Hydraultanken är gjord av 4mm plåt, en plåtverkstad klippte och bockade den efter min skiss.
Jag har bytt
hjul på traktordelen, från orginalets 13.6-38 till valmetfälgar med 18.4-34, det gick att använda 600ans fälgskivor, samma
bultcirkel men olika delning, 4 skruvar passade direkt, 4hål borrades nya. Hittade dessutom ett par snökedjor som passade.
Nu kan jag provköra skapelsen. Tyvärr kommer det vatten i oljan, traktorn har stått utan kylarvätska i flera år, jag tog bort tråget och trycksatte kylaren, det läckte lite vid tredje cylindern.
När man får glykolvatten i oljan tvättas motorn invändigt, här en bild på oljesugsilen.
Ingen ide att hälla i något kylartätningsmedel och tro att motorn ska leva länge.
Bara att dra ut fodren.
Här ser ni resultatet, en
o-ring var spräckt, fodren är inte rostiga i vattenmanteln, inga vändkanter, två kolvar har varmnypt, toppen jättefin inget glapp i ventilstyrningar, fina ventilsäten men rost i taket bredvid ventilerna. Jag tror motorn har stått full med vatten i cylindrarna och sedan blivit helrenoverad för 20-30 år sedan och körd till kokning.