Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 6300 motorproblem/bränslesystem? Går inte rent efter start eller på lägre varv

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Aqualize (trådstartaren)

#1 » 02:58:53, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljudfil inkluderad!

Maskin: Valmet 6300
Årsmodell: 1991
Timmar: 11822
Hur länge har du ägt maskinen: Sedan 2013

Jag har ett motor/bränslesystemsproblem som jag oroar mig mer och mer för. Visst reparerar jag delar på traktorn men motorer är jag inte så hemma på att felsöka.
När traktorn ska starta så "blöddrar" den innan den verkar gå bra och ha bränsle. Jag har gasen i botten. När det väl gått igång bra och man lämnar den på lågt varv så kommer det efter några minuter. Så det är som den inte får fram bränsle. Jag har fått höra att det är matarpumpen som behöver bytas men jag vill ta en koll med er.
Traktorn har tanken i ramen och därmed lågt. Jag tror problemet först kommer vid halvtank (mätaren fungerar inte). När jag tankade förra året fullt (gick i ungefär hälften) så försvann det. Så som trycket av bränslenivån hjälper till.
Håller man bara lite högre varv (1000+) är det inga problem och maskinen är stark osv. När den inte har problemet och värmt upp sig har den inte problem att stå på tomgång.

Andra funderingar är bränslefiltret orsakar det och endast behöver bytas (borde vara snart dags för 500 h service men jag har haft det här i flera år så något hundra timmar bara när det uppträdde första gången).
Förfärliga algerna? Har kört på mackbränsle som har RME. Tankar fullt på hösten för att minimera kondens. Förra året gick jag över till HVO100 för att undslippa RME. Men tanken är ju inte tömd i mellan utan jag har fyllt på med sådant så det gamla är ju utspätt. Använt Red line Diesel Fuel Biostat också för att försöka minska risken för ett angrepp. Jag har använt mätstocken ner i tanken och ser inget fult på bränslet.

Då jag bara är iväg till traktorn ibland behöver man lite bra råd för snabba fixar, lite dålig planering men sakerna skulle behöva fixas en söndag (24:e), sedan veckan efter vill jag helst rulla iväg några mil på traktorträff. Tankar HVO100 på vägen hem men känns bra om traktorn fungerade bra även med halv tank så man inte behöver fylla på hela tiden.

Så vilka är de bästa tipsen på det jag kanske bör köpa i förväg? Eller om det indikerar något som inte bara behöver bytas utan repareras så är det så att nära var traktorträffen så finns det en verkstad jag hört gott om - utifall jag ska köra dit den direkt efter och ställa för service.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Lainde

#2 » 02:48:40, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt skit i tanken/runt stigarröret vidare till ledning o bränslefilter. (bränslesvält).Prova att sätta lite övertryck i tanken med tryckluft. (Trasa runt luftpistol kring påfyllningsröret). ändras tomgången till det bättre så har du felet där. Kan även bero på skit i returledningen.
Lainde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:25, 08-10-2016
Ort: Norrbotten
Sverige

bonnen513

#3 » 08:09:04, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast brukar dom gå sämre på höga varv och hög belastning vid dåligt med bränsle
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Lainde

#4 » 01:01:02, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom blir givetvis även svårstartade. Har man tryckgivare på filterhuset så kan "tanklampan" tändas vid bränslesvält trots full tank - vet dock inte hur det är på 6300?. Valtor - precis som många andra traktorer, mår bäst av att gå på vanlig "blankdiesel". gärna med en tillsats. Jag kör med "Tri-Pak" i min maskinpark.
Lainde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:25, 08-10-2016
Ort: Norrbotten
Sverige

Aqualize (trådstartaren)

