Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

grålle tea 20 som inte vill ladda hjälp tack

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

hjalmar2.0 (trådstartaren)

#1 » 00:37:28, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag är en 12 traktor nörd jag har problem med att min grålle tea 20 bensin laddar inte behöver för slag på vad felet kan vara jag tror det är generatorn som krånglar men en ny generator kostar 1200 så om någon har tips på vad annars felet kan vara så får ni mer än gärna svara
hjalmar2.0
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:25, 28-06-2022
Ort: Brålanda
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hej jag är en 12 traktor nörd jag har problem med att min grålle tea 20 bensin laddar inte behöver för slag på vad felet kan vara jag tror det är generatorn som krånglar men en ny generator kostar 1200 så om någon har tips på vad annars felet kan vara så får ni mer än gärna svara



torbjorn_forsman

#2 » 08:44:17, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behöver inte nödvändigtvis vara generatorn det är fel på (och om det är den som krånglar så kan den ju mycket väl gå att reparera, inte alls säkert att den måste bytas). Kan lika gärna vara fel på t ex laddningsregulatorn eller kablar däremellan. Man får mäta och undersöka en del för att avgöra saken. Tekniken är inte speciell för just TEA20, utan sakerna fungerar på samma sätt som på de flesta andra gamla traktorer och bilar med likströmsgenerator.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#3 » 09:13:07, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåliga kablar/ärgade kabelanslutningar eller slitna kol i generatorn är väl vanligaste orsaken men det är gamla komponenter om det är original från när traktorn var ny så vad som helst kan hända då.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

hjalmar2.0 (trådstartaren)

#4 » 10:24:05, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej tack, men kan det inte vara relät ochså

men jag skal mäta och kolla
hjalmar2.0
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:25, 28-06-2022
Ort: Brålanda
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hej jag är en 12 traktor nörd jag har problem med att min grålle tea 20 bensin laddar inte behöver för slag på vad felet kan vara jag tror det är generatorn som krånglar men en ny generator kostar 1200 så om någon har tips på vad annars felet kan vara så får ni mer än gärna svara

gedholm

#5 » 10:40:25, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

börja med att ta isär generatorn och rengör kolla så kolen glider lätt i sina hållare och är tillräckligt långa så de når ner till kollektorn kolla även kablarna är hela från generatorn
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

magnusk750

#6 » 12:33:37, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hjalmar2.0 skrev:okej tack, men kan det inte vara relät ochså

men jag skal mäta och kolla


Det KAN vara reläet, men det kan precis lika gärna vara något annat. Bättre att du mäter och kollar först så att du inte börjar köpa nya delar om det inte behövs och kanske inte löser problemet. Flera enkla saker att kolla har redan nämnts. Jag kan lägga till att om traktorn har stått stilla länge så kan generatorn ha tappat magnetiseringen. En likströmsgenerator ska ha en liten magnetism i sig för att "kicka igång" laddningen. Om den inte används så kan den tappa magnetiseringen. De är enkelt att ordna om man har ett batteri, men jag minns inte exakt vilka anslutningar det görs på så det är bättre att jag inte gissar.

Antar att det är Lucas på traktorn. Om du googlar på hur man felsöker så ska du tänka på att det finns i princip två olika system för likströmsgeneratorer, Lucas och Bosch. Skiljer inte jättemycket men litegrann i hur de är kopplade. Dessutom att det finns plus och minusjord.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hymas 89

#7 » 10:39:49, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ställer en fråga, och får fyra svar som pekar i samma riktning.
Gör som tidigare förslag så slipper du köpa och byta saker som det kan vara fel på i onödan.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

SvampenT15

#8 » 16:03:49, 02-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en fråga till dig. Hur vet du att den inte laddar? Finns det en amperemätare på den det brukar det göra.
Eller lyser ladd lampan hela tiden. Jag har några gamla grållar som ibland inte laddar på en gång då dom inte startas så ofta. Det brukar hjälpa med att dom får gå 10 minuter så hoppar det igång. Har du kopplat batteriet rätt det brukar vara plus jord på en del grållar. Du har inte sagt att den startar men det får man väl förutsätta att den gör. Är det 6 volt eller 12 volt på den.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bamse18 och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se