Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mitt MF 550 projekt

190 inlägg • Sida 11 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

David, Luleå (trådstartaren)

#151 » 19:46:16, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Hittills verkar det ju gått bra, ja, meckandet alltså!
Visst är det surt att upptäcka fel, men efter en grundlig renovering (ja, gör ALLT när det ändå är isär) så har du en pålitlig kamrat i massvis med år framöver! :thummar: :bira:



Jag vet. Så är det ju. Men om man ska byta foder, måste man inte ha loss motorn/dela traktorn för att få till detta? Byta toppackning och slipa ventiler är ju snabbt fixat. Men foder och kolvar?

Tror jag är lite rädd för foderbyte då jag aldrig gjort sånt. Men att byta cylindrar och lager i en folka är ju ett kvällspyssel med mys…

Det här kanske är samma. :vissla:

Bilduppladdningen hängde upp sig nyss. Dessa skulle vara med i inlägget ovan.

Cylindern på den som gick ”bra”
Bild

Den jobbiga detaljen.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



fretchi

#152 » 20:12:03, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl torra foder i en sån där om jag inte missminner mig. Då måste fodren bearbetas efter att ha pressats ner i loppen. Så ja, det är nog läge att dela på maskinen.

Jag vet att det finns s.k servicefoder som inte kräver efterbearbetning, men alla som är någorlunda seriösa verkar avråda från att använda dessa.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

David, Luleå (trådstartaren)

#153 » 11:35:03, 08-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte gjort så mycket mera. Har fått en tid för operation och kommer att vara sjukskriven i 3månader. Det blir nog inte någon snöskottning med denna i vinter. Tur att jag har en som kommer och tar infartsvägen. Den snö som är kvar får skottas av sambo.

För att traktorn inte ska stå i vägen hela vintern har jag knuffat in den i ett hörn. Bra med stort garage, eller kanske hellre bra med liten traktor...

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Affe.fbg

#154 » 22:17:35, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sabla osis du haft:???: men hoppas operationen gick bra iaf. Fin renovering du gör, min 550 är avundsjuk. Krya på dig ta nya tag :hurra: . Mvh Affe
Affe.fbg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:03, 16-09-2019
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 550 MP- 77. IH 444- 74, Allgaier 111 - 55, JD 332 trädgårdstraktor, Ventrac 3000 redskapsbärare

David, Luleå (trådstartaren)

#155 » 10:30:21, 21-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte topp packningen gått hade jag kunnat tuffa på i många år med sprickan i fodret utan att märka den. Har ju inte så många timmar om året på denna maskinen.
Men köper man en maskin som uppenbart inte är välskött så kan man ju få olika överraskningar. Egentligen är det ju kul att skruva till viss gräns, och jag är ju inte i direkt akutbehov av att ha igång den så man får se det från den ljusa sidan. Synd bara att det ska pricka i tid med att jag är lite oförmögen att få till den.

Operationen gick bra och jag jobbar igen. Men får inte lyfta tungt så det är ju lite lurigt när det gäller traktorgrejer.

Men innan operationen hann jag pyssla lite med toppen.

Bild

Lite trevligare att hantera.

Bild

Min ventilbåge hade gått upp i rök sen jag använt den senast för en 10+ år sen och en flytt och ett garagebygge senare. Testade att fräsa i svarven och gjorde ett verktyg som gick att använda tillsammans med pelarborren som press.

Bild
Bild

Ren och kollad. Ventilerna slipades in när jag upptäckte att den inte var helt plan. Lika bra att göra rätt nu så den kommer att tas av lite på ytan så det blir plant igen.
Bild

Lirkade också ut den avdragna bulten.
Bild

Hurra!!! Alltid lika nervöst med skruvutdragare av olika modeller.
Bild

22 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#156 » 18:09:52, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pysslar på. Tog mig an att kolla spridarna. Från början såg de lite trista ut. Gjorde rent utsidan och testade dem.

16,0MPa på alla tre. Och alla höll tätt Med bara en poppade. En sprutade och en fes.

Bild
Bild
Bild

Öppnade upp och det var som någon sorts bruna slöjor i bränslet.
Bild

Delade upp varje spridare i var sin påse och körde dem i ultraljudstvätt.
Bild

Spännande. Nu ska vi se. :)
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#157 » 19:07:42, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en hållare för spridarna så att man inte behöver klämma dem fula i skruvstädet.

Det gjorde allt mycket enklare.
Bild

Då kör vi. 17,5 inställt, alla hållet trycket och två poppar så fint ut ett moln med diesel.
Bild

Men en strilar fortfarande, trots att den håller både tryck och öppnar vid rätt tryck.
Får beställa en ny sådan här. Visst kan man byta bara en när de två övriga är perfekta?
Bild

Men dessa två kan förseglas och läggas till färdig-högen.
Bild

Och så knackar det på dörren och min topp kommer hem igen. :D
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Tracdoc

#158 » 20:26:29, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man byta bara en när de två övriga är perfekta? Ja det kan du göra.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå (trådstartaren)

#159 » 21:19:35, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekta… kanske ett starkt ord. Men det är iallafall fyra moln bränsle som blåser ut, tydliga pop, det går att försiktigt trycka fram ett enda pop.
Den som inte är bra går att pumpa hårt och få en lite mer poppande effekt. Men trycker man försiktigt strilar det ut lite vid rätt tryck. Vid hårdare pumpning så är det mera strål-spray form på sprutbilden.

