Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startmotor 3A152, MF35

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

TomasT (trådstartaren)

#1 » 13:06:21, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn till min MF35 kopplar inte in, jag tror att solenoiden inte fungerar.
den går runt men hoppar inte på plats och börjar driva motorn.
Jag har försökt att fixa det själv men jag får inte ens isär den.
Är det nån som lyckats laga sin startmotor eller vet nån verkstad där jag kan lämna in den?
Vill helst behålla orginalstarten om det går.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
TomasT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:48:24, 25-03-2014
Ort: Stockholm, Hägersten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35, Crescent 1189 flaka, Tunakryssaren Nordland



torbjorn_forsman

#2 » 13:18:12, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns reparationsanvisningar för startmotorn upplagda i Downloads. Se Holger @ [Traktorer] Startmotorbyte MF (3)165 för länk.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 15:10:59, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du börjar att skruva isär saker så mät upp kablarna så att du har nog med ström fram till startmotorn. När du har kollat att det inte finns något spänningsfall varken på plus eller minussidan från batteriet samt i ledningen för tillslaget, då kan du börja med att skruva i startmotorn.
Jag har fått det berättat för mig här på Maskinisten är att de där startmotorerna är besvärliga att skruva i, jag själv har aldrig skruvat isär en startmotor av den där
typen.

Jag tycker att det är enklast mäta spänningsfall om man har förlängt kablarna till voltmätaren så att de räcker till att koppla direkt på batteriet och startmotorn samtidigt som man kan se instrumentet när man provar att starta.
Jag brukar koppla en sladd från voltmetern till där batterikabeln är monterad på startmotorn och den andra direkt på blypolen på batteriet på samma pol som den grova kabeln är ansluten. När jag har kollat den kabeln så flyttar jag sladdarna till den andra batteripolen och nere på startmotorn ansluter jag direkt till godset på startmotorn. Ingen av mätningarna bör visa över 0,5 volt vid belastning. Har du mera så måste du felsöka var du har felet.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se