Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta traktordäck

39 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bmrobban

#16 » 22:07:52, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bara räknar ut omkretsen på däcket blir det fel för på traktorn blir omkretsen mindre iochmed att däcket är belastat blir rullomkretsen mindre.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



Jac

#17 » 22:35:00, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, hur är det med det egentligen? Tänk bandtraktor typ.
https://www.youtube.com/watch?v=_2l5bOhHNxU
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bmrobban

#18 » 22:44:32, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där tänkte jag visst fel :smile:
Så då borde ts kunna ha vilka däck han vill bara omkretsen stämmer.
Alltid lär man sig något nytt :thumme:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Trigon

#19 » 23:00:59, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är på bmrobbans (första) linje. Nu beror det förstås lite på vilket underlag man ska köra hur mycket däcket jäser ut under belastning. Men på mjuk åkermark eller liknande kanske det inte är lika viktigt att fördrivningen är 100% rätt eftersom det borde finnas större möjligheter för ett hjul att slira där än på torr asfalt. Så det bästa sättet skulle jag tro är att ställa traktorn på en asfalt- eller betongyta med lämpligt lufttryck i däcken och sen mäta hjulets radie från mitten av navet och ner till betongen, då får du rätt omkrets. För att få rätt förhållande mellan fram och bakaxel så får du göra som t.ex. Göran var inne på och märka på fram och bakdäck och sen köra rakt fram en kort bit utan fyrhjulsdrift inkopplat för att se om framhjulen går en aning fortare än bakhjulen som de ska. 3-5 % fortare på framaxeln är nog att rekommendera som Gaffa säger, men på min gamla Fendt kan det enligt verkstadshandboken vara så stor skillnad som 1-6% innan det är riktig kris (när jag mätte med mina ej originalframhjul låg jag tyvärr närmare 0%) :sad: , men då ökar förstås påkänningarna, den har dock som tur är separat bromsskiva på kardanaxeln som bromsar framaxeln, så den kopplar inte in fyrhjulsdriften vid bromsning. Annars skulle jag nästan tro att det är det momentet som kan tänkas knäcka de flesta drivlinorna om fördrivningen blir fel, att helt plötsligt koppla in fyrhjulsdriften vid 40 knyck och sen belasta hela drivlinan med allt vad en hård inbromsning kan innebära.

Inom vissa gränser skulle detta alltså kunna innebära att man kan montera olika däck på t.ex. höger och vänster sida och sen kompensera skillnaden i effektiv rullningsradie genom att ha olika lufttryck i de olika däcken. Men det kan förstås ge andra nackdelar att inte kunna ha optimalt lufttryck i varje enskilt däck.

Filmen i Jacs inlägg borde nog gjorts med ett traktordäck istället och åtminstone 10-20 varv så tror jag att de fått ett annat resultat.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

pluton

#20 » 23:31:36, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det har någon skillnad på belastade och obelastade däck eftersom belastade däck plattar ut sig även framåt så egentlig anliggningssträcka på ett varv blir detsamma. Möjligen kan man få skillnad om man har väldigt lite/ingen luft i däcken.

Sen måste det ju vara fel att prata om att hjulen på framaxeln ska gå 3-5% fortare. Det rätta måste ju vara att säga att de ska gå 3-5% längre sträcka relativt ett varv på bakhjulet.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

gaffa

#21 » 23:44:05, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här diskussionen börjar bli väldigt djup nu... :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

barsen

#22 » 04:48:09, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD rekommenderade ca 2% framfördrivning på 40-50 serien om jag minns rätt. Dvs 2% högre hastighet på framhjulen.
Nu tar jag skydd, ett däck har alltid samma omkrets pumpat eller ej :popscorn:
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

