Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mina grållar.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Murre o2 (trådstartaren)

#1 » 17:07:03, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske kan vara av intresse för nyblivna grålle ägare att läsa om min resa med den traktor modellen även om det var 35 år sedan. Började med att jag körde förbi ett ställe 3 km från mitt där det stod en grålle och såg ledsen ut. Efter några månader så körde jag in till den lilla gården för att höra mig för om traktorn, jag hade en höglund då som drack soppa som en hungrig kalv så en grålle borde vara bränslenål i jämförelse och smidig i min trädgård :smile:

Ägaren visade sig vara en äldre man inflyttad från norra Sverige, han tinade upp efter en stund och jag fick komma in och titta på hans pris skåp, han hade varit duktig skidåkare i sin ungdom. Men nu hade han haft en infarkt och var lite skraltig så sälja traktorn kunde han tänka sig. Men jag har en till sade han och visade en som hade båge, den första var utan. Vi pris förhandlade lite, båda motorerna gick runt men startade inte, den utan båge hade kokat och smält lite tändkablar så jag fick båda för 2000 kr. Billigt men det här var 40 år sedan. ( 35 sedan jag sedermera sålde dem)

Med bara 3 km småväg till mig körde jag igång med att försöka starta den som kokat, nya tändkablar och lite annat på plats och gnista och bensin framme så försökte jag med startade inte. Blev att hyra en släpkärra och hämta hem dom på skamkärra.

Väl hemma fann jag att båda saknade komp, otäta ventiler. Så jag rev topparna, det hade runnit in vatten och förstört ventil sätena :uupps:

Forts följer.

12 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



HVA59

#2 » 22:21:15, 16-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande historia! Ser fram emot fortsättningen :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Murre o2 (trådstartaren)

#3 » 10:10:09, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är/var så spännande men oljigt och skitigt var det! Topplocket till traktorn utan båge var först på tur, lämnades till Elleman-Jakobsen som jag hade kontakter med så jag fick bra pris.Han är fantastiskt duktig och gör inte bara trimning av bilmotorer. https://sv-se.facebook.com/pages/catego ... 769442888/. Ett av avgasventil sätena var så rostigt att original ventilerna inte kunde användas men han kunde förstora sätet och en avgasventil från en Volvo B18 passade. Så jag fick hem toppen och monterad den.Nu startade motorn och efter efter dragning av toppen och ventiljustering gick den fint. Varför den kokat så illa att tändkablarna smält ar en gåta, nu gick den inte varm i alla fall.Generatorn byttes mot 12v växelströmmare och alla 6v lampor mot 12v men start motorn fick vara kvar som den var.

Sedan var det nästa traktors tur, toppen fick samma renovering men den var inte lika illa åtgången så den store mannen hade lite lättare jobb med den. Men efter montering och samma behandling inklusive av el systemet var också den traktorn igång och den var enligt säljaren den bästa av dem. Den kändes också bäst att köra så jag bestämde mig för att behålla den och sälja den andre. Bytte bakdäck mellan dem, den jag skulle behålla hade ju gamla däck i en storlek större än original medan den andra hade nya oslitana däck av något lågpris märke som säljaren köpt när en gummiverkstad utanför Kungälv lade ned. Så med de däcken blev min traktor riktigt söt, en trädgårds traktor på steroider :grin:

