Svarvningen blev lite överkurs.
Tänkte mest på vad man kan göra utan å dela på starten.
Norpan skrev:Tänkte mest på vad man kan göra utan å dela på starten.
Ett tips som nån gång kan hjälpa:Lasse A skrev:På en del startmotorer, blan annat MF35 sitter en liten koppling bakom startmotordrevet som skall frikoppla startmotordrevet från startmotoraxeln när motorn startar, en typ av frihjulsnav. När det blir lagom insmort med olja från diverse läckage från växellåda och motor tenderar den att slira, så man får den uppfattningen att startmotorn går förtvivlat sakta runt, när det i själva verket är så att startmotorn snurrar för fullt men drevet slirar i kopplingen och motorn då går väldigt sakta runt.
Jag har med framgång använt ett par flaskor Bräkleen att avfetta den slirande kopplingen, observera att man då bör ta isär startmotorn först.
Buster-Patrick skrev:Norpan skrev:Tänkte mest på vad man kan göra utan å dela på starten.
Köpa en utbytes?
Robban_C skrev:Ett tips som nån gång kan hjälpa:
Många frihjulslager är konstruerade med rullar som jobbar mot en slät cirkulär axel. Utanför rullarna är ett "skal" som är format så att rullarna "kläms" mot axeln då lagret belastas i "låsriktningen".
Det man kan göra som en temporär lösning med ett sådant lager om ingenting annat hjälper förutom att riva isär och bräkleena är att man slipar axeln med grovt slippapper på längden. Då griper rullarna tag bättre. Observera att man alltså ska slipa på längden och att detta bara är en temporär lösning.
Kolla också först så att rullarna inte går i ändläge i skalet, är det så illa så hjälper bara nya större rullar eller ny större axel men då får man i alla fall en betydligt mer varaktig reparation. Jag har använt båda metoderna för renovering av startkopplingar till motorcyklar, dessa är ibland ohyggligt dyra att köpa nya.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster