Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Reparera koppling på en Volvo T24

44 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 08:41:23, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:på tal på inget
kolla även hur damasken runt växelspaken mår . kan rinna ner vatten där om den är kass enl legenden


Inte bara enligt legenden, det stämmer bra med praktiska erfarenheter. Och inte bara på T24, det är likadant på T31-T36 också.

För att återgå till stödlagret, så är ett tips att INTE köpa standardkullager hos traktor- eller biltillbehörsfirmor (OIE, Biltema m fl). Köp istället SKF-lager hos ortens maskinfirma. Om man har möjlighet att utnyttja någon av maskinfirmans stamkunders rabatter, så brukar det bli billigare att köpa kullager av förstklassig kvalitet på det sättet än att köpa tvivelaktiga kinalager från en postorderfirma.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



JPW

#17 » 09:41:23, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:på tal på inget
kolla även hur damasken runt växelspaken mår . kan rinna ner vatten där om den är kass enl legenden


Mycket bra tanke! Den damasken är så dålig att den egentligen inte finns längre. Man kan ana en gummiliknande kletig ring runt spaken som sannolikt var en damask när traktorn var ny. Men traktorn har å andra sidan inte varit blöt på åtminstone 50 år, den har alltid stått inomhus under ett tätt och fint tak sedan morfar lade plogen på hyllan sent sextital, så något vatten har nog inte haft en chans att läcka in den vägen.


/ Jörgen

2 personer gillar det här inlägget.
JPW
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:05, 09-05-2014
Ort: AC
Maskin: Motorsåg och en trasig moppe

magirus

#18 » 11:23:35, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett trick som jag fått av gammal räv är att ta en drivknutsdamask från valfri bil och trä över växelspaken samt fylla ut skillnaden mellan spakens ytterdiameter o damaskens "lillhåls" innerdiameter med gummislangsstumpar. Vill man vara riktigt seriös så limmas dessa med kontaktlim e dyl.
Sen av slutar man med ett slangklammer som klämmer åt.
Damasken behöver inte pressas ända ner utan de räcker att den täcker "halsen" på växellådan.
Då hindrar den inte spakens rörelse.

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

andwa (trådstartaren)

#19 » 23:26:10, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som JPW säger har damasken vid växelspaken försvunnit, och man kan ana rester som finns kvar, bara. Se bilden nedan. Jag skall göra rent där och sätta på en ny damask (OiE har sådana, har jag sett) har jag tänkt. Skall också öppna hela locket till växellådan och titta ner och kolla skicket, men det står senare på att-göra-listan. Först skall jag få ihop kopplingen.

Har aldrig provat en sådan expander som magirus tipsade om. Blir sugen på att prova. Jag förstår, att man stoppar in den i lagrets inre bana, drar åt muttern så att den expanderar, och sedan gängar man på glidhammaren på gängan upptill. Finns det någon avdragare att dra expandern med i stället för glidhammare, så att det blir lite mindre våldsamt och mer kontrollerat?

Och jag antar att har jag väl börjat dra i lagrets inre bana måste jag få ut lagret, för då är det väl förstört?

Bild
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

magirus

#20 » 10:12:28, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man använder expander är det meningen att lagret ska bytas, och i min värld ska det där lagret bytas till ett med tätningar. :thummar:
Den expander jag använde var gängad direkt i glidhammaren men du är alldeles rätt i ditt antagande :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

andwa (trådstartaren)

#21 » 23:19:53, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lyckades dra ut lagret, det gick lyckligtvis lätt, det satt inte hårt. Första gången jag använt en expander och dragit ut ett lager på det sättet - trevligt verktyg!

Jag förstår fortfarande inte riktigt varför kopplingslamellen blivit kladdig. Lagret är fuktigt av tunn olja som har bruna klumpar i sig, kan det vara så att det från början har varit infettat, men fettet har med tiden förändrats och farit ur lagret av centrifugalkrafterna ut på lamellen? Men varför har man i så fall valt att ha ett öppet lager här?

Hursomhelst - jag skall beställa ett nytt lager, och skall - som det tipsades om tidigare i tråden - se till att köpa ett riktigt SKF. Och det skall vara tätat, men vilken tätning skall jag välja? 2RS eller ZZ? Är plåt mer hållbart?

Lagret som satt där heter SKF 6204.

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

torbjorn_forsman

#22 » 00:25:32, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill ha ett tätat lager så ska man välja 2RS. 2Z innebär att det bara har skyddsplåtar och en liten spalt mellan plåten och innerringen.

Ta 2RS i det här fallet, sådana lager är mer gångbara och vanliga. Och dessutom säkrare mot utkast av fett. Lagret roterar ju bara när kopplingen är urtrampad, så det har ingen chans att bli utslitet inom överskådlig tid.