Säljaren hade tyvärr nu avlidit, tur vi hann fixa ägarbytes papperna innan, jag kan fortfarande se honom halta fram med sin käpp för mitt inre med det lilla stället hade nu nya ägare :sad: Den överblivna traktorn sålde jag till en jobbar kompis från Orust för 5000 kr, det var nästan vad båda hade kostat mig totalt så min var nästan gratis :grin: Bästa traktor affären jag gjort men det var ju några timmar som jag lagt ned.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#4 » 10:05:16, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min återstående Grålle jobbade ju på utan mekaniska problem, den knasiga start kontakten via växelspaken fungerade ju inte så den kopplade jag förbi men annars var det inga problem. Om man inte räknar in första vintern när den startade men vägrade röra sig en mm ur fläcken :uupps: Jag begrep ingenting så jag ringde en erfaren traktor man på Orust och bad om råd. Han visste råd "du har nog fått in vatten i växellådans oljan som har frusit till is nu och blockerar dreven" Jag demonterade botten pluggen i växel lådan och där skymtade det is :eek: Så bara att invänta värme och tappa av och byta oljan så fungerade det sedan :grin:

Men en Grålle var lite klen att plöja styv ler jord med och jag behövde en lastare så jag köpte en Buster med lastare och sålde Grållen till en kompis. Men innan han hann hämta den hördes en solig dag en smäll, ett av det fina bakdäcken hade exploderat, stort hål i sidan :uupps: Så var det med kvalitén på lågpris däcken, såg ju så fina ut. Jag fick ringa kompisen och och säga att det skett en olycka och jag får dra av på priset. Turligt nog hade kompisens far en firma med 50% rabatt på kvalitets däck så han köpte två nya däck och bytte ut båda till hyggligt pris. Sedan plockade han isär och lackade traktorn, jag hjälpte till lite. Han sålde den vidare efter ett par år och köpte en större traktor. Grållar är ju i minsta laget, annat än till lite småjobb. Men roliga att ratta i trädgården.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Janson1

#5 » 23:02:12, 18-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är trevliga traktorer fast lite omoderna med dagens mått mätt. Jag har själv en dieselkonverterad Grålle från 1958 eller va det -52?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Murre o2 (trådstartaren)

#6 » 11:18:34, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jo det är trevliga traktorer fast lite omoderna med dagens mått mätt. Jag har själv en dieselkonverterad Grålle från 1958 eller va det -52?

Måste varit -52, Grållen tillverkades till -56. https://www.klassiker.nu/kopguide/fergu ... lle-194656

Fordsonen Höglund från -52 som jag hade innan var rens stenåldern i jämförelse, ända minns jag hur modern jag tyckte den var då, vi hade ju en. Stor, blå och från Amerika trodde jag då :grin: Var ju tillverkad på Irland... Men för en liten grabb var den fantastisk, att den drack så det blev virvel i tanken spelade inte så stor roll när tanken var stor och fotogenen nästan gratis, stopp och start rutinerna med skiftning mellan bensin och fotogen lärde man sig snabbt och enda problemet för mig var att orka trycka ned kopplingen. Det löste jag genom att stå upp och ta spjärn mot ratten so fick jag ned den där tröga pedalen. Sedan fick jag köra på åkrarna, lättare än att köra med vår ardenner häst, han var ju genomsnäll men hade ingen större respekt för den lilla grabben som försökte styra utan ville han beta lite så stannade han och gjorde det :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

texas5020

#7 » 12:43:22, 19-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ett foto där jag är runt 2 år, 60 61 nån gång, sittandes i Grållen vi hade då, men första jag började köra var en 35a runt 65 nån gång med släpräfsan. Hade precis samma problem med kopplingen, tog spjärn ståendes mot ratten. Alla traktorer genom åren gick i skogen på vintern med halvband och i jordbruket sommartid. Sista traktorn, en 135a köpt ny -68 finns kvar än i min morbrors ägo.

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Murre o2 (trådstartaren)

#8 » 11:06:01, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en historia bakom min Höglund också. Den stod i ett uthus hos en granngård, den hade ju funnits där länge och de hade en gång i tiden bytt foder och kolvar på den så den borde varit i bra skick men var inte startad på 20 år. De hade en nyare Fordson Major och en Volvo BM 400 som gjorde alla jobb. Så den bara stod där, eftersom jag växt upp med en sådan av -50 år modell, denna var en -52 så det måste varit sista årgången, så tittade jag ju på den och mindes gamla tider. Jag brukade ju serva bonden och hans gamla fars bilar så det blev så att vi pratade lite om den traktorn.

