Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 425 Ingen kraftmotor, feltändningar, stopp

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Tobias_D (trådstartaren)

#1 » 23:15:53, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla,
Jag har en Volvo T425 med motorproblem. Jag är från Tyskland och det finns ingen kunskap om denna traktor och motor här. Det är därför jag frågar dig.

Ursäkta språket, det är "google translate" :???:


1) Tillverkare och modell: Volvo T425 Krabat
2) Tyskland
3) Maskin: B16c
4) Årsmodell: 1961
5) Timmar: okänd
6) Hur länge har du ägt maskinen: Januari 2021
7) Din kunskapsnivå: Grundläggande kunskaper finns
9) När uppträdde problemet?
Traktorn startade och körde mycket bra fram till november 2022. Felet dök upp i november efter att traktorn stått stilla i 6 veckor, utomhus men under tak.


10) Beskriv problemet:
Traktorn startar bra. Tomgång är bra i början. Senare går tomgången upp och ner. Vid acceleration går inte motorn i varv. Han kommer inte upp i fart. Det verkar som att kontrollern trycker ner gasreglaget hårt. Att köra är knappast möjligt.
Det blir feltändningar och då dör ofta motorn bara. Börjar relativt bra igen, slår fel igen, dör igen.

11) Vad har du hittills gjort för att åtgärda problemet:
Tändstift rengjorda. Tändgnistan finns där.
Jag tappade bensin från den mycket fulla tanken. Kändes som att bränslet trycktes in i förgasaren. Förgasaren var blöt. Efter det verkade det bli lite bättre. Jag kunde göra några små varv. Då ville inte traktorn starta. Problem: Tändningskontakterna i fördelaren öppnade inte längre alls.
Nu har jag installerat nya tändningskontakter och ville ställa in dem på 0,4mm. Jag vet dock inte hur jag ska justera tändningstiden på 1:a cylindern.
Finns det ett märke?

Jag bytte även kondensorn. Men det gnistor vid tändningskontakten före och efter byte av kondensatorn. Kondensatorn borde faktiskt förhindra det, eller hur?


Jag hoppas att du kan ge mig några tips.
Min stora fråga är om jag ska titta på förgasaren eller tändningen.

Tack så mycket.
Tobias
Tobias_D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:04, 19-11-2021
Ort: Germany
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T425 Krabat 1961 med Terra - Trol



BM425

#2 » 12:01:33, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Eje Forsmark

#3 » 12:15:45, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

BM425

#4 » 12:33:26, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För inställning av tändsystem på BM425 med B16c motor
Svänghjulsmarkering under gummiplugg.

Bild

För grundinställning finns ett litet streck mellan 0 och 5 grader. För cylinder ett.
Bild

0,4 - 0,5 mm gap brytarspetsar.

Med stroboskop cirka 20 grader före vid 1500 rpm
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#5 » 17:07:00, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stäla in brytaravståndet på 0,4-0,5 mm fungerar bra om fördelaren är i nyskick, men om den börjar vara sliten (glapp i lagerbussningar mm) så är det säkrare att använda en kamvinkelmätare och ställa in slutningsvinkeln istället, har för mig att det är 47-53 grader som gäller. Har man nya brytare är det bäst att ställa in slutningsvinkeln i underkant eftersom den kommer att öka när glidklacken slits in.

Det låter inte bra att det blir gnistbildning vid brytarna fastän kondensatorn är ny. Jag har flera gånger varit med om att kondensatorer som på senare tid har köpts som reservdel till gamla motorer, och som man kan befara antingen har legat många år i lager eller är nytillverkade undermåliga piratdelar, har varit felaktiga redan som nya. Säkrast är om man kan mäta upp kapacitans och förlustfaktor för den nya kondensatorn innan man monterar den. Eller också köper man en "elektronikmässig" kondensator och kopplar in den efter bästa förmåga. 0,22 uF 630 V polypropylen (typ MKP) bör fungera bra.
En annan möjlighet är om tändspolen är av fel typ, t ex om den är avsedd för ett elektroniskt tändsystem eller ett system med förkopplingsmotstånd.

Inget av detta är speciellt just för denna traktor, utan det är allmänna regler för så gott som alla tändsystem på bensinmotorer från 1940- fram till 1970-80-talet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tobias_D (trådstartaren)

#6 » 23:18:58, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen och bilderna.
Sprängvyerna och manualen för Terra Trol är fantastiska.

Jag ställer på tändningen i alla fall. Tack för att du påpekade markörerna. Låt oss se om jag kan få en testare för stängningsvinkeln. Jag ska kolla kondensatorn igen.

Men då ligger det större fokus på förgasaren, eller hur? Tändstiften är svarta av sot. Detta talar också för insufficiens.
Jag skulle rengöra förgasaren i ett ultraljudsbad och kolla om flottörkammaren är i nivå.
Vad är den svaga punkten inuti? Flottörventilen? Annat huvudjet eller reservjet?
Är det lämpligt att bara köpa packningarna nya eller att köpa hela CVI-setet med fjäder, blandningsskruv och flottörventil? Och gasspjällsaxeln?
Vad råder du mig här?

Jag vill bara beställa en gång för fraktkostnaden :-)
Tyvärr finns här i Tyskland bara delar till Zenith 32 eller 36 till B16a i personbilar.

