Michael Meier skrev:Hids, vilk du utveckla det där systemet mera?
Inga venturirör utan samtidig spjäll i insuget och reglering av bränslemängd?
Det är samma lösning som man hittar på t ex Mercedes personbilar från 70-80-talet. Bränslemängden regleras av pumpens
regulator, som styrs rent mekaniskt från gaspedalen. I normala fall skulle motorn gå precis lika bra även om luftspjället stod vidöppet (t o m snålare i och med mindre pumpförluster).
Men det finns två skäl till att luftspjället sitter där:
1) För att strypa luftflödet vid helt släppt
gaspedal, för att minska risken att motorn rusar sönder om det t ex blir något fel på regulatorn i insprutningspumpen eller om den suger i sig
olja från vevhusventilationen.
2) För att se till att det inte pumpas igenom onödigt mycket kalluft genom motorn på tomgång och vid delgas, så att den inte kyls i onödan på det sättet och det blir mer spillvärme över som går till kylvattnet och kan användas till kupé
värme i bilen. Dessutom blir ju motorn fortare varm efter
kallstart på det sättet.