Göran Ekman

#23 » 11:21:52, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man en fyrhjulsdriven traktor på hårt underlag med framhjulsdriften inkopplad nöter man gummi på framhjulen. Jag väntar på framtidens traktor som själv kommer att justera hastigheten på respektive hjul så att det är rätt hastighet på varje hjul vid varje givet tillfälle.
För TS del kolla rullomkretsen med hjälp av krita och måttband . Har du möjligheten att köra 10 varv på hjulet blir mätfelet mindre . Då får du ut vad det är i verkligheten . Sedan är det bara att titta vad står det i specen till det hjulet som du tänker dig att köpa. Stämmer det?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#24 » 11:35:58, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de 4wd traktorer som jag har ägt går det åt 2 omgångar framdäck på en omgång bakdäck. Att byta alla 4 däcken samtidigt är orealistiskt för då får man kassera en uppsättning halvslitna bakdäck som är värda 20 tusen.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

uppland2

#25 » 11:46:10, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Jag väntar på framtidens traktor som själv kommer att justera hastigheten på respektive hjul så att det är rätt hastighet på varje hjul vid varje givet tillfälle.


Har du hydrostatisk drivning där du överför ett visst moment blir det så, som det är på t.ex. väghyvlar.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman

#26 » 14:53:58, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som var i mina tankar , är en elektrisk drivlina med navmotorer då är det möjligt att styra framdrivningen till 100%, nu blir det rätt mycket kompromiss ,med slut framdäck i kombination med halvslitna bakdäck och mekaniska transmisoner.
Tycker att gaffa är lite snål som inte byter fram och bak däck samtidigt .
En fundering till TS varför bara diagonal bak?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

magloman

#27 » 16:05:56, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

barsen skrev:JD rekommenderade ca 2% framfördrivning på 40-50 serien om jag minns rätt. Dvs 2% högre hastighet på framhjulen.
Nu tar jag skydd, ett däck har alltid samma omkrets pumpat eller ej :popscorn:


En modern bil som känner av punktering eller skillnad i lufttryck jobbar på två sätt. Ett är med elektroniska ventiler som sänder lufttrycket till bilen trådlöst. Det andra känner via abs hjulsensorn av om nåt hjul roterar olika fort och gissar då att det är sämre luft i nåt hjul.

Det där är väldigt känsligt.

Hur förklarar man det om däcket har samma omkrets oavsett lufttryck? :klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jac

#28 » 16:21:57, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flaxade förbi nåt på en sida om att förändringen i rullningsomkretsen på däck med lägrelufttryck beror på nåt krypfenomen när däcket möter respektive lämnar backen. Eller nåt sånt
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

barsen

#29 » 16:47:46, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
barsen skrev:JD rekommenderade ca 2% framfördrivning på 40-50 serien om jag minns rätt. Dvs 2% högre hastighet på framhjulen.
Nu tar jag skydd, ett däck har alltid samma omkrets pumpat eller ej :popscorn:


En modern bil som känner av punktering eller skillnad i lufttryck jobbar på två sätt. Ett är med elektroniska ventiler som sänder lufttrycket till bilen trådlöst. Det andra känner via abs hjulsensorn av om nåt hjul roterar olika fort och gissar då att det är sämre luft i nåt hjul.

Det där är väldigt känsligt.

Hur förklarar man det om däcket har samma omkrets oavsett lufttryck? :klia:


Därav mitt påstående, har funderat på detta många gånger och hoppas någon har svar på det :klia:

Ett exempel: tvillinghjul, ett 11r 22.5 och ett 12r 22.5 ihop. Ha maxtryck i 11r däcket och släpp ut luft ur 12r däcket tills du har samma marktryck på båda. Detta borde funka men det gör det inte för omkretsen skiljer.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

pluton

#30 » 18:16:56, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis är det samma omkrets på ett pumpat eller opumpat däck. Tänk själv om man trycker ihop ett punkat däck och sedan mäter: Antal centimeter förändras ju inte.

Det som är mer intressant att diskutera är ju i så fall om radien förändras. Mellan nav och mark och det gör det ju men hade det bara varit det så hade man enkelt kunna säga att rullningsomkretsen blir mindre.
Dock finns det en ytterligare parameter att ta hänsyn till och det är ju att den oförändrade omkretsens gummimassa skjuter på. Den är ju inte precis osynlig och taget ur leken.

Låt oss säga att ett pumpat däck har 100 cm omkrets. Om man då släpper ut luften så är det ändå 100 cm gummimassa, det är bara mer tillplattade områden.
Alla dessa 100 cm vill ju ta sig runt och de struntar ju i om det är pumpat eller ej och då spelar ju inte den minskade radien någon roll.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se