Tack så mycket.
Tobias
Tobias_D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:04, 19-11-2021
Ort: Germany
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T425 Krabat 1961 med Terra - Trol

BM425

#7 » 14:10:08, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasaren blir sned av värmen från avgaserna. Se mitt tidigare inlägg med länkar två olika renoveringar.
Testa så här, då skall det inte läcka bensin när du pumpar med för hand. Var noggrann med att få flottören i mitten av ventilen.
För hög flottörnivå eller sned förgasare gör att det läcker.

Bild

Såhär ska det se ut. Tätt åt båda hållen.

Bild


Jag gjorde brickor av olika tjocklek för att ställa flottörnivån.
Bild

Titta här Hidsmekolek @ Hidsmekoleks mer eller mindre seriösa projekt i bild.
Olika storlekar på flottörventiler samt brickor i reparations satsen.

Det är samma sorts nålventil i flera Zenith förgasare.

Ett riktigt bränslefilter är bra, monterat mellan tanken och pumpen.
Sök på OE1567.85

Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

SvampenT15

#8 » 17:38:16, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den typ av förgasare fans på Austin av äldre modell A 30 Tror jag den hette. Jag letade länge i Sverige efter en sådan. Men hade tur att hitta en original förgasare. Men innan jag fann den så kunde jag köra med en liten Weber förgasare som jag fick borra om så den passade på flänsen. Har även hört talas om att äldre WV förgasare går att anpassa. Sen beror det ju på om man vill ha en sån eller om det bara är original som gäller. Motorn nöjer sig nog bara det är någorlunda rätt storlek.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#9 » 19:52:09, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill ha en modernare och bättre förgasare som (med vissa anpassningar) går att få dit och som är lagom för motoreffekten, så håll utkik efter Solex/DVG-förgasare från 70-talsmodeller av VW Polo eller Audi 50, helst exemplar med den minsta motorn på 0,8 l (den som togs fram för att kringgå 1976 års svenska avgasreningskrav). Den har samma grundkonstruktion som förgasaren på en VW typ 1 från 70-talet, men har manuell choke och i övrigt mer anpassad för en motor med B16C's effektuttag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tobias_D (trådstartaren)

#10 » 23:08:04, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll.

Jag har gjort några framsteg nu, men ett annat problem har dykt upp.

Förgasaren rengörs och återförsluts och förses med reservdelssatsen.
Idag har jag installerat den och ställt in flytnivån. Det stämmer bra. :thumme:

Jag ställde även in tändningen.

Nu ville jag starta motorn, men efter en kort stund brann kabeln mellan magnetbrytaren och startmotorn ut. Så jag har redan nästa byggarbetsplats. :sad:

Jag ville ta bort startmotorn. Men jag kommer inte åt skruvarna som håller startmotorn på plats. Varken med skiftnyckel eller med mutter/spärr.

Hur tar jag bort startmotorn? Det ser ut som att jag måste ta bort den högra delen av stålramen. Är det verkligen nödvändigt eller finns det ett annat knep?

Tack så mycket.
vänliga hälsningar
Tobias
Tobias_D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:04, 19-11-2021
Ort: Germany
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T425 Krabat 1961 med Terra - Trol

torbjorn_forsman

#11 » 07:06:24, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fästskruvar för startmotorer brukar vara svåra att komma åt, det fanns förr i tiden speciella böjda ringnycklar, s k startmotornycklar för ändamålet. Får man inte tag i sådana, kan man ta någon billig och dålig ringnyckel och värma den med gassvets eller i ässja och varmbocka den så man får den böjd som man vill ha den.

Jag har för mig att man brukar ta bort oljefiltret innan man lossar startmotorn på B16, då blir det lättare att dra fram och lirka ut den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#12 » 08:37:18, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Får man inte tag i sådana, kan man ta någon billig och dålig ringnyckel och värma den med gassvets eller i ässja och varmbocka den så man får den böjd som man vill ha den.

Idag är det nog fler som väljer att kapa, vinkla och svetsa. Varken gassvets eller ässja verkar höra till standardutbudet i en normal hemmaverkstad idag, en vinkelslip och en MIG/MAG eller pinnsvets är mycket vanligare. :sad:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Tobias_D (trådstartaren)

#13 » 14:37:33, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.
Jag kan varken böja eller svetsa...

Jag tog en titt. Startnycklarna är inte tillgängliga för mycket pengar. Jag kanske bara köper verktyget.

Har någon någonsin bytt ut kabeln i startmotorn? Vad är viktigt här? Vad är tjockleken på kabeln? 25 mm² eller mer?



Tobias
Tobias_D
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:04, 19-11-2021
Ort: Germany
International
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T425 Krabat 1961 med Terra - Trol

tracker

#14 » 15:37:00, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#15 » 15:52:24, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det den lilla kabelstumpen / kopparflätan mellan solenoiden och fältlindningen som ska bytas? Jag har brukat plocka den med kabelsko och allt, från någon annan liknande startmotor när den ska bytas. På en så gammal startmotor är den troligen lödd till fältlindningen, som är gjord av koppar. Betydligt lättare att reparera då än på modernare startmotorer med aluminiumlindning där kabeln är punktsvetsad från fabrik.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se