Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem

28 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Norpan

#16 » 16:03:21, 11-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarvningen blev lite överkurs.
Tänkte mest på vad man kan göra utan å dela på starten.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige



Lasse A

#17 » 15:36:26, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del startmotorer, blan annat MF35 sitter en liten koppling bakom startmotordrevet som skall frikoppla startmotordrevet från startmotoraxeln när motorn startar, en typ av frihjulsnav. När det blir lagom insmort med olja från diverse läckage från växellåda och motor tenderar den att slira, så man får den uppfattningen att startmotorn går förtvivlat sakta runt, när det i själva verket är så att startmotorn snurrar för fullt men drevet slirar i kopplingen och motorn då går väldigt sakta runt.
Jag har med framgång använt ett par flaskor Bräkleen att avfetta den slirande kopplingen, observera att man då bör ta isär startmotorn först.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Buster-Patrick

#18 » 18:53:51, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:Tänkte mest på vad man kan göra utan å dela på starten.

Köpa en utbytes? :vissla:
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster

Robban_C

#19 » 19:33:26, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse A skrev:På en del startmotorer, blan annat MF35 sitter en liten koppling bakom startmotordrevet som skall frikoppla startmotordrevet från startmotoraxeln när motorn startar, en typ av frihjulsnav. När det blir lagom insmort med olja från diverse läckage från växellåda och motor tenderar den att slira, så man får den uppfattningen att startmotorn går förtvivlat sakta runt, när det i själva verket är så att startmotorn snurrar för fullt men drevet slirar i kopplingen och motorn då går väldigt sakta runt.
Jag har med framgång använt ett par flaskor Bräkleen att avfetta den slirande kopplingen, observera att man då bör ta isär startmotorn först.
Ett tips som nån gång kan hjälpa:
Många frihjulslager är konstruerade med rullar som jobbar mot en slät cirkulär axel. Utanför rullarna är ett "skal" som är format så att rullarna "kläms" mot axeln då lagret belastas i "låsriktningen".
Det man kan göra som en temporär lösning med ett sådant lager om ingenting annat hjälper förutom att riva isär och bräkleena är att man slipar axeln med grovt slippapper på längden. Då griper rullarna tag bättre. Observera att man alltså ska slipa på längden och att detta bara är en temporär lösning.
Kolla också först så att rullarna inte går i ändläge i skalet, är det så illa så hjälper bara nya större rullar eller ny större axel men då får man i alla fall en betydligt mer varaktig reparation. Jag har använt båda metoderna för renovering av startkopplingar till motorcyklar, dessa är ibland ohyggligt dyra att köpa nya.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Norpan

#20 » 21:05:41, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buster-Patrick skrev:
Norpan skrev:Tänkte mest på vad man kan göra utan å dela på starten.

Köpa en utbytes? :vissla:

Tills man kollar utbytespriserna. :uupps:



Robban_C skrev:Ett tips som nån gång kan hjälpa:
Många frihjulslager är konstruerade med rullar som jobbar mot en slät cirkulär axel. Utanför rullarna är ett "skal" som är format så att rullarna "kläms" mot axeln då lagret belastas i "låsriktningen".
Det man kan göra som en temporär lösning med ett sådant lager om ingenting annat hjälper förutom att riva isär och bräkleena är att man slipar axeln med grovt slippapper på längden. Då griper rullarna tag bättre. Observera att man alltså ska slipa på längden och att detta bara är en temporär lösning.
Kolla också först så att rullarna inte går i ändläge i skalet, är det så illa så hjälper bara nya större rullar eller ny större axel men då får man i alla fall en betydligt mer varaktig reparation. Jag har använt båda metoderna för renovering av startkopplingar till motorcyklar, dessa är ibland ohyggligt dyra att köpa nya.


Hjälper nog inte, är det en stor Bosch är det lamellkoppling till frihjulet.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Robban_C

#21 » 21:19:07, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då är det tipset inte till mycket nytta men nån annan gång så .... :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Åke.Wieslander

#22 » 10:34:28, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Startmotorn på min Buster 400 vill inte gå runt, solenoiden slår till men sen händer inget mer. Rotorn rör sej inte.
Tacksam för hjälp, det blir kris med höskörden annars.

/Åke
Åke.Wieslander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:27, 01-05-2008
Ort: Trosa kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 400 1965

jörgen.ottosson

#23 » 11:30:48, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ström i batterierna (jag måste ju fråga..)

Har du ström, så kan det vara solenoidens kontaktbläck som gett upp. Lägg en skruvmejsel (eller nått liknande du ej är rädd om) mellan startmotorns (solenoidens) stora muttrar, snuttar den då? .....då kan du "nöd starta" genom att vrida på nyckel (trycka på startknappen) och sedan (nästan samtidigt) lägga dit skruvmejseln igen. ( som ersättning för det trasiga kontaktbläcket i solenoiden)

Funkar det inte med skruvmejsel...kolla kolen i startmotorn (och att den sitter fast(så det inte är glapp kontakt mellan startmotor/motor) och att jordflätan/kabel är hel.)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ralle

#24 » 12:59:12, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på vad det är för startmotor, det där med skruvmejseln...
På min 400:a är det två stora muttrar, och de är plus och minus! (äldre startmotor)
Då är det obra att lägga en skruvmejsel där mellan...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

jörgen.ottosson

#25 » 13:53:04, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja..det är klart. det var någon som skrev solenoid, så jag antog det var en sådan start på den. Men är det äldre typen, så har du ju en plåtkopa bak som man kan ta av och se hela härligheten. ( och då kan du tvinga in startdrevet manuellet (med hanske på fingret) och även tvinga på strömmen..... men det är lite trixigare att förklara...)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#26 » 15:56:25, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar försöka använda mässingsdornet istället...
Det bränner inte sönder gängorna lika mycket :cool:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#27 » 16:08:56, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...annars kan man hålla sig på muttrarna.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magsa

#28 » 20:49:39, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland kan det vara så enkelt att det är själva skruven till plusanslutningen som inte är åtdragen. Alltså den mutter som ledningen ligger emot
Då blir det inte tillräcklig kontakt invändigt.
Om skruven vrider sig när man drar åt muttern till ledningen så kan detta vara troligt.
Detta kan resultera i ett fel som kommer och går.
magsa
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:31, 11-07-2019
Ort: Eskilstuna
Maskin: Valmet 855


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se