Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur hårt ska man spänna kedjorna - egentligen?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Delefors 1:2 (trådstartaren)

#1 » 00:07:15, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill helst spänna kedjorna så hårt det går och gärna efterspänna dem. En iaktagelse är att däcken och kedjorna slits på samma ställen då allt är fixerat. Kan det vara en poäng att lätta lite på spänning så att kedjorna "vandrar" på däcken och sliter dessa mer jämt eller är det bara en intressant teori?

Frågan gäller mina traktorer - MF/FE 35:or = lätta traktorer, så annat kan gälla för tyngre don och 4WD.
/Tomas

Goldoni (två-hjulstraktor) Jolly junior -83
FE 35 -59
MF 35-63
Användarvisningsbild
Delefors 1:2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:51, 01-11-2007
Ort: Västra Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35-63, FE 35-59, MF 35X-66, MF 135 Special-74



Ingvar

#2 » 00:13:21, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur hårt jag än spänner kedjorna..så lyckas jag aldrig få dom att vara "fixerade" vid däcken.. Hur lyckas du med det? När man kört några timmar och sprattlat omkring så hänger dom ju rätt löst igen tycker jag..
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

dogen

#3 » 00:17:11, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänn dem ordentligt. Jag rev ena bakskärmen i vinter. Trist som fan eftersom den var i så fint skick trots att det är en 73'a.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

silvershadow

#4 » 00:28:10, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja spänn på dom :) På däcken alltså :smile:
( försäkrar mig mot gliringar)
Senast redigerad av silvershadow 00:29:08, 06-03-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

rikard_e

#5 » 00:56:07, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

har fått lära mig att inte snökedjor ska vara för spända. När har har spänt för mycket brukar dom vilja gå av däcket. Går att sätta spännband på kedjorna så att dom både spänner och inte ska gå av däcket.
Användarvisningsbild
rikard_e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:36, 26-08-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000
Ferguson T.e.d
Volvo bm mini 1202

silvershadow

#6 » 01:11:27, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan spänna dom i princip så hårt det går, men inte släppa ut luften och spänna och sedan pumpa däcken, då blir det för hårt och kedjorna går sönder efter ett tag, men att lägga dom runt däcken och efterspänna några gånger funkar bra utan att det blir för hårt.
Har ioförsig spänt kedjorna för hårt på en viktor en gång (länkarna höll inte mer än ett par dagar)
Men lägger oftast på kedjor på lite större maskiner och då brukar det aldrig vara risk att det blir för hårt (Kedjorna är så tungjobade i sig så det blir som bäst bara lagomt hårt)
Lägg ut kedjorna och dra ett rep mellan dom och genom fälger, hissa upp bakhjulet och rotera det så blir det bra.
Det blir lättare för varje år då man ska snöra på vinter kängorna.
Som sagt man lär sig med tiden och då behövs inte traktorn hissas utan läga kedjorna på däcken band genom fälgen kör fram ½ varv och klart :grin:
Kanske blev lite förvirrande detta :roll:
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

Mikael.Johansson

#7 » 08:32:57, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänn inte för hårt. Det ska rassla när man kör.
Men spänn så pas hårt att kedjorna inte tar i skärmarna.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Blom 1

#8 » 10:00:25, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns en bra länk i en annan tråd :klia:
http://www.youtube.com/watch?v=alM_AlysXHQ
kanske ger en liten blick på vad som är lagom
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

63an

#9 » 10:39:40, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag åker kedjorna på, 218 är ingen höjdare att skrapa is med utan, man får inte ner kraften i vägen, men kättingarna gör susen så slipper man traska i modd sedan... :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

odd.vang

#10 » 13:14:40, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dette er hva Tellefsdal i Norge sier om stramming av kjetting:

Riktig stramming er avgjørende for at du ikke skal få skader på dekk og kjetting. Kontroller monteringen ved å kjøre 1 km. Nå skal kjettingen ha forflyttet seg 30-50 cm på dekket. Om kjettingen ikke sirkulerer vil slitasje forekomme.