#5 » 23:12:34, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var jag till traktorn och kunde undersöka. Jag lät den köra på tomgång länge utan att det hann bli problem men jag började framifrån med bränslefiltret som inte var fyllt på långa vägar. Vidare verkade det tätt runt matarpumpen och vattenavskiljningsglaset. Jag skruvade på toppen av det lite och släppte ut diesel och drog åt igen. Körde med handpumpen och hade lite sikt in genom det (smutsigt på utsidan), det kom bubblor upp!
I botten är det en plastplugg för att tömma ut vatten men vredet är av (kan vara så att jag drog sönder den gamla plasten för några år sedan).
Det måste ju vara något ytterst litet mellan gängan och plasten, som med undertrycket som bildas drar upp sig och släpper in luft i behållaren.
Nu när det är mindre i tanken behöver det ju mer kraft för att suga upp dieseln och kanske enklare dragit in luft. Den har ju inte läckt ut bränsle där - när traktorn stått över 1 månad och det inte är någon stor pöl på loggolvet så är det ju inte som så att det runnit ur där.

Nåväl. OIE har inte denna del, får väl höra med Lantmännen senare i sommar. Eftersom jag ändå inte kan skruva ur det så gjorde jag rent och fäste från utsidan ett lock av tvåkomponents epoxilim (hade tagit bort hela vattenavskiljaren).
Återmonterade och handpumpade, inga bubblor. Inte heller när motorn gick det lilla innan jag ställde undan traktorn för kvällen. I morgon blir det lite mer körning så jag ska sätta det på prov.


Jag har uppskattningsvis någonstans 30-40% Preem Evolution Diesel med förhatliga RME. Sedan har den fyllts upp med HVO100 så andelen HVO är väl ~80%. Jag har i lite medel mot alger för att döda ev. sådant. Med de här bränsleproblemet har jag ju inte kunnat köra lågt i tanken, nu kan jag nog köra ännu lite lägre innan nästa tankning. Blankdiesel (100% fossil) finns inte att tanka någonstans i närheten.

Tackar för engagemanget i felsökningen, verkar som det inte kostade mer än lite utrunnen diesel och en liten mängd epoxi.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

bonnen513

#6 » 09:09:38, 24-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars är sugledningen från tanken en vanlig felkälla vid sånna problem
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Aqualize (trådstartaren)

#7 » 10:44:01, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Annars är sugledningen från tanken en vanlig felkälla vid sånna problem

Igentäppt eller tjuvluft? Det är en ledning som är inspunnen i tygmaterialet.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

bonnen513

#8 » 11:03:24, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjuvluft
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Aqualize (trådstartaren)

#9 » 12:43:22, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nehäpp. Inte löst problemet!

Jag har inte sett några fler bubblor men under gårdagens körning så blev det på kvällen sämre. Mindre i tanken och svårare att suga upp antar jag.
Men så här:
Ger jag mig på att pumpa med handpumpen, när traktorn dragit luft in i bränslefiltret och går dåligt, så blir det bättre. Lite frenetiskt pumpande och så kunde jag köra lite längre men det var riktigt illa att få den in under tak och lämna till på fredag då jag är dit nästa gång. Så jag tänker att eftersom handpumpen fungerar så borde det väl ändå vara matarpumpen som den sitter på? Det skvätte fram några droppar diesel också när jag pressade på men om det är något i handpumpen som råkar släppa ut eller i matarpumpen vet jag inte. Handpumpen är en sådan där push-down hatt som är skruvat i ett hål på pumpen (tycker det ser likadant ut i infästning som på BM Victor från 1961...).
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

bonnen513

#10 » 12:59:06, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag nåt liknande problem men har kommit fram till att det är nån skit som antagligen flyter i tanken och sätter igen sugröret. Brukar lossa ledningen vid pumpen o blåsa baklänges
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#11 » 21:10:04, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade liknande felsymptom på minigrävaren för något år sedan. Det hade kommit och gått i flera år. Till slut visade det sig vara ett skräp (såg ut ungefär som en stor vaxpropp nyss urspolad ur ett öra) som satt i en tvär 90°böj vid inloppet till bränslefiltret. Ibland lade skräpet sig så det blev nästan stopp i bränsletillförseln, ibland låg det så att bränslet kunde ta sig förbi.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Aqualize (trådstartaren)

#12 » 09:19:01, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny pump beställd, tog även med en sugledning från tank till vattenavskiljare utifall att jag går vidare till att försöka lösa det genom att byta den.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], igelkottar, jim_en och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se