Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bm 320. Kopplar inte ur helt när pedalen trycks i botten.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Freddeli (trådstartaren)

#1 » 22:13:59, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har strul med växellådan på min bm 320. Vid stillastående är det knepigt att få i växlarna utan att det låter illa och dessutom vill traktorn driva lite trots att kopplingen är fullt nedtryckt. Kopplingen tar dock högt upp så någon justering där känns inte nödvändig.

Högsta växeln har alltid varit lite knepig men nu är den riktigt jobbig på alla växlarna, både framåt och bakåt. Det är lättare att få i växlarna smärtfritt när traktorn rullar.

Jag har idag bytt framdäck till riktiga traktordäck istället för bildäcken med låg profil som satt på innan. Troligen är det ett sammanträffande men jag tänker att ändringen av växellådans lutning framåt kan påverka smörjningen. Tycker själv det låter osannolikt men vill ändå nämna det.

Oljan i lådan byttes för några månader sedan. Jag är tämligen säker på att jag slagit i den mängd som boken föreskriver. Har försökt kolla på stickan men blir inte riktigt klok på hur jag läser av den. Om det är det frästa spåret man ska gå efter så har jag isåfall för mycket olja i lådan.

Hur går jag vidare i felsökningen? En egen teori är att lamellerna är fulla med skit och därför kopplar den inte ur helt. Har hört att man genom hålet i växellådan kan ösa in avfettning och spola med högtryck. Detta låter vanskligt i mina öron så jag frågar här innan jag ger mig på en sådan manöver.

Tack på förhand!

Mvh Fredrik Håkansson


Gå till lösningen
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80



Janson1

#2 » 22:39:33, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter mer som att stödlagret, (det lager som växellådsaxeln vilar i vevaxeln när lamellen frikopplas) ligger på och drar runt axeln när man kopplar ur. Men det kan även vara värt att prova lite avfettning i kopplingen för att se om det blir nåt bättre/annorlunda.
Kolla så det finns ett hål i botten under kopplingen (i sprängkåpan) så skiten får en chans att rinna ut också. Men vänta med högtryckstvätten... Sen när man ändrar oljenivå eller för den delen traktorns normala lutning så blir det givetvis mer olja på ett ställe och mindre på ett annat. Förutom att smörja så bromsar även oljan dreven så minskar man oljemängden så går dreven lättare runt och ligger då kopplingen på lite så blir detta ännu mer påtagligt.


Detta inlägg har valts som lösning

Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonnen513

#3 » 23:33:29, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det dubbelkoppling på en 320?
och är det isåfall stödlager på drivaxeln?

Det kan vara en av kopplingsarmarna som pajjat. Farsans 400 betedde sig så när en av kopplingsarmarna gick av, men detta sker på en gång och inte gradvis.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Murre o2

#4 » 09:51:51, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att gå vidare är det enda raka att först som sist dela på traktorn och riva kopplingen för ordentlig felsökning. Som väl var inte så svårt/stort jobb på en 320 :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Freddeli (trådstartaren)

#5 » 18:14:15, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tackar ödmjukast för alla svar!
Gjorde ikväll ett tappert försök med en halv flaska bromsrengöring och tryckluft in i sprängkåpan i alla hål jag kom åt. Och j*vlar vad förvånad jag blev när jag provkörde och helt plötsligt gick de finfint att växla igen! :hurra: :hurra:

Så troligen var det massa skit som klibbat fast mellan svänghjul och lamell. Den bromsrengöring som rann ut ur dräneringshålet i botten var kolsvart.

Tack igen och trevlig helg!

Mvh Fredrik Håkansson

6 personer gillar det här inlägget.
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se