Stramhet: Du skal lett få inn knyttneven mellom dekk og sidekjetting.
Det viktigste er ikke å finne ut hvem som har rett, men hva som er rett.
odd.vang
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:21:04, 05-09-2009
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3503
Valmet 6100
MF 590-2
Victor 400x750
Mattsson & Zetterlund VF-600
Jochnick & Norrman

Ulf

#11 » 14:36:17, 09-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med "vinterdäck" bak. På den gamle så var det smalare däck (en gång i världen fanns det dubb i dom), till dessa har jag tvärlänk (tyvärr, men det funkar).
De däcken som var med den "nya" är ena breda jordbruksdäck, kedjor får inte plats.
Jag hade problem med den gamle och kedjorna, de var i stort sett omöjliga att sträcka så att det höll någon längre tid.
Lösningen blev sex stycken schackel jämt fördelade på varje sida av kedjerna. genom dessa trädde jag en kedja och spännde den mha en vantskruv. Detta fungerade hyffsat, men inte tillräckligt bra, så kedjan kapades och där satte jag en snabblänk, nu kan jag korta dom även där. Nu fungerar det kanon.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

S-M-S

#12 » 11:09:30, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag använder gamla tråden för min problem,

jag har en lastmaskin med 500/50-17 däck på (dom ballongformade) .
Nu har jag förstörd 2 gånger bromsrör och hjulbromscylinder pga. kedjan glider på däcken (ena delen till utsidan, ena delen till innersidan) och haka sig på bromsrören). Kedjan (Nyvab 10mm med pigg) är spänd på samma sätt som jag spänd kedjan på jordbrukstraktorn där jag hade aldrig problem med. Enda skillnad, jag kan inte dra på kedjan igenom att köra (ingen möjlighet att dra spännband igenom fälgar). Eftersom man känner det bara om bromsrören/ hjulcylindern är förstört letar jag efter en säkert lösning .
har funderat om att svetsa en plåt runtom på fälgar att hela grejer som kedjan kan haka sig är övertäckt, men vet inte om det gör en problem i framtiden (däckmontage?) eller finns en sätt att montera kedjor att dom absolut inte glider av, också på "runda" däck?
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25

Mattias Petterson

#13 » 22:39:58, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju de som fixerar kedjorna med spännband eller balsnöre kors och tvärs på utsidan av fälgen
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

akkamaan

#14 » 01:59:58, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delefors 1:2 skrev:Kan det vara en poäng att lätta lite på spänning så att kedjorna "vandrar" på däcken och sliter dessa mer jämt eller är det bara en intressant teori?
Du tänker 100% rätt om att kedjorna ska vandra på däcket. Precis som med boggiband så ska de sitta så löst utan att de
1. kan kränga av
2. slå i skärmarna av centrifugalkarften när man kör fört
3. slirar på däcken
Vanligen kan man åstadkomma rätt spänning av kedjorna (slirskydden) utan att behöva använda specialverktyg för att spänna.
Ett slirskydd som är tätare med diagonal-mönster av den här typen

Bild
kan när man lägger ut dem på marken före påläggning se uta att vara för långa eller för korta beroende på hur man sträcker ut dem. Så slirskydd av den här typen uppträder som "elastiska".
Bild
Om man lägger på slirskyddet med t ex ståltråd och fäster ståltåden nära mitten av slitbanan på slirskyddet så töjs det pålängden och kan tyckas bli för långa. Fästen ståltråden ute på vardera sidokättingen så breder slirskyddet ut sig brett på däcket och kan bli svår att koppla mitt i slitbanan. Så det är vanligen lättast att lägga på kättningen så att man får ihop slitbana först och då ser slirskyddet ut att vara för långt. Sedan sträcker man insidans sidokätting så pass hår att centrum på på slitbanan är straxt över centrum på däcket. När man sedan sträcker utsidans sidokätting så kommer slirskddet att kortas i slitbanan. Om slirskyddet är för långt i slitabanan så ska man inte lägga omlott utan hellre kapa bort en sektion av länkar. Ett slirskydd, av kätting eller ett boggiband blir längre och längre ju mer det slits. Men det blir inte längre på grund av uttöjning utan främst från att länkana gnager bort matrial mot varandra på insidan där de har kontakt med varandra. Så en kedja som passa perfekt när den är ny kommer att med tidan att behöva kortas, speciellt om också däcken slits betydligt.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

S-M-S

#15 » 19:43:56, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Finns ju de som fixerar kedjorna med spännband eller balsnöre kors och tvärs på utsidan av fälgen

Ja, jag vet vad du menar, men problemet är att det glida på ena sidan till innersidan och andra sidan till utsidan, dom försöker snurrar i 90 graders vinkel, bli inte säkert att spännband på utsidan förhindra det. enda kanske, spänna riktig hård (luft ur däcken) spänna, fylla på luften att kedjan trycker sig hårt i gummin, men det ska man också inte göra, eller är ingen stor problem med 50tim/år?
Bara bra att jag har nu några månader att hitta rätt lösning . :grin: :???:
S-M-S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:04, 16-05-2019
Ort: Nordmaling/Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same Explorer 70 1986 såld
Palax TSV E
Multiloader L25
Massey Ferguson MF25


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Fosson och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se