Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John Deere 6100 med vevhusventilering

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Duren (trådstartaren)

#1 » 12:17:56, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej min far har en John Deere 6100 (tror den är en 1995 års modell) och denna ventilerar friskt från vevhuset. Det går en slang från toppen vad jag bedömer vara där kamaxeln är. Det är från den, den ryker. Man hör även från oljepåfyllningen att när den blir varm så börjar det tjoffa förmodligen från nån specifik cylinder.

Vi misstänker blockpackningen men är ej säkra. Är det nåt man bör tänka på vid byte?? Nåt man bör kolla när den ändå är isär?? Bomba gärna med idéer :)

Vi misstänker även att den är påställd. Då jag är tråkig av mig å tycker förbränningsmotorer ska vara standard. Hur vet man att man justerat pumpen så den återfår standard inställningar eller bör man lämna in det på verkstad för ett sånt jobb??

Tack på förhand Kalle
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218



osla

#2 » 14:43:43, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr betyder vevhusvent att det läker neråt och då mest troligt förbi kolvringarna, eventuellt kanske det kan komma från slitna ventilstyrningar. Men inställd er på att få renovera botten istället för toppen. Någon blockpackning är det inte

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Duren (trådstartaren)

#3 » 22:35:57, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag är orolig för det med om jag ska vara ärlig men dem andre tänker endast blockpackning. Mina blockpackningar som farit brukar orsaka värme eller mixar vätskor.

Finns de nåt man bör veta om specifikt just dessa motorer?? Jag är rätt erfaren hobbymekaniker men mest skruvat bilmotorer väldigt lite traktor motorer.
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

Duren (trådstartaren)

#4 » 17:39:03, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi lyft lös toppen. Det var ett stort hål i packning mellan förbränningsrum och en av hålen till stötstången så farsan hade rätt.
Nån som vet mönster och åtdragningsmoment på en sån här topp?
Duren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:26, 22-09-2017
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo lm 218

osla

#5 » 23:10:54, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu bara var det så har ni haft otrolig tur men verkar ju rätt. Kan inte dessa motorer, men är det lösa foder så kolla foderhöjden så det inte satt sig, har det de så kommer samma sak hända igen. Moment och mönster brukar stå i förpackningen till packningen, annars brukar ju mönstret vara från mitten och ut
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 29 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se