Det här drar ut på tiden, flera saker kommit emellan.
Eftersom jag har ett
motorblock som är i bättre skick än det befintliga i traktorn tänkte jag byta. Det gör att jag blev tvungen att dela traktorn vid kopplingskåpan o demontera hela motorn för att flytta över alla delar till det andra blocket som tillhör traktorn. Behåller och håller koll på kolvarna som sitter i respektive cylinder så det blir samma.
Motorn som satt i traktorn har djupa vändkanter, den har gått kanske 5-10 timmar i min ägo. Det syns på kolvringarna att de liksom kantrar när de möter vändkanten.
Vevaxel,
remskiva,
svänghjul o
koppling ska enligt böckerna vara balanserade tillsammans därför behåller jag den gamla vevaxeln. Ska göra en fuling o putsa lite på lagerytorna sen dit med nya lager. Måtten verkar vara original så ingen av motorerna har varit slipad eller renoverad.
Kopplingen ser lite halvsliten ut så jag funderar på att byta lamellen när det nu ändå är isär.
Lamellskivan är 2,4.mm tjock o hela lamellen är 8,2 tjock utan att trycka ihop självba lamellens fjädring.
Någon som vet hur tjock en ny
lamell brukar vara på en BM 320 med dubbelkoppling??
Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"