Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Termostatbyte på BM 2250

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Nando (trådstartaren)

#1 » 16:13:48, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag fick som uppgift att montera en ny termostat på en traktor (Volvo BM 2250). Den var redan nedmonterad och jag är ingen vidare mekaniker. Jag hoppas min fråga inte är dum, men vilket håll ska termostaten sitta? Jag antar att fjädern ska sitta nedåt i skålen!? Jag monterade den så i alla fall, men det verkar inte fungera eftersom traktorn går upp i temperatur till det röda fältet. Hoppas någon som förstår sig på detta kan vägleda mig. Om den sitter rätt så är ju problemet något annat. Har läst lite här på forumet och förstår att stigande temperatur kan bero på en mängd saker, men min primära fråga är dock vilket håll termostaten ska sitta. Sen undrar jag om man behöver lufta kylsytemet efter att ha fyllt på vatten, att det kanske kan vara orsaken? Tack
Nando
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:33, 06-10-2022
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktor



bert

#2 » 16:39:26, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del motorer e lite luriga och kan gå upp rätt högt innan termostaten öppnar första gången så det börjar cirkulera och få bort ev luftficka
Du hade inte och mäta med för å se hur varmt vattnet var när det gick upp på det röda?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Nando (trådstartaren)

#3 » 18:45:40, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag hade inget att mäta med. Tror inte vi har något sådant mätinstrument. Men det du svarade verkar intressant därför att när jag återvände till traktorn en stund efter att jag stängt av den så kände jag på slangen från motorn till kylaren och då var den varm, vilket tyder på att den i samband med att temperaturen gått upp och jag stängde av så kanske den öppnade sig.
Det röda fältet på temperaturmätaren består till hälften av en svartstreckad yta innan den blir helt röd. Är det riskfyllt att låta tempen öka lite grann
inom detta fältet för att testa?
Nando
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:33, 06-10-2022
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktor

bert

#4 » 19:47:11, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd sunt förnuft och prova dig fram
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#5 » 23:46:08, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lita som sagt inte på att tempmätaren visar rätt. Om du är osäker på den, så ta loss givaren från motorn och stoppa ner den i kokande vatten, och se vad mätaren visar då. Om det är en elektrisk givare, ordna jordförbindning mellan den och fordonets chassijord medan du provkokar den.

En tumregel när det gäller termostaten är att själva vaxtermostaten (den temperaturkänsliga kopparfärgade klumpen som trycker ut ett stift då den blir varm) ska sitta på motorsidan av den, så att den har chans att känna kylvattnets temperatur redan innan termostaten öppnar. Och det innebär i praktiken att fjädern ska vara i den del av termostathuset som är hopkopplat med motorns kylmantel och andra änden av termostaten peka mot kylarslangen.

Se upp med att vissa motorer ska ha en termostat med en extra ventilbricka som täpper till en shuntkanal som mynnar i termostathusets botten, då termostaten öppnar. Om man råkar sätta dit en termostat utan extrabrickan i en sådan motor, så kan den gå varm "oförklarligt" för att shuntkanalen aldrig täpps för utan en stor del av vattnet går den vägen tillbaka till vattenpumpen istället för via kylaren. Ett välkänt exempel från personbilsvärlden på motor med den typen av termostat är Volvo B18/B20.

Det bör gå ganska lätt att se på kylsystemet om slangarna är dragna så det finns risk för luftfickor eller inte. Om det är en "lurig" motor enligt Bert, så kan man behöva varva upp den några gånger så det blir god fart på vattenpumpen, såväl medan den är kall och termostaten stängd som då motorn är varm, för att få bort all luft. Om kylsystemet har några riktigt lömska konstruktioner som gör det svårluftat, så bör det finnas beskrivet i instruktionsboken hur luftning ska gå till. I så fall kan man säkert också se en del luftnipplar placerade på lämpliga ställen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

krokodilen

#6 » 08:30:41, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan jag hade ställt mig är varför är den redan nermonterad är det pga konstaterat termostatfel eller bara generellt pga av att den blivit för varm?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nando (trådstartaren)

#7 » 10:20:17, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt uppgift så verkar felet varit tvärt om tidigare, d.v.s. att motorn inte gick upp i temperatur som önskat och att man därför velat byta termostaten. Testade förövrigt att motorn pumpade runt vattnet igår och det fungerar som det ska. Tack för tipsen! Ska köra traktorn lite idag och se om det inte fungerar nu.
Nando
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:33, 06-10-2022
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktor

Nando (trådstartaren)

#8 » 12:22:10, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era tips och råd!! Provade att låta temperaturen stiga ytterligare och då öppnade sig termostaten och tempen sjönk. Provkörde traktorn under en timma på 2000rpm och tempen ligger nu stabil som sig bör. :hurra:

//C

6 personer gillar det här inlägget.
Nando
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:33:33, 06-10-2022
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henrikhen och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se