Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Köpråd lastartraktor 4wd under 200k

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

cy_berg (trådstartaren)

#1 » 19:12:12, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Först av allt vill jag tacka för ett mycket trevligt forum :smile: Jag har läst ett antal trådar här under senaste tiden, och det är kul att se alla som är så hjälpsamma. Nu till min frågeställning: min fru och jag håller på att bygga ett nytt hus och häststall på 5ha mark. När vi började planera för detta nybygge så jag framför mig att köpa en fyrhjuling för att kunna använda i den dagliga "driften" av stall osv. Nu har jag dock mer och mer insett att vi har behov av en traktor med lastare. Dels behöver jag kunna flytta runt saker på marken (t.ex. lyfta upp hö på loftet i stallet, flytta ensilage-balar) och utföra lättare markarbeten med skopa (fylla på grus vid in/utsläpp i hagar osv.) och dels kunna röja snö på infarten till huset som är 150m lång. Vi har insådd vall på hela fastigheten idag och vi kommer att fortsätta att ta hö/ensilage från 3,5 hektar eller något sådant och det hade varit trevligt att kunna slå denna också, men det är mer för att det känns roligt att göra det själv än för att det verkligen behövs.

Jag kan absolut inget alls om traktorer utan har bara precis börjat scanna marknaden på begagnade maskiner. Men, som nybörjare är det en djungel. Som ni förstår kommer vår traktor inte att användas speciellt mycket, men eftersom jag inte har någon erfarenhet av att meka med bilar/maskiner (är dock allmänt händig efter alla husrenoveringar, husbyggen osv.) vill jag köpa något som strular så lite som möjligt. Jag har ingen direkt budget men det vore trevligt att komma under 200.000:-. Enda sedan jag var barn har John Deere alltid fått mitt hjärta att slå lite extra snabbt, så det vore nog lite av en dröm att köpa en sådan, men det är inget måste. Så, hur tycker ni som är erfarna inom området att jag ska tänka? Vad är rimligt att köpa när det gäller märke/modell/ålder/gångtimmar osv? Vad är en rimlig budget? Att köpa 4wd känns väl rätt självklart om jag vill ploga snö? Vad har ni för tips och råd, vilka fallgropar ska man undvika?
cy_berg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:19, 15-05-2010
Ort: Skurup
Sverige



magloman

#2 » 19:21:05, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Välkommen hit! :grin:
Prova att söka, frågan är uppe varje vecka ungefär. Sökfönster längts upp till höger. Sök på köpråd eller hästgård eller lastartraktor.

[Traktorer] Traktor till hästgård, John Deere 2030 ?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RD350

#3 » 20:10:31, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte alldeles nödvändigt med 4wd vid snökörning. Med ett par friska snökedjor med broddar och en tyngd där bak kommer man ganska långt.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

uppland2

#4 » 20:21:55, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Är inte alldeles nödvändigt med 4wd vid snökörning. Med ett par friska snökedjor med broddar och en tyngd där bak kommer man ganska långt.


Sedan vi bytte upp oss till JD 6400, som väl numera börjar närma sig veteranstrecket, har det funkat OK att röja gården ifrån snö utan kedjor, vilket är bekvämt att slippa hålla på med varje vinter. En sådan, eller någon av modellerna närmast under, med lastare i rimligt skick torde väl ligga inom budgeten med viss marginal. Kopplingsfri fram/back är i princip ett måste för en lastartraktor. Tyvärr blir det nog mekanisk parallellföring i den här prisklassen.

De flesta som vill ha en traktor till sysslorna du räknar upp brukar välja en än snävare budget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

cy_berg (trådstartaren)

#5 » 21:17:32, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
RD350 skrev:Är inte alldeles nödvändigt med 4wd vid snökörning. Med ett par friska snökedjor med broddar och en tyngd där bak kommer man ganska långt.


Sedan vi bytte upp oss till JD 6400, som väl numera börjar närma sig veteranstrecket, har det funkat OK att röja gården ifrån snö utan kedjor, vilket är bekvämt att slippa hålla på med varje vinter. En sådan, eller någon av modellerna närmast under, med lastare i rimligt skick torde väl ligga inom budgeten med viss marginal. Kopplingsfri fram/back är i princip ett måste för en lastartraktor. Tyvärr blir det nog mekanisk parallellföring i den här prisklassen.