2Z -lager använder man framför allt där varvtalet är för högt för att tätningarna i 2RS ska hålla. Ett typiskt exempel är lagren i en dammsugarmotor. Eller om det är stora krav på att lagret ska gå mycket lätt och inte ha vilofriktion (t ex vågar, gyrokompasser, navigeringsinstrument i flygplan). Går vi tillbaka riktigt långt i tiden (50- 60-talet) så kan jag tänka mig att 2Z var billigare då, och alltså föredrogs då man inte hade nytta av ett verkligt tätt lager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#23 » 01:23:13, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker gott med gummitätning :thummar:
Bra jobbat!!! :shake_hands:
magirus
 

andwa (trådstartaren)

#24 » 23:20:47, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag skaffat ett tätat lager och satt dit det i svänghjulet. Det var lätt att knacka dit, inga problem. Och så har jag rengjort och dragit fast muttrarna till svänghjulet igen, och låst dem med hjälp av låsplattan.

Jag tog plånboksvägen och skaffade en ny lamell från OiE, för att spara tid. Den är dock svår att få på drivaxeln. Jag kan ta i och vicka in den några millimeter, men skall jag få på den mer än så får jag slå dit den eller nåt. Skall den gå så trögt på axeln? Jag hade ju tänkt använda drivaxeln som centreringsdon, men det blir ju svårt om det skall gå så trögt.

Vad göra? Skaffa ett annat centreringsdon (duger Biltemas?), sätta dit lamellen med hjälp av den och hoppas att jag kan trycka ihop allt trots att det går trögt? Skjuta ihop fram- och bakdelen av traktorn kan jag ju göra med ganska stor kraft.

Eller är det helt fel att det går så trögt? Lamellen skall väl egentligen kunna röra sig lite i längsled över axeln när man kopplar i och ur? Det kanske sliter in sig, det skall ju förstås inte vara glapp heller?

Nytt lager, tätat, SKF, tillsammans med det gamla
Bild

Nytt lager på plats i svänghjulet
Bild

Jag får bara på lamellen några millimeter med handkraft när jag provpassar
Bild
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

fretchi

#25 » 00:14:39, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lamellen ska INTE kärva på splinesen. Den ska löpa lätt för att möjliggöra frikoppling. Något är fel där. Har du några grader/slitage på axeln, eller för all del lamellen?

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rospigg

#26 » 00:17:13, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lamellens splines ska absolut glida lätt på axeln!
Nu ser axeln väl rengjord ut, så det felet utesluter vi.
Felsökning:
Tvätta axeln med thinner, låt den torka innan du färglägger splinesen med tuschpennan,
låt torka och sen dit med lamellen-nu ser du var tuschfärgen är bortskavd - där tränger det.
I vilket fall, kontakta OIE och resonera med dom.
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

rospigg

#27 » 00:19:20, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller, är det silverfärg på axeländen?
Eller silverfärgad anti-kärvmedel?
Tvätta av och prova passningen om det är ngt av mina alternativ.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

andwa (trådstartaren)

#28 » 00:22:23, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Då vet jag absolut att det är fel. Fiffigt med tusch, det skall jag prova!

Axeln är ren och utan färg, bara infettad lite grann. Den ser silvrig ut på bilden, men det är nåt med belysningen och/eller kameran.

3 personer gillar det här inlägget.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

torbjorn_forsman

#29 » 13:03:37, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen rent även i botten av splinesen? Tälj till något med skarpa hörn som passar mellan bommarna, och skrapa ur en gång extra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ture85

#30 » 20:19:19, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

andwa skrev:Då har jag skaffat ett tätat lager och satt dit det i svänghjulet. Det var lätt att knacka dit, inga problem. Och så har jag rengjort och dragit fast muttrarna till svänghjulet igen, och låst dem med hjälp av låsplattan.

Jag tog plånboksvägen och skaffade en ny lamell från OiE, för att spara tid. Den är dock svår att få på drivaxeln. Jag kan ta i och vicka in den några millimeter, men skall jag få på den mer än så får jag slå dit den eller nåt. Skall den gå så trögt på axeln? Jag hade ju tänkt använda drivaxeln som centreringsdon, men det blir ju svårt om det skall gå så trögt.

Vad göra? Skaffa ett annat centreringsdon (duger Biltemas?), sätta dit lamellen med hjälp av den och hoppas att jag kan trycka ihop allt trots att det går trögt? Skjuta ihop fram- och bakdelen av traktorn kan jag ju göra med ganska stor kraft.

Eller är det helt fel att det går så trögt? Lamellen skall väl egentligen kunna röra sig lite i längsled över axeln när man kopplar i och ur? Det kanske sliter in sig, det skall ju förstås inte vara glapp heller?

Nytt lager, tätat, SKF, tillsammans med det gamla
Bild

Nytt lager på plats i svänghjulet
Bild

Jag får bara på lamellen några millimeter med handkraft när jag provpassar
Bild


De va precis likadant för mig.
Beställde en ny lamell från oie och den gick inte heller på.
Jag fick skicka tillbaka den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
ture85
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:38, 01-12-2014
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se