Men bonden behövde hjälp med att klyva Volvo-Bm fyrahundra traktorn för att byta koppling och han erbjöd mig höglunden som betalning :smile: Så jag nappade och var traktorägare. Gällde bara att få igång den, det gick ganska lätt, putsa brytar spetsarna och fylla bensin.

Men ett bakdäck gav upp rätt snart, köpte ett begagnat som var friskt i gummit och krängde på. Men magneten gav upp efter ett tag. Jag gjorde en liten ombyggnad till batteri tändning och så var den igång igen. Men bränsle törsten var i största laget, 5 liters dunk räckte inte många minuter så när jag blev med grålle blev den stående i 20 år igen :uupps:

Skänkte bort den för några år sedan till en kille som hämtade den för att renovera den, hoppas den får leva vidare men med dagens bränsle priser är det ju ett museum föremål :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

ls76

#9 » 13:24:20, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Det finns ju en historia bakom min Höglund också. Den stod i ett uthus hos en granngård, den hade ju funnits där länge och de hade en gång i tiden bytt foder och kolvar på den så den borde varit i bra skick men var inte startad på 20 år. De hade en nyare Fordson Major och en Volvo BM 400 som gjorde alla jobb. Så den bara stod där, eftersom jag växt upp med en sådan av -50 år modell, denna var en -52 så det måste varit sista årgången, så tittade jag ju på den och mindes gamla tider. Jag brukade ju serva bonden och hans gamla fars bilar så det blev så att vi pratade lite om den traktorn.

Men bonden behövde hjälp med att klyva Volvo-Bm fyrahundra traktorn för att byta koppling och han erbjöd mig höglunden som betalning :smile: Så jag nappade och var traktorägare. Gällde bara att få igång den, det gick ganska lätt, putsa brytar spetsarna och fylla bensin.

Men ett bakdäck gav upp rätt snart, köpte ett begagnat som var friskt i gummit och krängde på. Men magneten gav upp efter ett tag. Jag gjorde en liten ombyggnad till batteri tändning och så var den igång igen. Men bränsle törsten var i största laget, 5 liters dunk räckte inte många minuter så när jag blev med grålle blev den stående i 20 år igen :uupps:

Skänkte bort den för några år sedan till en kille som hämtade den för att renovera den, hoppas den får leva vidare men med dagens bränsle priser är det ju ett museum föremål :smile:

Vad jag minns så är det inga lösa foder i en Höglund, köpte min första 1960 för 250:-
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Murre o2 (trådstartaren)

#10 » 15:44:33, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Vad jag minns så är det inga lösa foder i en Höglund, köpte min första 1960 för 250:-
Hälsn.
Bosse"

Jag var också lite tveksam över det, men det var vad gubben som ägt den sade, och jag hade inte jobbat med de motorerna utan antog att han mindes rätt. Men nu undrar jag om han inte blandade ihop traktorer så det var den andra Fordsonen de bytt foder på, Majorerna med disel motorn från första årgångarna hade ju problem med sjunkna foder!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

HVA59

#11 » 15:51:08, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns i alla fall inga foder i låglunden, och den har ju i princip identisk motor med höglunden :klia:

Spännande historia annars! Kan tänka mig att en grålle var en stor uppgradering jämfört med höglunden, som ju i grund och botten fortfarande 1952 var en design från tidigt 20-tal :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Murre o2 (trådstartaren)

#12 » 20:37:19, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag nog var höglunden gammalmodig i slutet när den stretade på på gården när jag var grabb. Den hängde med ett par år in på sextiotalet och hade slitigt hårt i alla år så motorn var slut, drack olja så vi hade ett par 180 liters fat och fyllde på hela tiden. Ersattes av en Ferguson 35.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se