Lite sent, men jag har också en grålle från -49, och den har med haft problem med
koppling och växlar. Min låg i "friläge" men gick inte att få i någon
växel, visade sig dock att den inte alls låg helt i friläge utan en av växlarna låg "halvt" i, alltså växelföraren hade kärvat fast halvvägs i en växel, inte långt nog för att växeln skulle gå i, men långt nog för att växelspärren skulle låsa de andra växelförarna. Kan va värt att kolla på. Jag fick ta av locket på växellådan och knacka med en liten
hammare försiktigt på växelföraren så lossnade den efter ett tag
När det gäller kopplingen så har min tyvärr ett
läckage i bakre
vevaxel packboxen så det läcker
olja på kopplingen så den klibbar, men då sitter den stenfast, kan endast brytas av att köra och bromsa samtidigt. Om du säger att den bara rullar långsamt framåt så kan det vara så att kopplingspedalens
spel är feljusterat, så att kopplingen inte kopplar ur helt. När du kopplar ur så ska du känna på pedalen var i slaget det börjar gå trögt = när den börjar koppla ur. Detta läget har jag för mig ska vara
ungefär en halv centimeter från det övre stoppet som pedalen går emot när man släpper den. Om inte så lossar man pedalen från axeln, vrider axeln till rätt läge med en
skiftnyckel, sätter armen i rätt läge och sen spänner man fast den. Det är ganska enkelt gjort. Fick göra det på min
Hoppas du kan förstå ungefär vad jag menar! Lycka till!