De flesta som vill ha en traktor till sysslorna du räknar upp brukar välja en än snävare budget.


Tack för dina synpunkter! Jag vill helst slipp att fippla med snökedjor. I Skåne är det bara "riktig" vinter vart femte år eller något sådant så just snöröjning är väl inte något problem varje år, men när det väl snöar ordentligt vill jag kunna klara av att röja infarten utan en massa strul.

Gällande budgeten för traktorn så är den rätt flexibel. Jag vill försöka hålla mig undan allt för gamla maskiner för att undvika för mycket problem och därför kan jag sträcka mig upp mot 200'. Kanske 250' när jag tänker efter.
cy_berg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:53:19, 15-05-2010
Ort: Skurup
Sverige

uppland2

#6 » 21:24:45, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

cy_berg skrev:Jag vill helst slipp att fippla med snökedjor. I Skåne är det bara "riktig" vinter vart femte år eller något sådant så just snöröjning är väl inte något problem varje år, men när det väl snöar ordentligt vill jag kunna klara av att röja infarten utan en massa strul.


Ska du bara röja gårdsplan/infart, inte vägar, så nöjer du dig antagligen med skopa. Se då till att den är minst lika bred som traktorn. Ska du köra ut foder m.m. kommer du att växla redskap i lastaren ganska ofta, så hydraulisk redskapslåsning är ett måste om du inte ska bli tokig.

För uppgifterna du beskriver borde din ursprungliga budget räcka väl. Är du förtjust i JD borde även ytterligare en generation bakåt vara OK om du vill spara pengar (typ 2450/2650/2850). Fast de har tråkigare växellådor, och är förstås omodernare idag.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman

#7 » 21:47:14, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra sommaren sålde vi iväg våran Ford 7840 -94 med 9000 timmar med en Trima 1790 lastare. Vart 112000 +moms för den . Den traktor har funkat extremt bra för oss. Jag anser att Ford / New Hollands 40 serie är bra traktorer. Tror dessa tillverkades 91-98. Som gårds traktor med lastare blir det osmidigt med traktorer med sexcylindriga motorer. Vad som är det säkraste köpet är inte jättelätt att svara på.
En detalj att tänka på när man kollar på en maskin är att prylar som inte finns går inte sönder . Kan vara ide att titta på traktor modeller utan allt för mycket finesser . Finns ofta olika utrustnings nivåer på traktorer . På en enkel gårdstraktor är det inte nödvändigt med steglös växellåda eller många kopplings fria växlar , elstyrda hydralventiler . Det som är bra att ha är att slippa använda kopplings pedalen när man växlar fram back på en lastar traktor .
Men som sades i ett tidigare inlägg det är ingen brist på trådar om vilken traktor man ska köpa.
Leta igenom forumet efter äldre trådar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

wol

#8 » 01:21:20, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla traktorer kan gå sönder så det kan vara bra att kolla vilka märken som har en verkstad nära dig.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Göran Ekman

#9 » 08:25:24, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Alla traktorer kan gå sönder så det kan vara bra att kolla vilka märken som har en verkstad nära dig.

Har man en äldretraktor säg 10-15 år eller äldre , är min dyrköpta erfarenhet att det inte är jätte viktigt med en märkes verkstad då är det viktigare att det finns någon något kunnig i huset och vilken inställning personalen har inte vilken skylt som sitter på taket .
Vi ska ha klart för oss att hela branschen har svårt att rekrytera personal det finns helt enkelt inte mekar att få tag på . Det har också blivit så att tillverkarna kräver att återförsäljarna ska vara jättestora . Och då finns det anläggningar som får växtvärk .
Har fått en känsla av att TS hålls i syd Sverige , där är det väl liksom närma till allt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Blommas

#10 » 20:43:23, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en JD du vill ha så kanske det här skulle kunna vara något. https://www.blocket.se/kronoberg/John_D ... 7.htm?sa=1
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Aqualize

#11 » 17:10:10, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska vara medveten om att få fyrhjulsdrivet är det som ökar på priset rejält. Vad jag gav för min Valmet 6300 2wd är ungefär hälften av vad jämförbara (ålder/timmar) maskiner ur Valmet 6000-serien satt ute för på blocket.
Med det sagt, i princip ingen 2wd ska kosta 100 000 och det ska vara något exceptionellt om det ens ska vara nära det. Mycket pengar över till annat... får du om du väljer sådan.

