Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zetor 6718 dör vid inkoppling av kraftuttaget

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Pascorum (trådstartaren)

#1 » 16:38:09, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har en Zetor 6718 från -78, med ca 6000 h på mätaren. Jag är inte tappad bakom en vagn, har hyfsat hum om felsökning och kan läsa mig till rätt mycket, men saknar erfarenhet av traktorer och har inte mekat särskilt mycket. Jag har ännu inte lusläst instruktionsboken som finns här på maskinisten.

Under september har jag putsat lite betesmarker och slagit en del gammalt uppvuxet gräs. Jag har en ca 2 m bred rotorslåtter. Ett problem har börjat uppkomma efter ca 15-30 minuters körning. Med inkopplat aggregat har traktorn gått ner i varv och hållit på att dö. Jag har testat att dra upp gasen vilket inte motverkar problemet, och istället lagt ur kraftuttaget och då kommer traktorn igång igen. Med bara hydrauliken till trepunkten inkopplad är det inga problem.

Om rotoslåtterns drivning hade varit problemet hade det väl istället slirat på remmarna? Traktorn rusat på men klippningen blivit undermålig?
Ibland har det fastnat tjockt med gräs i aggregatet. Det har dock inte påverkat klippningen, bara att det blivit en stor hög i utkastet. Det har jag rensat bort.
Jag har inte sett något som ligger emot och stoppar aggregatet eller kraftuttaget.

Traktorn startar lätt och går bra.
Den går inte varm och vattennivån i kylaren är god.
Oljenivån ser bra ut och heller inte dags att byta än.
Zetorn har ca 60-70 hk, och borde rimligen vara tillräckligt stark att driva aggregatet.
Jag har kört på växel 1, 2 och 3. När jag körde för en vecka sedan uppkom problemet för första gången. Sedan försvann problemet lika plötsligt som det kom och jag kunde köra på på 4an och putsa klart 1,5 ha förvuxet bete.

Finns det några vanliga fel? Lågt oljetryck i hydrauliken? Eller nåt i stil med "men har du inte smörjt....", "Du måste ju...", "Du kan inte köra på...", "har du tänkt på att...").
Pascorum
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:25:52, 08-07-2021
Ort: Lysekil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Aebi am53, Zetor 6718



bert

#2 » 16:44:48, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så att du har skräp i tanken som gör att bränsletillförseln stryps?
Ja kan ju skräp i nåt filter med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Michael Meier

#3 » 17:15:51, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som brist på bränsle, som väl kan vara:

1) titta ned i tanken (något som blockerar utloppet/sugröret)
2) ev, ventil/banjo/förskruvning under tanken eller i sugrörets väg till matarpumpens sugsida.
3) Matarpumpen är en förtretlig grej, den har två backventiler, en till sug och en till trycksida, dessa trasslar ofta i kombo med bajs i sedimentsfickor plus ev, sil inuti matarpumpen.

4) filterbyte, en eller två pappersfilter, matarpumpen är ingen högtryckare, den jobbar mest under ett bars övertryck så den kan inte spränga täppta filterelement.
5) Lågtryckskretsen ska ha så pass högt flöde att det räcker till att returnera in i tanken, på vissa tankar kan man se flödet annars kan man nypa bort och stoppa ned i påfyllningslocket, räcker flödet inte till så är det något fel.

Har du ingen koll, titta efter dessa punkter så får du koll på grejjorna, hittar du en lågtrycksmanometer som passar i någon luftningsnippel, grattis! då ser du orsak och verkan lättare.

Själva pumpen, membran eller kolv är så funtade att antingen så funkar det eller så läcker det (ofta in i motorns smörjolja) känner inte till att någon av modellerna "lagar" sei själva.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Pascorum (trådstartaren)

#4 » 18:47:23, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, tack för snabba svar.

Jag tycker det låter som rimliga svar, och jag har faktiskt lyckats köra tanken tom en gång och då brukar det ju kunna samlas massa skit i filter/silar osv. Ska kolla bränslefilter mm. Det borde jag nog göra oavsett.

Men, varför skulle bränsletillförseln påverkas just när jag kör med kraftuttaget inkopplat? Borde inte problemet uppstå hela tiden?
Pascorum
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:25:52, 08-07-2021
Ort: Lysekil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Aebi am53, Zetor 6718

osla

#5 » 19:37:01, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går tyngre=behövs mer bränsle som då inte räcker till

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Tracdoc

#6 » 19:50:15, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla avstängningsventilen under tanken ( vänster sida ) där brukar det fastna diverse konstiga grejer.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#7 » 19:54:07, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju prova och åka en sväng på vägen och gasa ur den rejält för och se om du får liknande fenomen och blir det så prova och släpp av lite på gasen går den då riktigt igen så lär det va problem med bränsletillförseln
Kan ju även va en torr slang som ställer till det
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Lars_karlsson

#8 » 22:20:05, 21-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många bra råd, inte fel och kolla luftfiltet med,, har bytt en turbo i onödan,,,
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert, Google [Bot], johaniskogen och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se