ha bränsle. Jag har gasen i botten. När det väl gått igång bra och man lämnar den på lågt varv så kommer det efter några minuter. Så det är som den inte får fram bränsle. Jag har fått höra att det är matarpumpen som behöver bytas men jag vill ta en koll med er.
Traktorn har tanken i ramen och därmed lågt. Jag tror problemet först kommer vid halvtank (mätaren fungerar inte). När jag tankade förra året fullt (gick i ungefär hälften) så försvann det. Så som trycket av bränslenivån hjälper till.
Håller man bara lite högre varv (1000+) är det inga problem och maskinen är stark osv. När den inte har problemet och värmt upp sig har den inte problem att stå på tomgång.
Andra funderingar är bränslefiltret orsakar det och endast behöver bytas (borde vara snart dags för 500 h service men jag har haft det här i flera år så något hundra timmar bara när det uppträdde första gången).
Förfärliga algerna? Har kört på mackbränsle som har RME. Tankar fullt på hösten för att minimera kondens. Förra året gick jag över till HVO100 för att undslippa RME. Men tanken är ju inte tömd i mellan utan jag har fyllt på med sådant så det gamla är ju utspätt. Använt Red line Diesel Fuel Biostat också för att försöka minska risken för ett angrepp. Jag har använt mätstocken ner i tanken och ser inget fult på bränslet.
Då jag bara är iväg till traktorn ibland behöver man lite bra råd för snabba fixar, lite dålig planering men sakerna skulle behöva fixas en söndag (24:e), sedan veckan efter vill jag helst rulla iväg några mil på traktorträff. Tankar HVO100 på vägen hem men känns bra om traktorn fungerade bra även med halv tank så man inte behöver fylla på hela tiden.
Så vilka är de bästa tipsen på det jag kanske bör köpa i förväg? Eller om det indikerar något som inte bara behöver bytas utan repareras så är det så att nära var traktorträffen så finns det en verkstad jag hört gott om - utifall jag ska köra dit den direkt efter och ställa för service.