Men en spridarspets är inte så dyr. Passar på att byta den.

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#160 » 09:29:51, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kom det paket ifrån Ellös.

Ny spridarspets.

Bild

Monterade den och testade spridaren igen. Perfekt sprutbild, håller trycket och öppnar med ett pop. Även när man försiktigt trycker fram det kan man få ett riktigt pop.

Nu är dessa redo för action. (Skaffade inga hattar till bränsleanslutningarna. Plast och buntband får duga)

Bild


Beställde en ”motorsats” med allt. I denna ingick ventiler och styrningar. Skulle jag byta dessa? Isåfall bör ju även sätena fräsas. Jag kikade genom styrningarna som ser bra ut, men jag hittar inget förslitningsmått. På VW typ ett ska man dra ut ventilen till toppens kant och mäta glappet. Får vara en mm på de motorerna. Testade liknande här. Drog ut ventilen til 14mm över toppens plan och mätte. 0,15-0,2mm på alla ventiler. Godkänner det.
Bild

Testade på skoj med nya ventiler. ca 0,3mm glapp med samma metod. Hmm. Utreder inte mer utan sätter ihop med det gamla.
Bild

I satsen följde det med ventiltätningar. Sådana fanns inte på toppen original. Monterade dem. Kan väl inte skada. Eller? :uupps:
Bild

Testade lite ovetenskapligt att jämföra de nya och gamla fjädrarna. Har gjort liknande förr med en badrumsvågen under och kollat trycket vid fullt lyft. Nu hade jag ingen våg och kände på känslan. De nya hade märkbart mera spänst så jag satte dem i toppen.
Bild

Så. Då är även detta kapitel klart och väntar på resten av motorn.
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

krokodilen

#161 » 09:55:27, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Hittills verkar det ju gått bra, ja, meckandet alltså!
Visst är det surt att upptäcka fel, men efter en grundlig renovering (ja, gör ALLT när det ändå är isär) så har du en pålitlig kamrat i massvis med år framöver! :thummar: :bira:


Ja visst gör allt på en gång! Tänk om det vore lika lätt att göra det som att skriva det. :grin: :wink:

Gött att hitta nåt fel och du kommer att uppleva traktorn som ny när du fått ihop den med nya delar igen. :thummar:

Ett litet tips för att lösa sot är att använda Mr Muscle ugnsrengörning.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå (trådstartaren)

#162 » 18:08:45, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var nästa utmaning att dela traktorn 2 gånger utan motorlyft/Verkstadskran.

Monterade ena lastarfästet bakvänt och skruvade dit en regel som även blev inkilad i frontbryggan. Sen fick en skoterdolly vara stödhjul.
Bild

Geshwint!

Bild
Bild

En av slangarna till min infettningsanordning av framaxelbrygan hade släppt. Fort passa på att skruva ihop när det är lättåtkomligt. Det var den till centrum tapp som släppt. Denna fettar in den främre bussningen.
Bild

Så. Hur får man nu bort resten utan kran?
Har en idé. :)
Bild

Förresten. Vilken ordning räknar man cylindrarna på Perkins i denna? Är ettan längst fram?

2 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Tracdoc

#163 » 19:57:47, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ettan närmast fläkten. Har du tillgång till en pallkärra o ett gäng pallar så går det lätt o ta motorn.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå (trådstartaren)

#164 » 21:34:46, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen pallbjörn. Men det skulle vara bra ibland.

Jag byggde mig en pall.
Bild
Bild

Sen ställde jag den under motorn och höjde upp lite med domkraften.
Bild

Sen för att kunna montera motorstödet så tog jag bort svänghjulet. Tog på en ansiktsmask med dubbla filter, lossade kopplingen och lyfte ner den i en plastsäck med så lite dammande som möjligt. Gjorde sen likadant med hela svänghjulet. Förslöt påsarna och lät garaget vädra en dag med portarna öppna.
Asbest fanns ju i bromsar. Vet inte hur det var med kopplingen. Men skulle misstänka att det finns och med 5000 timmar kan det kanske vara originalkopplingen som sitter på.
Bild

Bild

Med pallen lyft en cm gick det bra att försiktigt rulla motorn in mellan lyftens bord. En bjälke mellan så gick det att få upp i motorstödets höjd.
Bild
Bild

Yippie. På plats. Nu kan jag rulla runt motorn och jobba med den där det går lättast.
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå (trådstartaren)

#165 » 21:44:03, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tracdoc skrev:Ja ettan närmast fläkten. Har du tillgång till en pallkärra o ett gäng pallar så går det lätt o ta motorn.


Då har jag märkt upp allt i rätt ordning. Inte för att det egentligen gör nåt om jag konsekvent skulle märkt fel hela tiden.

Tack :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se