Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Läckage bakaxel BM 650

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MN

#16 » 13:16:19, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 650 så smöjs inte lagret med fett...

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



LeifAndersson

#17 » 14:20:16, 23-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man vara helt korrekt så pressar man in fett mellan inre och yttre tätning som sitter utanför lagret, det är därför det är så viktigt att inte bara pressa in fett okontrollerat, för då havererar ofelbart en eller båda tätningarna! :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

maclars

#18 » 10:12:21, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 650 fick jag det tätt av att jag smorde båda sidor med fett. Den läckte ganska mycket på höger sida när jag köpte den. Jag vet ju inte vad tidigare ägare har smort, men en smörjnippel till kolvstången till styrningen saknades så den var nog inte smord för ofta.
maclars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:28, 17-10-2014
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 650 -76
Skylift Logos Giraff 9002HG -91 med nytt underrede

LeifAndersson

#19 » 10:53:59, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Packboxarna "spänns" ju av fettet, men det är därför det är viktigt att smörja med förstånd! 2 pumpslag 2 ggr/år är lagom!
Framgår dåligt av instruktionsboken, smörj sparsamt eller något sådant står det. Och vad som är "sparsamt", det blir liksom en tolkningsfråga. Men både beträffande vattenpump och bakaxeltätningarna fick vi lära oss att 2 pumpslag var lagom! Bättre inte alls än för mycket, och i den andan togs smörjkoppen på vattenpumpen bort på bytesenheter!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SebbeLarsson

#20 » 17:36:51, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Inre packboxen har dubbla läppar, tätar så inte oljan läcker ut och så fettet inte kommer in vid lagret. Yttre packboxen har endast en tätningsläpp och tätar endast utifrån så smuts och vatten ej kommer in, detta gör att fettet kommer förbi utåt om man smörjer LITE för mycket.
Med det sagt så är det möjligt att det kan vara lite trångt mellan packboxhållaren och drivaxeln så det är klart inte bra att bara ösa på med fettsprutan hur mycket som helst utan att fettet får tid att sippra ut.
Sen för att få en vettig smörjning måste givetvis traktorn vara upphissad så man kan vrida på hjulet medan man smörjer. Problemet med att inte smörja alls är att packboxarna går torrt och sliter ner anliggningsytan på slitringen och tätningsläpparna.

Mvh Sebastian.

2 personer gillar det här inlägget.
SebbeLarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:21, 07-07-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SebbeLarsson

#21 » 13:49:30, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller just på att byta bakaxeltätningar på en 650.
Ett annat fiffigt tips jag drömde mig till i natt är att det går att återanvända den gamla slitringen. Den har bara en fasad kant orginal men om man svarvar till andra kanten och vänder på ringen så hamnar packboxläpparna på nya ställen. Även rekommenderat att fylla upp det yttre spåret med kemisk metall om där är stora kanter för att inte skada nya packboxen vid montering. Sen fila till och putsa med smärgelduk.
Oie vill ha hela 2067 kr ex moms stycket för dem!!
SebbeLarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:21, 07-07-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SebbeLarsson

#22 » 13:56:53, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
SebbeLarsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:21, 07-07-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se