Min historia för valet när jag bytte traktor är att jag har en MF 175 med lastare. Fungerar men det är 60-talet. En dag bröt jag ihop lite på hur den var i (brist) på komfort och började spana på blocket, förde statistik på annonser. Jag letade specifikt efter en Valmet 505-605 med 2wd eftersom det fick rum i budgeten. Överväldigande majoriteten av dem byggdes som 4wd men nog finns det en del 2wd. Efter 3 kvartal satte jag ut köpesannons och en ringde och sa att han hade en Valmet 6300 vilket är generationen efter de jag sökte, dock fyra cylindrar men när man jämför hjulbasen är det nästan identiskt (den skulle mest kunna sägas vara en lite mindre efterträdare till 705). 6000-serien 2wd är lätt räknade i Sverige.
Idag är jag glad att jag köpte den, det blev nästan den bästa modell/komfort som går att köpa för pengar om man håller sig till 2wd.
Jämfört med 505/605/705 är det väldigt trevligt med dörrar hängda i bakkant och fram/back växel (dock inte kopplingsfri men det är bara en spak man behöver röra för att få en bra bakhastighet). Den har även en kryplåda som gör 600 meter i timmen på full gas. Jag måste nog vara den som använder den här mest av alla - älskar att växla ner vid precisionskörning istället för att slira på kopplingen och riskera att slinta.

En fördel med 2wd är att de har mindre vändradie. Är det lite trångt på gården är det väldigt bra. En bekant har en Valtra 6850 med nyare framaxeln (som har sämre vändradie än tidigare 4wd). Jag har lånat den någon gång här och känner att den hade varit alldeles för klumpig. Traktorn är i sig samma chassistorlek och hytt.

Jag skaffade en lastare sprillans ny - det är väldigt svårt att köpa sådant begagnat i efterhand om man ska få med fundamenten som passar mot ens specifika traktor. Den är väl avvägd och liten, fullt nedsänkt skulle den nog ta i framhjulen om det vore 4wd men för mig är det perfekt att man inte har någon "lång" lastare som blir besvärlig.

Men kanske nog om mitt. 200 000 plus moms om du ska få en bra traktor som inte behöver skruvas så mycket så bör du ändå budgetera för att ha pengar till redskap, reparationer och underhåll.
En traktor är nästan alltid en kompromiss. Även om du har 4wd är det inte en lastmaskin och ska inte behandlas som sådan. Bara tokar som lyfter tungt fram i frontlastaren och inte har bakvikt på för att lätta trycket på framaxeln samt öka stabiliteten. Och det du skriver, förutom vallen, skulle kanske någon typ av lastmaskin vara mer lämplig för? Jag har inte koll på prisbilden för vad man får för de pengarna dock.
Tittar man i manualen så brukar framaxeln (för Valmet) 2wd vara så mycket lägre specificerad för max belastning än drivna framaxeln.

Nåväl, nog 2wd propaganda. Du behöver balgrip, kanske balspjut, grusskopa och någon lättmaterialskopa (snö). Kör du försiktigt tror jag det senare räcker för att röja infarten. Att skaffa sig frontplog för bara det med milda Skånevintrar är nog tokigt.

Försök höra efter med bönder i trakten som kör lite äldre maskiner. Är det nya så är det ju märkesverkstad och det brukar kosta på. Men är traktorn 15-25 år så används den nog professionellt och servas ibland på någon allt-i-allo-fixare. Häromkring finns det en som många bekanta rekommenderar framför annan som är lite närmre, jag går nog mycket på rekommendationer. När du identifierat en bra verkstad kan du väl besöka dem och helt enkelt säga att du ska köpa en begagnad traktor och fråga dem om det är några märken de är väldigt trygga med att skruva. De är säkert mycket bättre än dig och listar ut hur man skruvar på en obskyr traktor men det tar ju lite längre tid att sätta sig in i saker och kanske få fram delar.


För mig så är John Deere ett märke jag inte vill ta i, det är som fotbollslag osv. men jag gissar att Skånebönder haft mycket sådana på 80-90-talet så verkstäder kan nog dem bra.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kenneth J och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se