Har två AC-kompressorer gått sönder på samma fordon bör man nog börja med att kolla om det finns något kvarstående fel som är gemensamt för bägge haverierna. T ex en högtryckspressostat som aldrig slår ifrån, elfläkt för kondensorn som inte fungerar eller något liknande.
Beträffande
olja så är det normala i ett AC-system att större delen av oljan (kanske mellan 50 och 75 % av den) befinner sig i kompressorn, och resten är ute och cirkulerar i systemet, en del kan också ligga stilla i botten av torkfiltret. När man köper en fabriksny
kompressor så är den tom på olja och då ska ju rätt mängd fyllas i samband med montering. Om man sätter dit en begagnad kompressor som är tagen ur ett fungerande system, så hade den förmodligen redan rätt oljemängd i sig. Men man ska komma ihåg att den olja som används i AC-system efter ca 1992 (alltså med kylmediet R134), s k PAG-olja är extremt hygroskopisk, dvs den har lätt för att dra åt sig fukt. Det kan räcka med att oljan får stå i öppen burk en halvtimme en dag med fuktigt väder för att den ska bli grumlig. Och fukten måste man få ur oljan innan man fyller systemet med kylmedium, om man inte ska få problem senare. Det gör man genom vakuumpumpning, men om oljan är riktigt fuktig måste man pumpa mycket längre tid än de 10-20 minuter som en AC-firma brukar nöja sig med, man bör gärna också hålla de delar i systemet där det finns mycket olja (t ex kompressorn) varma under vakuumpumpningen. Om kompressorn sitter så till att den värms upp av motorn, så kan det räcka att ha motorn ordentligt varmkörd innan man börjar vakuumpumpa, efter några timmar avbryter man vakuumpumpningen och varmkör motorn en gång till, sen fortsätter man pumpa. Torkfiltret kan man värma genom att linda en värmekabel runt det (t ex en sådan som används för trågvärmen i luftvärmepumpar).
Om någon av de gamla kompressorerna skickade ut spån och skräp i systemet i samband med haveriet, så bör man vara mycket noga med att kolla att inget skräp finns kvar någonstans. Gärna byta kondensorn och spola igenom slangar/rör på högtryckssidan. Om det är orimligt att byta kondensor kanske man får nöja sig med att spola igenom den också med lämpligt lösningsmedel.
En annan orsak till kompressorhaveri är vätskeslag, som kan uppstå om systemet har varit fyllt med för mycket kylmedium så det inte hinner förångas fullständigt utan sugs in i vätskeform i kompressorn.