Jag är på bmrobbans (första) linje. Nu beror det förstås lite på vilket underlag man ska köra hur mycket däcket jäser ut under belastning. Men på mjuk åkermark eller liknande kanske det inte är lika viktigt att fördrivningen är 100% rätt eftersom det borde finnas större möjligheter för ett
hjul att slira där än på torr asfalt. Så det bästa sättet skulle jag tro är att ställa traktorn på en asfalt- eller betongyta med lämpligt lufttryck i däcken och sen mäta hjulets radie från mitten av navet och ner till betongen, då får du rätt omkrets. För att få rätt förhållande mellan fram och bakaxel så får du göra som t.ex. Göran var inne på och märka på fram och bakdäck och sen köra rakt fram en kort bit utan
fyrhjulsdrift inkopplat för att se om framhjulen går en aning fortare än bakhjulen som de ska. 3-5 % fortare på framaxeln är nog att rekommendera som Gaffa säger, men på min gamla Fendt kan det enligt verkstadshandboken vara så stor skillnad som 1-6% innan det är riktig kris (när jag mätte med mina ej originalframhjul låg jag tyvärr närmare 0%)
, men då ökar förstås påkänningarna, den har dock som tur är separat
bromsskiva på kardanaxeln som bromsar framaxeln, så den kopplar inte in fyrhjulsdriften vid bromsning. Annars skulle jag nästan tro att det är det momentet som kan tänkas knäcka de flesta drivlinorna om fördrivningen blir fel, att helt plötsligt koppla in fyrhjulsdriften vid 40 knyck och sen belasta hela drivlinan med allt vad en hård inbromsning kan innebära.
Inom vissa gränser skulle detta alltså kunna innebära att man kan montera olika
däck på t.ex. höger och vänster sida och sen kompensera skillnaden i effektiv rullningsradie genom att ha olika lufttryck i de olika däcken. Men det kan förstås ge andra nackdelar att inte kunna ha optimalt lufttryck i varje enskilt däck.
Filmen i Jacs inlägg borde nog gjorts med ett traktordäck istället och åtminstone 10-20 varv så tror jag att de fått ett annat resultat.