Kolla också sugsil i tanken och att det inte finns några dåliga bränsleslangar på sugsidan om matarpumpen, som den kan suga
luft igenom. Tänk på att tyg- eller metallomspunna slangar kan läcka som såll pga söndervittrat gummi även om de ser fina ut utanpå!
Beträffande tankrengöring bör man börja med att titta närmare på vad det är för slags slam och smuts, innan man bestämmer sig för hur man ska rengöra. Det är ju lite skillnad om det är organiska föroreningar (hartser från
bränsle som har börjat brytas ner kemiskt av sig självt, alger mm) eller oorganiska (rost, slam av vattenblandat bränsle mm).
Om man kan ta loss tanken och vrida och vända på den så är det bra. Det underlättar om man kan spola ur den med högtryckstvätt (helst hetvatten) eller ännu hellre ånga. Se till att möjlighet finns att torka tanken snabbt innan den börjar rosta invändigt efter en sådan tvättning, t ex genom att blåsa varmluft in genom tanklocket med tanken upp och ned.